کد خبر: ۱۱۷۷۳۱
زمان انتشار: ۱۷:۵۱     ۱۴ اسفند ۱۳۹۱
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار هم اندیشی در خصوص ارزیابی لایحه بودجه ۹۲ با توجه به مقتضیات فعلی کشور و این که توقعات را برآورده کرده است یا خیر گفت: به نوعی لایحه بودجه ۹۲ بایستی به صورت انقباضی بسته میشد ولی بیشترین اعتبارات برای مسئله هدفمندی یارانه¬ها اختصاص داده شده است که انتظار می رود در صورت اجرای آن در ادامه یک سری آثار تورمی متأثر از زیاد شدن نقدینگی در سطح جامعه ایجاد شود که مجلس بایستی بر این موضوع بیشتر دقت کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به افزایش مالیاتها در این لایحه افزود: مالیات در این لایحه به صورت چشم گیری افزایش پیدا کرده است که وابستگی بودجه نسبت به سال گذشته نسبت به مالیات بیشتر و در مقابل اتکاء آن به نفت کم شده است.

این می تواند اتفاق خوبی برای لایحه بودجه باشد البته مشروط بر این که جلوی فرارهای مالیاتی گرفته شود، و این که فقط تعداد خاصی از اقشار مردم مثل کارگران و کارمندان و . . . تحت فشار مالیاتی قرار نگیرند.

از طرفی کسانی که درآمدهای بالایی دارند ولی در جایی ثبت و ضبط نمی شود و از طریق دلالی کسب درآمد می کنند، بایستی برای این اقشار فکر اساسی نمود و شفاف سازی کرد و از این دسته مالیات بیشتری اخذ و سختگیری بیشتری انجام شود.

امیر آبادی با اشاره به عدم توافق مجلس و دولت بر اجرای فاز دوم هدفمندی و تغییر کیفیت اجرای آن و از طرفی شناور بودن نرخ ارز اظهارداشت:مجلس با قیمت شناور مدیریت شده قطعا موافقت می کند. زیرا خود مجلس در برنامه پنجم این مسئله را به تصویب رسانده که قیمت ارز به صورت شناور مدیریت شده باشد وبا این بخش به احتمال زیاد موافقت خواهد کرد.

وی افزود: اما در رابطه با مقدار فروش نفت که سقف فروش نفت تا چه حدی تعیین شود، مستلزم این است که کمیسیون بودجه و کمیسیون تلفیق برگزار شود و نمایندگان نظراتشان را در آنجا مطرح کنند و درآمدهای نفتی بر آن اساس تعیین شود.

نماینده گفت:اما ارزش ریال در مقابل دلار و ارز خارجی موضوعی است که بایستی منتظر نظر مجلس بود اما اگر منظوردولت مشخصا قیمت شناورمدیریت شده ارز باشد قطعا مورد نظر مجلس خواهدبود.

وی با اشاره به انبساطی بودن لایحه بودجه۹۲نسبت به آثار آن اشاره کرد و گفت: در بخش هزینه ها و به خصوص هدفمندی یارانه ها و پرداخت نقدی به اقشار مختلف جامعه بودجه انبساطی است. درحالی که انتظار ما این بود که بودجه کاملا در تمام ابعاد و زمینه ها و ردیفها به صورت انقباظی به مجلس داده می شد که البته این موضوعی است که باید بیشتر در مورد آن بحث و تأمل کرد.

وی با اشاره به لزوم پالایش دریافت کنندگان یارانه افزود: نظر ما این است که دهک های بالای جامعه بایستی از لیست دریافت کنندگان یارانه حذف شوند. مثلا کسانی که درآمدهای میلیونی دارند یا ماشینهای خارجی چند ده میلیونی مدلهای بالا استفاده می کنند به نظر می رسد نیازی به یارانه ندارند و بایستی این دهک ها حذف شوند.

در مقابل دهکهای پایین و کم درآمد و بالخصوص کسانی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و کار مندان و کارگرانی که حقوق کمتری دریافت می کنند و اقشار مختلف مردم مثل طلبه ها که درآمد کمی دارند با حذف یارانه دهک های بالا مانع از آسیب و فشارحاصل از هدفمندی به آنها شد.

وی در خصوص نحوه رسیدگی به لایحه بودجه گفت: آن طور که من پیش بینی می کنم مجلس با لایحه سه دوازدهم دولت موافقت نمی کند و احتمال ارائه تنخواه به دولت خواهد بود. اگر مجلس احیانا به تصویب لایحه سه دوازدهم رأی بدهد قطعا عملکرد سال ۹۰ مورد توجه بیشتری قرار خواهد گرفت.

وی افزود:اگر لایحه سه دوازدهم بر اساس سال ۹۰ باشد بنده نیز موافق با تصویب سه دوازدهم هستم و در صورت رعایت عملکرد سال ۹۰ مشکلی در اجرای لایحه سه دوازدهم نخواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که کوتاهی مجلس نیز تأخیر دولت در ارائه بودجه را تکمیل می کند و در این صورت ضرر کنندگان واقعی مردم هستند گفت: نظر من این است که مجلس بایستی وقت بیشتری بگذارد. ما در حال حاضر در وضعیت ویژه ای هستیم. کشور ما در یک جنگ تمام عیار اقتصادی است و در جنگ استراحت و تعطیلات معنی و مفهومی ندارد.

وی یاد آور شد:رزمندگان می توانستند در ایام دفاع مقدس به تعطیلات بروند ولی آن موقعیت ویژه این را نمی پذیرفت و در وضعیت کنونی نیز ما نمایندگان بایستی کمی از زندگیمان بگذریم و به نوعی از مسافرتها بزنیم و وقت بیشتری بگذاریم و بحث بودجه را به سرانجام برسانیم.

وی درپایان در ضرورت به سرانجام رساند بودجه توسط مجلس گفت:زیرا ما در خردادماه انتخابات را در پیش داریم و فضای کشور بشدت فضای انتخاباتی میشود و رسیدگی به بودجه در آن ایام بسیار سخت می شود. اگر نمایندگان محترم به تعطیلی ۴ الی ۵ روزه عید اکتفا کنند می توانند بودجه را نیز به سرانجام برسانند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۵۹ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۱
۰
۰
هر چقدر بگی اقا و قتی دو لت با بت یارانه پو ل جدید چاپ و وارد بازار نمی کنه باز اقایان حرف خو دشان را تکرار میکنند و قتی یارانه از اقشار پر در امد گرفته و به دهک ها ی پایین داد ه می شو د و پخش می شو د این کجا ش افزایش نقد ینگی اگر تو دست عده معدو د با شه نقد ینگی نیست همش شده بهانه مبادا دو لت یک کمکی به مردم بده چرا ؟باید از این حضرات پرسید علت اصلیش چیه اگر و ام میلیا ردی 5 سال دیگه از بد هکاران بانکی گرفته نشه نقد ینگی نیست که حضرات به ان هیچ تو جهی نکردن و براحتی انرا تصو یب کردند ما تو قع مان از امثال اقای امیر ی که دعو ی انقلا بی دارند بیش از این ها ست
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها