کد خبر: ۱۱۷۶۲۹
زمان انتشار: ۱۲:۳۰     ۱۴ اسفند ۱۳۹۱
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه چالش بزرگ زمانه ما بازسازی فلسفه اسلامی است گفت: اکنون ما برای ایجاد تمدن اسلامی نیازمند تفکر اسلامی هستیم و برای این تفکر نیاز به فلسفه اسلامی داریم.
به گزارش 598 به نقل از فارس، غلامعلی حداد عادل در اختتامیه همایش مکتب فلسفی اصفهان که در دانشگاه اصفهان برگزار شد، با اشاره به اینکه نظام در حال تدریس در حوزه‌های علمیه ما ادامه همان مکتب اصفهان است، اظهار کرد: این سیر فلسفی از زمان ملاصدرا آغاز و سینه به سینه و نسل به نسل منتقل شده تا به حکیمان بعدی رسیده و تا زمان ما انتقال یافته است.

وی افزود: سیر تفکر فلسفی در جاده‌ای است که همسو با مکتب اصفهان است و این جهت عوض نشده و ما از آن اعراض نکرده‌ایم

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ما نباید به برگزاری یک مراسم و پخش آن از رسانه‌ها و چاپ چند جلد کتاب در این باره دلخوش باشیم، تصریح کرد: آن چه مطلوب است این است که چاپ آثار و جلب توجه به سوی این مکتب مقدمه‌ای برای مطالعه و تحقیق عمیق مکتب اصفهان قرار گیرد.

وی با تاکید بر این که امروز با چالش مهمی روبه‌رو هستیم که نیاز به کاری شبیه آن چه در مکتب اصفهان اتفاق افتاده دارد، تصریح کرد: یکی از تفاوت‌های حکومت امروزی با صفویه این است که در آن دوران علما و حکما مورد احترام و در حاشیه بودند اما اکنون این علما خود رهبر جامعه هستند.

حداد عادل گفت: اکنون ما برای ایجاد تمدن اسلامی نیازمند تفکر اسلامی هستیم و برای این تفکر نیاز به فلسفه اسلامی داریم.

وی اضافه کرد: یکی از ویژگی‌های این فلسفه این است که ساحت متعالی را از هستی نفی می‌کند و عنصر متعالی درون انسان را نیز که قدرت رفتن به سوی قدرت متعالی هستی دارد، نفی می‌کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: چالش بزرگ زمانه ما بازسازی فلسفه اسلامی است بنابراین باید این فلسفه را بسط بدهیم تا زیر بنایی برای علوم طبیعی و انسانی باشد.

وی با اشاره به سخنان حضرت علی(ع) که در نهج‌البلاغه آمده است، ادامه داد: هر کس نهج‌البلاغه را بخواند تصدیق می‌کند که معارف علوی می‌تواند زمینه‌ای برای تلفیق عقل، دل و جان،قلب و شرع و شریعت و تمام چیز‌هایی باشد که حکمای اصفهان به دنبال یگانگی آن بوده‌اند.

حداد عادل در بخشی از صحبت‌های خود به نگارش تاریخ فلسفه اسلامی اشاره کرد و گفت: روشی که امروز ما استفاده می‌کنیم شیوه دیرینه‌ای نیست بلکه تحلیلی جدید و اقتباس ما از شیوه غربی‌ها است که شیوه خوبی هم هست.

وی با بیان اینکه در شیوه تاریخ‌نگاری جدید اصطلاح مکتب اصفهان شکل گرفته، ادامه داد: استادان معاصر مکتب اصفهان را به درستی آن را بیان کرده‌اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مکتب اصفهان در اوج صفویه شکل می‌گیرد و دو عامل مهم دین و سیاست دست به دست هم می‌دهند و مایه اعتبار صفویه می‌شود.

وی با اظهار این که در حکومت صفوی پیوند دین و سیاست را می‌بینیم که با عصر حاضر در جمهوری اسلامی تفاوت‌هایی دارد، اظهار کرد: در دوران صفویه یک عامل قدرتمند سیاسی پدید آمده که آن وحدت و اقتدار ملی است.

حداد عادل تاکید کرد: این حکومت برای دو قرن یکی از قوی‌ترین حکومت‌های جهان بوده و مکتب اصفهان در چنین شرایطی به وجود آمده است.

وی با اشاره به اینکه مکتب اصفهان گامی بلند در راه تلفیق و ایجاد پیوند میان عقل، عرفان و شرع بوده است افزود: جریان‌هایی که از اول اسلام در فضای فکری اسلام پدید آمده در کانون مکتب اصفهان به هم می‌رسند و فیلسوفی مثل ملاصدرا کانون این مکتب می‌شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها