کد خبر: ۱۱۷۲۶۸
زمان انتشار: ۱۲:۵۵     ۱۳ اسفند ۱۳۹۱
در راستای صلح با آنکارا،
شورشیان حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) قصد دارند به عنوان بخشی از معاهده صلحی گسترده‌تر با دولت، گروهی از مقامات دستگیر شده ترکیه‌ای را ظرف 10 روز آینده آزاد کنند

به گزارش598، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، پ.ک.ک از سال 1984 میلادی مشغول جنگ با دولت مرکزی ترکیه بوده و در حال حاضر مشغول مذاکره با مقامات ترکیه برای پایان دادن به درگیری‌هایی است که جان حدود 40 هزار نفر را گرفته است.

خبرگزاری آناتولی ترکیه اعلام کرد، گولتان کیساناک، رئیس مشترک حزب "صلح و دموکراسی" که حامی کردهاست، نامه‌ای از عبدالله اوجالان، رهبر زندانی پ.ک.ک دریافت کرده؛ اوجالان از ماه اکتبر گذشته میلادی در حال مذاکره با دولت ترکیه درخصوص طرح کلی یک معاهده صلح است.

کیساناک این نامه را به "مورات کاراییلان"، رهبر موقت پ.ک.ک داده است.

گزارش‌های رسانه‌های ترکیه‌ در هفته گذشته حاکی از آن است که پ.ک.ک در اولین اقدام برای صلح به زودی حدود 16 مقام رسمی دستگیر شده را آزاد خواهد کرد.

بنابر گزارش رسانه‌های ترکیه، اوجالان که از سال 1999 میلادی در جزیره‌ای نزدیک استانبول زندانی است، پیشنهاد کرده اگر آنکارا اصلاحات برای پایان دادن به شورشها را به تصویب برساند تا ماه اوت مبارزانش را از ترکیه خارج می‌کند.

روزنامه‌های صباح و استار، که نزدیک به دولت ترکیه هستند گزارش دادند: برطبق طرح اوجالان، شورشیان در بیست و یکم ماه مارس آتش بس رسمی را آغاز خواهند کرد.

تخمین زده می‌شود پ.ک.ک حدود دو هزار مبارز در ترکیه داشته باشد و علاوه بر آنها چند هزار نفر دیگر در پایگاه‌هایی در شمال عراق هستند.

این گروه پارتیزانی در ابتدا اسلحه به دست گرفت تا یک کشور مستقل کرد تشکیل دهد، اما بعدها هدفش برای استقلال داخلی را تعدیل کرد، کردهای محلی حدود 20 درصد از جمعیت 76 میلیونی ترکیه را تشکیل می‌دهند و عمدتا در جنوب شرقی این کشور زندگی می‌کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها