کد خبر: ۱۱۷۰۶۰
زمان انتشار: ۱۹:۳۳     ۱۲ اسفند ۱۳۹۱
روزنامه آمریکایی واشنگتن پست روز شنبه با اشاره به مذاکرات اخیر ایران و گروه 1+5 در آلماتی پایتخت قزاقستان نوشت: به نظر می رسد غرب به جای ایران از مواضع خود کوتاه می آید.
به گزارش 598 به نقل از ایرنا، به نوشته هیات تحریریه این روزنامه آمریکایی مهم ترین نتیجه مذاکرات هسته ای ایران با گروه 1+5 این بود که سعید جلیلی مذاکره کننده ارشد هسته ای این کشور پیشنهاد جدید گروه را نقطه عطفی در تاریخ مذاکرات خواند.
 
این کلمات خوش بینانه و توافق سریع ایران برای ادامه مذاکرات در کمتر از دو هفته آینده است.
 
باید امیدوار باشیم و این مساله درست است. اما توضیح معتبر و محتمل تر دیگر از سخنان جلیلی این است که وی این حقیقت را جشن می گرفت که در هشت ماه گذشته بعد از مذاکرات مسکو پیشنهاد ارائه شده به ایران سخاوتمندانه تر بوده است.
 
گروه 1+5 در مذاکرات بغداد از ایران خواستند تا نیروگاه هسته ای فوردو را تعطیل کند و ذخیره اورانیوم غنی شده اش را به خارج از کشور بفرستد. اما پیشنهاد مطرح شده در آلماتی شامل تعطیلی فوردو نیست و به ایران اجازه می دهد بخشی از اورانیوم با غنای 20 درصدی خود را نگه دارد.
 
در مجموع این تغییر رویه گروه 1+5 می تواند واکنشی به تغییر مواضع ایران و شرایط آن باشد: ایران بخشی از اورانیوم غنی شده خود را به میله سوخت تبدیل کرده است تا در رآکتور تحقیقاتی تهران استفاده کند و به همین دلیل از بهانه لازم برای نپذیرفتن پیشنهاد پیشین مبنی بر لزوم انتقال اوارنیوم غنی شده اش به خارج از کشور برخوردار است.
 
اما به نظر می رسد از طرف دیگر گروه 1+5 نیز کاهش بیشتر تحریم ها را به ایران پیشنهاد داده باشد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها