کد خبر: ۱۱۶۴۲۲
زمان انتشار: ۱۰:۰۲     ۰۹ اسفند ۱۳۹۱
با بالا گرفتن تذکرات نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به ارائه لایحه بودجه سال 1392 توسط لطف‌الله فروزنده معاون پارلمانی احمدی‌نژاد، ابوترابی با استناد به مواد 186 و 188 آیین‌نامه داخلی مجلس، گفت که الزامی بر ارائه لایحه بودجه سالانه توسط رییس‌جمهور وجود ندارد و حتی یکی از معاونان وی نیز می‌تواند لایحه بودجه را به مجلس تسلیم کند.

به گزارش 598 به نقل از خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی‌فرد گفت: مواد 186 و 188 آیین‌نامه به صورت شفاف چارچوب ارائه لایحه بودجه سالانه و گزارش عملکرد یک ساله برنامه پنجم توسعه را مشخص کرده است.

وی با قرائت ماده 186 آیین‌نامه داخلی مجلس اظهار کرد: درباره اصل لایحه بودجه، ماده 186 آیین‌نامه داخلی مجلس می‌گوید "دولت" لایحه بودجه سالانه را حداکثر تا 15 آذر هر سال به مجلس تسلیم کند. نحوه رسیدگی به بودجه نیز یک شوری خواهد بود بنابراین برای تسلیم لایحه بودجه حضور شخص رییس‌جهمور در مجلس الزامی ندارد. آنچه آیین‌نامه تعریف می‌کند، مکلف بودن دولت است.

ابوترابی‌فرد در عین حال افزود: از قانون فاصله گرفته‌ایم برای اینکه 15 آذر به 10 اسفند مبدل شد و دولت، لایحه بودجه سالانه را امروز تقدیم مجلس کرد و این، تخلف آشکار از قانون است.

رییس جلسه با اشاره به ضرورت ارائه لایحه چند دوازدهم بودجه توسط دولت، گفت: ماده 188 می‌گوید چنانچه لایحه بودجه تا تاریخ 15 آذر ماه به مجلس تقدیم نشود دولت موظف است لایحه چند دوازدهم را نیز به مجلس تقدیم کند؛ بنابراین این کار نیز یا توسط شخص رییس‌جمهور یا یکی از معاونان ایشان می‌تواند انجام شود.

ابوترابی‌فرد با قرائت ماده 213 برنامه پنجم توسعه، اظهار کرد: این ماده دو بخش دارد؛ در بخش اول آمده است به منظور حسن اجرای قانون برنامه پنجم توسعه و ارزیابی میزان پیشرفت در چارچوب سیاست‌های برنامه، دستگاه‌های اجرایی موظفند تا پایان شهریور ماه هر سال گزارش عملکرد یکی از مواد ذیربط را به معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور ارسال کند. قانون برنامه، پنج ساله است و قانون بودجه، برش یک ساله‌ای از این قانون است. برای ارزیابی از میزان تحقق اهداف برنامه، دستگاه‌ها باید گزارش سالانه را به معاون برنامه‌ریزی ارائه کنند. معاون برنامه‌ریزی نیز موظف است گزارش عملکرد دستگاه‌ها را به همراه گزارش نهایی خود از شاخص‌ها و متغیرهای مربوطه به رییس‌جمهور ارائه دهد. رییس‌جمهور نیز طبق قانون مکلف است گزارش مذکور را همزمان با تسلیم لایحه بودجه سالانه در 15 آذر ماه هر سال به مجلس تسلیم کند و خلاصه این گزارش را در جلسه علنی به اطلاع نمایندگان برساند.

نماینده مردم تهران متذکر شد: رییس‌جمهور مکلف بود گزارش عملکرد برنامه پنجم توسعه در سال 1391 را به مجلس ارائه کند، علاوه بر آن خلاصه این گزارش را نیز در مجلس قرائت کند، ولی به تکلیف قانونی خود عمل نکرد؛ بنابراین اخطار و تذکر همکاران درباره ارائه گزارش عملکرد برنامه پنجم توسعه کاملا وارد است، اما بر اساس مواد 186 و 188 آیین‌نامه، می‌توان لایحه بودجه و لایحه چند دوازدهم را از نماینده دولت دریافت کرد.

ابوترابی‌فرد سپس با اشاره به تذکر ندیمی در خصوص مسائل روز گذشته مجلس، گفت: ادبیات و واژه‌های به کار رفته از سوی همکاران، رعایت شان آحاد ملت به ویژه رعایت شان نمایندگان مجلس است و همکاران باید رعایت این مساله را بکنند.

وی افزود: نهادهای نظام همگی برآمده از درون نظامند. بین نهادهای مجلس، دولت و قوه قضاییه تفاوتی نمی‌بینم. شخصیت حقیقی و حقوقی این نهادها باید مورد توجه نمایندگان باشد.

ابوترابی‌فرد اظهارات نمایندگان را دارای تبعات فرهنگی دانست و افزود: باید مراقب باشیم در محضر خدای متعال و ملت شریف ایران از کلماتی استفاده کنیم که بر شان مجلس، نظام و ملت بیفزاید تا سطح آرامش و امنیت روحی و روانی در کشور ارتقا یابد.

نماینده مردم تهران افزود: رهبر معظم انقلاب گفتند از حقوق اساسی ملت، آرامش روحی و امنیت روانی است بلکه کلمات ما در این جهت بسیار موثر است. از همکاران می‌خواهم از تکرار چنین کلمات و واژه‌هایی در مجلس به شدت خودداری کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها