وبلاگ نماز شب نوشت: در بین نوافع، نماز شب از فضیلت بیشتری برخوردار است و در قرآن درباره آن تأکید و سفارش بسیار شده است.
1. نماز شب و فضیلت آن
الف: از منظر آیات:
در بین نوافع، نماز شب از فضیلت بیشتری
برخوردار است و در قرآن درباره آن تأکید و سفارش بسیار شده است. خدای
متعال به پیامبرش می فرماید: مقداری از شب را به تهجد بپرداز این برای تو
مستحب است شاید خدا تو را به مقام برگزیده ای مبعوث گرداند [1]و در تعریف
بندگان خاص الهی می گوید: کسانی که شب را برای پروردگارشان در حال سجده و
قیام بیتوته می کنند [2]و در توصیف مؤمنین می فرماید: شبها پهلو از بستر
خواب جدا کنند و با بیم و امید خدای را بخوانند و از آنچه به آنها دادیم
انفاق کنند، پس کسی نمی داند چه نعمتهایی که موجب چشم روشنی آنها می شود و
در پاداش اعمالشان ذخیره شده است [3]
ب: از منظر روایات: رسول خدا (صلی الله
علیه و آله) فرمود: خدای متعال به دنیا وحی کرد که خدمتگزارانت را به تعب
بینداز و تارکین خودت را خدمت کن هنگامی که بنده خدا در تاریکی شب با
پروردگارش خلوت و مناجات می کند خدا قلبش را نورانی می گرداند، وقتی می
گوید: یارب یارب از جانب خدا گفته می شود: لبیک عبدی، هر چه می خواهی طلب
کن تا عطا کنم و خدا به فرشتگانش گوید... شما شاهد باشید که بنده ام را
آمرزیدم.[4]
و رسول خدا (ص) فرمود: اشراف امت من
حاملین قرآن و شب زنده داران هستند [5]و هم فرمود: آن قدر جبرئیل درباره
نماز شب به من سفارش کرد که گمان کردم نیکان امت من شب را نخواهند خوابید
[6]و باز فرمود: دو رکعت نماز در وسط شب از دنیا و ما فیها نزد من محبوبتر
است.[7]
آثار نماز شب در روایات:
امام صادق (ع) فرمود: نماز شب صورت را
زیبا و خلق را نیکو و انسان را خوشبو می کند، رزق را زیاد و قرض را ادا می
کند و اندوه را برطرف می سازد و چشم را جلا می دهد. [8]پیامبر عظیم الشأن
اسلام فرمود: نماز شب وسیله ای است برای خوشنودی خدا و دوستی ملائکه، نماز
شب سنت و روش پیامبران و نور معرفت و ریشه ایمان می باشد. بدن را آرامش می
دهد و شیطان را خشمگین می کند سلاحی بر علیه دشمنان و وسیله ای است برای
اجابت دعا و قبول شدن اعمال، روزی انسان را توسعه می دهد شفیع بین ملک
الموت و نمازگزار می شود، چراغ و فرش قبر و جواب (دو فرشته) منکر و نکیر می
باشد. در قبر تا قیامت مونس و زائر نمازگزار خواهد بود نماز بر سرش سایه
می افکند، تاجی برسرش و لباسی بر بدنش می گردد، نور پیش رویش حائل بین او و
آتش دوزخ خواهد بود، برای مؤمن حجتی است نزد خدا و وسیله سنگین شدن میزان
اعمال و حکم عبور بر صراط و کلید بهشت می باشد زیرا نماز تکبیر است و حمد و
ستایش و تسبیح و تمجید و تقدیس و تعظیم و قرائت و دعا و البته بهترین
اعمال خواندن نماز در اول وقت آن است [9]
2 . کیفیت نماز شب
الف: وقت نماز شب: از نصف شب تا فجر
صادق (اذان صبح) وقت نماز شب است و نماز شب در سحر از فضیلت بیشتری
برخوردار است و تمام ثلث آخر شب سحر محسوب می شود و بهترین وقت سحر هم
نزدیک فجر صادق است و بهتر از این آن است که نماز شب به تفریق خوانده شود
چنانچه این سنت پیامبر (ص) بوده است (یعنی پشت سر هم نخواند و با فاصله
بخواند)
ب: رکعات نماز شب: 11 رکعت است که 8
رکعت آن (4 نماز دو رکعتی) به نیت نافله شب خوانده می شود که شکل آن مانند
نماز صبح است [با این تفاوت که اولاً به نیت نافله شب می خواند و مستحب است
و ثانیاً می تواند بلند یا آهسته بخواند] و بعد از آن 2 رکعت به نیت شفع
می خواند و در آخر هم یک رکعت به نام وتر بجای می آورد.
ج: مستحب است که در قنوت نماز وتر 70
مرتبه "استغفرالله ربی و اتوب الیه" و برای 40 مؤمن دعا و استغفار کند
مثلاً 1.اللهم اغفر الامام الخمینی2.اللهم اغفر آیت الله البروجردی3 اللهم
اغفر شهید چمران و... و 300 مرتبه الهی العفو بگوید و هفت مرتبه "اللهم هذا
مقام العائذ بک من النار"بخواند. البته اگر بعضی از اینها(70 مرتبه
استغفار و یا دعا برای 40 مؤمن و یا 300 مرتبه العفو گفتن) را هم بخواند
ایرادی ندارد.
و: چنانچه مقداری از نماز شب را خوانده باشد و اذان صبح (طلوع فجر) سر رسد می تواند بقیه نماز شب را هم به نیت اداء بخواند.
ه: اگر وقت کم باشد می تواند تنها شفع و وتر را بخواند و اگر کمتر وقت داشته باشد تنها شفع را بخواند.
ج: خواندن دو رکعت نافله صبح از شفع و وتر افضل است.
د: برای عمل به اعمال مستحبی دیگر در نماز شب به کتب مبسوطه رجوع فرمائید.
(با استفاده از تحریر الوسیله ج 1 ص 123
حضرت امام خمینی ره و کتاب خودسازی (تزکیه و تهذیب نفس) آیت الله ابراهیم
امینی ص 281 ـ 279).
--------------------------------------------------------------------------------
[1]سوره اسراء، آیه 79
[2]سوره فرقان، آیه 64
[3]سوره سجده، آیه 16.
[4]بحار الأنوار ج 87 ص 139
[5]بحار ج 87 ص 138
[6]بحار ج 87 ص 130
[7]بحار ج 87 ص 148
[8]بحار ج 87 ص 153
[9]بحار الأنوار ج 87 ص 161، خودسازی تهذیب و تزکیه، ابراهیم امینی ص 279