کد خبر: ۱۱۵۷۹۹
زمان انتشار: ۱۳:۰۱     ۰۶ اسفند ۱۳۹۱
کمیته جوانان ایران با رفتن فریدون معینی و آمدن میرشاد ماجدی حرکت نویی را آغاز کرده‌ است.

به گزارش 598 به نقل از خبرگزاری فارس، در فوتبال روز دنیا کشورهایی موفق هستند که در بخش پایه عملکرد خوبی داشته باشند. تیم های پایه نبض فوتبال یک کشور هستند که اگر در این بخش خوب عمل نشود مطمئنا در آینده نمی توان نتیجه خوبی گرفت. اکثر کارشناسان مشکل اصلی فوتبال ایران را عدم توجه به تیم های پایه می دانند و اگر امروز دیگر قدرت اصلی آسیا نیستیم باید پاسخ آن را در این موضوع جست و جو کنیم.

از زمان حضور علی کفاشیان در فدراسیون فوتبال او سعی کرده همواره توجه ویژه ای به تیم های پایه داشته باشد و برنامه ریزی های زیادی صورت داده است. در این راستا تنها دستاورد ایران قهرمانی تیم ملی نوجوانان در رقابت های جام ملت های آسیا در سال 2009 و حضور نسبتا موفق همین تیم در جام جهانی 2010 نیجریه بوده است.

 

 

در بخش جوانان همیشه ناموفق بودیم و حتی زمانی که علی دوستی موفق ترین مربی ایران در تیم های پایه، در این رده حضور پیدا کرد هم نتوانستیم نتیجه خوبی بگیریم.

البته بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که در بخش پایه نباید به دنبال نتیجه بود اما بر هیچکس پوشیده نیست که کارنامه فوتبالی ها نتیجه ای است که کسب می کنند.

*میزبانی جام‌ملت های آسیا و منجی شدن دوستی

مهمترین بخش فعالیت کمیته جوانان فدراسیون فوتبال میزبانی قهرمانی نوجوانان آسیا در سال جاری بود. ایران در این مسابقات با ارائه یک میزبانی خوب توانست مجوز حضور در جام جهانی را کسب کند هرچند حذف ایران در مرحله نیمه نهایی با انتقاداتی همراه شد اما کسب مجوز حضور در جام جهانی نوجوانان  2013 امارات باعث شد تا بسیاری از انتقادات کاهش داده شود و مسؤلان فدراسیون و کمیته جوانان در سایه کسب این افتخار از تیر رس انتقادات دور شوند.

*نیمکت‌های لرزان مانع رشد بازیکنان کوچک

یکی از انتقاداتی که به کمیته جوانان فدراسیون فوتبال همیشه وارد بوده عدم ثبات در استفاده از مربیان است و مربیان به صورت مقطعی هدایت تیم های پایه را در اختیار گرفتند و بعد از مدتی در پی کسب نتایج ضعیف جای خود را به فرد دیگری دادند. در این بین تنها کسی که حضور مداومی داشته و همواره در امر بازیکن سازی و نتیجه موفق بوده، علی دوستی مربی نام آشنای فوتبال ایران است.

از موارد دیگری که در کمیته جوانان بسیار ابهام‌آور است فعالیت تیم ملی زیر 22 ساله هاست. هدایت این تیم برعهده علیرضا منصوریان است و اصلا معلوم نیست که آیا این تیم تحت نظارت کمیته جوانان قرار دارد و یا اینکه خود فدراسیون فوتبال بر عملکرد آن به صورت مستقیم نظارت دارد.

*عامل اصلی برترین فدراسیون شدن ایران

تیم های پایه ایران سال بسیار پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشتند و در این بین بالا و پائین زیادی داشته اند. فدراسیون فوتبال در این بین تلاش زیادی کرده و همواره در بخش پایه فعالیت  زیادی داشته است. یکی از دلایلی که مدیران بابت انتخاب فدراسیون فوتبال ایران به عنوان برتری فدراسیون سال آسیا عنوان می کردند تلاش هایشان در بخش پایه بوده است. تیم های پایه در این سال ها با حمایت فدراسیون فوتبال اردوهای خوبی را در کشورهایی مثل ایتالیا برگزار کردند و در تورنمنت های بزرگی مثل جام جهانی کوچک روسیه حاضر شدند. میزبانی ایران در مسابقات قهرمانی آسیا نوجوانان سال 2012 اتفاق بزرگی بود که امسال رخ داد و از این امتحان فدراسیون فوتبال سربلند بیرون آمد.

کسب عنوان سومی آسیا در رقابت های قهرمانی نوجوانان آسیا که طی آن تیم ملی مجوز حضور در جام جهانی نوجوانان سال 2013 امارات را کسب کرد نقطه عطف عملکرد کمیته جوانان در سال جاری بود.

*معینی با حذف جوانان حذف شد

عملکرد ضعیف تیم ملی جوانان در رقابت های قهرمانی آسیا در سال 2012 که منجر به حذف تیم ملی در مرحله یک چهارم نهایی و عدم صعود به جام جهانی بود باعث شد تا انتقادات زیادی از کمیته جوانان شود. بیشترین انتقادات به سمت فریدون معینی رئیس وقت کمیته جوانان بود که چرا از اکبر محمدی به دلیل عدم نتیجه گیری در تیم ملی نوجوانان در تیم ملی جوانان استفاده شد. شکست سنگین مقابل کره جنوبی در مرحله یک چهارم نهایی رقابت های آسیا منجر به ایجاد تغییراتی در کمیته جوانان شد. با استعفای فریدون معینی موافقت شد و میرشاد ماجدی به عنوان سرپرست جدید کمیته جوانان معرفی شد.

*کار سخت سرپرست جدید

ماجدی در بیان اهدافش اعلام کرده می خواهد در بخش پایه کار علمی و اصولی انجام دهد و با ارائه یک دیدگاه جدید رشد خوبی را در این بخش به وجود بیاورد. ماجدی از برنامه های بسیار خوبی صحبت می کند اما اینکه آیا او می تواند این اهداف را اجرایی کند موضوعی است که با گذشت زمان مشخص می شود.

در این بین یکی از ابهامات بزرگی که وجود دارد این است که هنوز بعد از کنار گذاشتن اکبر محمدی از تیم ملی جوانان سرمربی جدید این تیم انتخاب نشده است. سرپرست کمیته جوانان اعلام کرده قصد دارد از مربی در این بخش استفاده کند که دارای تجربیات مربیگری در بخش پایه و لیگ برتر باشد که در میان اهالی فوتبال هم مقبولیت داشته باشد.

کمیته جوانان بدون شک نقش بسیار حیاتی در رشد فوتبال ایران دارد. اگر در این بخش برنامه ریزی داشته باشیم  و شرح وظایف مشخص باشد مطمئنا ثمره آن را در آینده می بینیم. فدراسیون می تواند با وضع قوانینی که باشگاه ها را مجبور می کند تا در بخش پایه و آکادمی فعالیت موثری داشته باشند باعث رونق فوتبال پایه شود.

تیم های پایه در سال 92 سال پرکاری را پیش رو دارند. تیم ملی نوجوانان باید در جام جهانی، تیم ملی زیر 14 سال که هدایت آن بر عهده مصطفی قنبرپور قرار دارد به همراه تیم ملی جوانان در رقابت های مقدماتی قهرمانی آسیا باید حضور پیدا کنند. این مسائل نشان می دهد که میرشاد ماجدی و همکاران او در کمیته جوانان کار بسیار سختی را در پیش دارند و باید با طراحی یک برنامه ریزی مناسب خود را آماده رقابت های پیش رو کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها