کد خبر: ۱۱۵۶۰۸
زمان انتشار: ۱۴:۲۷     ۰۵ اسفند ۱۳۹۱
شیخ رفیق مرابط از علمای اهل تسنن تونسی تاکید کرد که تندروهای وهابی در تونس آتش فتنه در این کشور را روشن کرده اند.

به گزارش 598 به نقل از خبرنگار خبرگزاری فارس در تونس، «شیخ رفیق مرابط» از علمای اهل تسنن در تونس تنها راه تحقق همبستگی بین شیعیان و اهل‌تسنن در کشورهای اسلامی را تعیین اصول فکری و فرهنگی درست در جامعه اسلامی دانست.

وی در عین حال از روحانیون ادیان مختلف خواست از مناظره بر سر عقاید مذهبی که تنها موجب اختلاف بین ادیان می‌شود خودداری کنند.

شیخ مرابط همچنین بر ضرورت وحدت و پایبندی به اهداف مشترکی که اهل‌تسنن و شیعیان برای ساختن جامعه‌ای یکپارچه نیاز دارند، تاکید کرد.

*****متن کامل گفت وگو در زیر آمده است*****

فارس: حل اختلافات بین اهل‌تسنن و شیعیان چگونه ممکن است؟

شیخ مرابط: باید گفت مراجعه به کتاب خدا و سنت پیامبر اکرم(ص) تنها راه حل مشکلات و اختلافات امت اسلامی است و دلیل این هم سخن پروردگار است که می گوید «فإن تنازعتم فی شیء فردوه إلى الله و الرسول إن کنتم تؤمنون بالله الیوم الأخر» (اگر در چیزی اختلاف داشتید به کتاب خدا و رسولش رجوع کنید اگر به خدا و آخرت ایمان دارید) و تفسیر آیه این است که امت اسلامی خواه شیعیان و خواه اهل‌تسنن باید با یکدیگر وحدت داشته باشند و با رجوع به قرآن دشواری‌ها و اختلافات بین خود را حل و فصل کنند.

فارس: تا چه میزان گفت‌وگوهای بین شیعیان و اهل‌تسنن می تواند مفید باشد؟

شیخ مرابط: اگر گفت‌وگو با هدف رد دیگری و انزوا کردن آن باشد هرگز فایده‌ای ندارد زیرا این گونه مذاکرات از چارچوب مواضع اندیشمندانه خارج شده است و به عقاید قومی و سنتی گرایش پیدا کرده است اما اگر هدف همزیستی باشد امری پسندیده و مورد استقبال است.

فارس: چگونه می‌توان از گفت‌وگوهای بین اهل‌تسنن و شیعیان چگونه بیش‌ترین استفاده را برد؟

شیخ مرابط: توافق و همزیستی بین اهل‌تسنن و شیعیان لازم است، این دو مذهب در ایمان به پروردگار و سنت پیامبر اکرم(ص) اختلافی ندارند اما اختلاف بر سر اینکه چه کسی شایسته خلافت پیامبر است می توان از آن گذشت.

همه امت اسلامی باید درباره اهداف مشترک با یکدیگر متحد باشند و بر سر مسائل جزئی با یکدیگر مناقشه نکنند همانگونه که همه امت اسلامی حامی حقوق مسلمانان فلسطینی در برابر اشغالگران صهیونیست هستیم.

فارس: نظر ملت تونس درباره شبکه‌های ماهواره‌ای که به دنبال تفرقه‌افکنی بین شیعیان و اهل‌تسنن هستند، چیست؟

شیخ مرابط: واقعیت این است که این شبکه‌ها در تونس وجود ندارند و حتی ماهواره‌های عربی که مواضع برخی شیوخ تندرو را ترویج می‌کنند در تونس بسیار نادر است البته ممکن است مواضع فردی این گونه تندروی باشد اما نمی‌توان به عموم مردم تعمیم داد.

شهروند تونسی به دنبال اختلاف‌افکنی و مناقشه بین شیعه و سنی نیست، خواه در مسائل مربوط به زندگی و خواه در برنامه‌های رسانه‌ای که برخی شبکه‌های ماهواره‌ای به دنبال آن هستند و به محض اینکه مشاهده شود که یکی از شبکه‌ها به دنبال تفرقه‌افکنی سیاسی و یا مذهبی است آن شبکه را تغییر می‌دهند.

فارس: پس از بیداری اسلامی تلاش‌هایی برای فتنه‌انگیزی و درگیری بین اهل‌تسنن و شیعیان در تونس مشاهده کردیم دلیل آن چیست؟

شیخ مرابط: من با این نظریه که برخی طرف‌های خارجی را مسئول اختلاف‌افکنی قومی و مذهبی بدانیم مخالف هستم روانشناسان می‌دانند که ذات بشری طبعا عشق به گرایش‌های عقیدتی و فکری خود دارد و نمی‌خواهد نظر دیگران را بپذیرد و این موضوع موجب شعله‌ور شدن آتش فتنه‌ای می‌شود که کینه‌توزی برخی تندروهای وهابی به آن دامن می‌زند.

فارس: راه‌های ایجاد فرهنگ همزیستی بین شیعیان و اهل تسنن چیست؟

شیخ مرابط: لازم است که از طرق غیردینی برای تحقق دوستی و همزیستی بین اهل‌تسنن و شیعیان کار کرد از جمله آن اصول توسعه بشری است یهودیان و مسیحیان وقتی با هدف همزیستی در کنار یکدیگر هستند با مفاهیم فکری و اجتماعی خود را به مسلمانان نزدیک می‌کنند نه اینکه بخواهند دین‌شان را برتر از اسلام بدانند.

فارس: به نظر شما آیا لازم نیست که علمای شیعه و اهل تسنن برای حل اختلافات و پایان دادن به مناقشه‌ها بین شیعیان و اهل تسنن وارد عمل شوند؟

شیخ مرابط: در تونس هیچ اختلاف قومی نداریم و حتی گروه‌هایی که دین و مذهب دیگری دارند با همه مردم با صلح و امنیت زندگی می‌کنند.

اما این مانع نمی‌شود که اعتراف کنیم امت اسلامی به علمای خود از شیعه و اهل‌تسنن برای ایجاد الفت و دوستی بین شیعه و اهل‌تسنن نیاز دارد به شرطی که این امر به توافقی بر سر مجموعه‌ای از اصول فکری و فرهنگی منجر شود و اینکه از مناظراتی که تنها به جدایی بیشتر منجر می‌شود دوری کنیم و اینکه هدف مشترک ما دستیابی به جامعه‌ای باشد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها