به گزارش پایگاه 598، شهر قم به عنوان یکی از مهم ترین شهرهای مذهبی در جهان اسلام و خواستگاه انقلاب اسلامی ایران و قلب تپنده علم و فلسفه تشیع باید از نظر توسعه شهری نیز به همین میزان، به پیش برود و از نظر معماری شهری، مبلمان شهری، ایجاد مراکز تفریحی و گردشگری و فرهنگی نیز در میان شهرهای جهان اسلام سرآمد باشد. نگاه جهان اسلام در سخت ترین و حساس ترین شرایط به قم و مراجع عظام و حوزه علمیه است و به همین دلیل نمی توان توسعه ظاهری این شهر را نیز از نظر دور داشت. حضور بیش از 10 هزار طلبه خارجی که هر یک از آنها پس از تحصیل در قم به کشورهای خود در سراسر جهان گسیل می شوند، می تواند ضرورت توسعه این شهر را برای الگو قرار دادن این شهر در جهان جلوه گر کند.
اجرای طرح های عظیم در مرکز شهر قم و بازشدن قفل ترافیکی اطراف حرم مطهر و احداث میدان بزرگ امام خمینی(ره) از مهم ترین طرح هایی بود که در این عرصه اجرا شده است و مراحل پایانی خود را طی می کنند. با توجه به اجرای این پروژه های عمرانی، بدون شک اجرای طرح احداث مترو و مونوریل را می توان طرح های تاریخی در آبادانی این خطه دانست که با توجه به عنایت دولت نهم و دهم و مجلس شورای اسلامی و شهرداری و شورای اسلامی شهر قم در حال اجرا است.
چندی است که اشخاصی با اهداف سیاسی به دنبال تخریب پروژهای شهری قم به دنبال تضعیف دولت و سنگ اندازی در پروژهای عظیم عمرانی قم می باشند که به همین منظور پایگاه 598 در گفتگویی با دکتر ذاکریان از اعضای شورای اسلامی شهر قم به بررسی این موضوع پرداخته است که در ادامه می آید:
ایرادهایی که از مونوریل قم گرفته می شود کارشناسی است؟
اظهار نظرهایی که راجع به بخش مونوریل قم می شود طبیعتاً تعدادی از آن ها دغدغه های فنی است و قابل اعتنا و باید شنیده شود و جهت روشنگری و رفع نگرانی ها و دغدغه های کسانی که واقعا در این زمینه کارشناس هستند باید بررسی و پاسخ داده بشود، منتها واضح است که برخی از نظراتی که داده می شود اصلاً بحث های کارشناسی نیست و به نوعی بحث های جنبه های سیاسی و سیاسی کاری تبدیل شده است که به نظر بنده بیشتر انتقادات از نوع دوم است که به جای اینکه ماهیت فنی و کارشناسی داشته باشد ، بیشتر ماهیت سیاسی پیدا کرده است.
بر سر احداث منوریل در تهران حرف ها و حدیث های فراوانی وجود داشت که در انتها با مخالفت روبه رو شد ، به نظر جنابعالی این امر موجب به وجود آمدن حرف و حدیث هایی در منوریل قم نشده است؟
بحث منوریل قم هیچ ارتباطی با منوریل تهران ندارد حالا این که چرا مونوریل تهران جمع آوری شد این را باید از خود مسئولان شهری تهران پرسید . اما همانطور که می دانید سال گذشته جناب آقای شهردار با هماهنگی شورای شهر پیشنهاد دادن و در جلسه شورای شهر مطرح گردید. با توجه به اینکه بودجه بحث مترو تخصیص داده نشد به سراغ منوریل رفتیم و این امر با تایید تلویحی اعضای شورای شهر قم صورت گرفت و با شورای عالی ترافیک کشور نامه نگاری شد و استانداری هم موافقت نمود که شهرداری این قضیه را پیگیری کند و با توجه به عنایت ویژه ای که دولت به شهر مقدس قم دارد پذیرفتند که مونوریل در قم اجرایی شود.
الحمدالله پیشرفت این پروژه نسبت به پروژه های عمرانی که در سطح کشور انجام می شود پیشرفت خوب و مناسبی داشته است و پیمانکار آن با قدرت و سرعت به کار خود ادامه داده است .
فاز اول پروژه منوریل قم چه زمانی به اتمام می رسد؟
طبق زمان بندی انجام شده و پیشرفت پروژه اگر مشکل خاصی به وجود نیاید نیمه دوم سال 91 قطعه اول آن که حدود 6 کیلومتر است تا مصلی به بهره برداری خواهد رسید.
علت برخورد سیاسی برخی از اشخاص را در سنگ اندازی در پیشرفت این گونه پروژه ها را در چه می دانید؟
من فکر می کنم بهترین قضاوت در رابطه با کارهای عمرانی که در سطح شهر قم صورت می گیرد را خود مردم و زائرینی که به شهر مقدس قم سفر می کنند باید داشته باشند در تمام سطح شهر اتفاقات خوبی در زمینه توسعه و پیشرفت در حال رخ دادن است و طبیعی است که تا قطاری حرکت نکند به طرفش سنگ پرتاب نمی کنند الان هم الحمدالله در زمینه عمران و آبادانی شهری حرکت خوبی شروع شده و طبیعی است که بالاخره یک عده از این قضیه خیلی خوششان نیاید و به طرف این حرکت پر شتاب سنگ هم پرتاب کنند که این اهمیتی ندارد مهم رسیدن به آرمان شهر اسلامی است که در فرمایشات مقام معظم رهبری وجود دارد که مطالبه به حق ایشان است و عقب ماندگی های متراکم گذشته در این شهر جبران بشود.
عده ای از اول هم با رویکردهای عمرانی دولت خیلی موافقتی نداشتند زمانی که حرکت هایی اتفاق می افتد به مذاقشان خوش نمی آید علیه آن موضع منفی می گیرند البته هر کسی در اظهار نظر خود آزاد است منتها راجع به بحث های عمرانی موضع اصلی شورا را سخنگوی شورا بیان می کند یعنی کسی از اعضای شورا حق ندارد مواضع خودش و برداشت خودش را بعنوان موضع شورا معرفی کند کما اینکه نظراتی که الان بنده عرض می کنم نیز نظرات شخصی بنده است مگر مواضعی که از طریق سخنگوی شورا بعنوان موضع رسمی شورا اعلام شده باشد. راجع به بحث مونوریل هم این است دو سه نفر از اعضا مخالف مونوریل هستند و نظرات خودشان رو می گویند ولی اکثریت شورا موافق اند و این رای اکثریت شورا است که بیان می گردد و منطقی ترین برخورد این است که به رای اکثریت احترام گذاشته شود و بقیه هم در اجرا کمک کنند.
مخالفت هایی که با مونوریل قم انجام میگیرد
بیشتر حالت یک تیک سیاسی را دارد که اهمیتی هم ندارد و پروژه روال قانونی و درست
خود را پیش گرفته است و البته مقایسه منوریل با مترو اشتباه است و هر کدام از
اینها کارکرد خودشان را دارند که کسانی که
برای مخالفت با این پروژه خودشان را به عنوان کارشناس مطرح می کنند همان اندازه در مورد
مسائل حمل و نقل شهری و ترافیکی مطالعه دارند که یک فرد عادی اطلاع دارد. متاسفانه یک تفکر متحجرانه
از مدت ها قبل با دست آویزی به بعضی از آموزه ها مانع پیشرفت و آبادانی قم بود و
باقیمانده این تفکر هنوز در بدنه تصمیم
گیری و کارشناسی شهر هستند.