کد خبر: ۱۱۵۲۲۱
زمان انتشار: ۲۳:۳۶     ۰۲ اسفند ۱۳۹۱
به گزارش 598 به نقل از بولتن نیوز، هرچند این واقعیت تلخ است، اما در هر صورت این واقعیت تلخ وجود دارد که این سیاست‌های مزدورانه تا حدودی جواب داده و بنابر نظر بسیاری از جامعه‌شناسان ایرانی، یکی از دلایل عقب ماندگی تاریخی ایران، وجود همین نزاع‌ها و تحقیرهای قومیتی‌ست. در نتیجه، دلسوزان این مملکت، خصوصاً مسئولان نظام سیاسی کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همواره توصیه به ترک این مسائل داشتند.
 
اما متأسفانه هرچند وقت یکبار شاهد این هستیم که جک‌های قومیتی از روش‌های مختلف در جامعه رواج پیدا کرده و با این رواج یافتن، به سیاست‌های دشمنان این مملکت کمک می‌کنند. پیامک‌ها و صفحات اینترنتی مختلف که جای خود، فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی هم هر از گاهی به این مسائل دامن می‌زنند.
 
البته فعالان فرهنگی مختلف تذکرات لازم را به مسئولین و تولیدکنندگان چنین برنامه‌هایی می‌دهند، اما گوش پذیرای نقد همیشه وجود ندارد. خصوصاً در رسانه‌ی ملی که با وجود تذکرات مختلف و فتاوای مراجع تقلید و رهبر انقلاب، متناوباً این مسئله را شاهد هستیم. آخرین آنها هم همین تبلیغ اپراتور ایرانسل که برمبنای یکی از جک‌های قومی قبیله‌ای ساخته شده است.
 
همانطور که می‌دانید، در جک‌هایی از این دست، صفت بزرگ‌نمایی به مردم یکی از استان‌ها نسبت داده شده و ده‌ها و صدها جک در این خصوص ساخته شده است. حال، در تبلیغ شرکت ایرانسل، از این موضوع سواستفاده شده است. به این شکل که برای فراگیر و سریع نشان دادن اینترنت این اپراتور (که از قضا بر اساس تجربه‌ی کاربران اینگونه نیست) فردی را نشان می‌دهند که از لحاظ قیافه شبیه مردم همان استان منتسب به بزرگ‌نمایی بوده و چند جا، بلوف‌هایش توسط اطلاعاتی که دوستان آن شخص توسط اینترنت ایرانسل کسب می‌کنند، لو می‌رود.
 
متأسفانه این تبیلغ بارها و در مواقع پر مخاطب آنتن‌های رسانه‌ی ملی، پخش شده و ذهنیت موجود در جک‌های سخیف و تحقیر کننده‌ی مردم آن استان را تداعی می‌کند. هرچند از اپراتور ایرانسل توقع می‌رود که به علت اصالت خارجی‌اش، به کشور پذیرای خویش که اجازه‌ی چنین سرمایه‌گذاری و کسب سودی را داده احترام مضاعفی بگذارد، اما این توقع از رسانه‌ی ملی خیلی بیشتر است.
 
مطمئناً برای پخش هر ثانیه برنامه،آگهی تبلیغاتی و یا هر چیز دیگری از آنتن‌های صدا و سیما، ناظرانی وجود دارند که کیفیت و محتوای اثر را بررسی می‌کنند. حال جای سوال وجود دارد که این ناظران محترم، چگونه متوجه این مسئله نشده‌اند؟ اگر متوجه شده و خود را به خواب غفلت زده‌اند که تکلیف معلوم است. این مدیران رسانه‌ی ملی هستند که باید با آنها برخورد کنند. اما اگر متوجه نشده‌اند، اصل ناظر بودن‌شان زیر سوال می‌رود. چون باید دید ایشان طبق چه صلاحیت‌هایی به این جایگاه رسیده‌اند که متوجه توهین‌هایی از این دست نمی‌شوند.
 
امیدواریم مدیران رسانه‌ی ملی و اپراتور ایرانسل در اسرع وقت از پخش مجدد این آگهی تبلیغاتی جلوگیری کرده و بخاطر اشتباه‌شان، از همه‌ی مردم ایران معذرت خواهی کنند. به علاوه این انتظار از رسانه‌ی ملی می‌رود که با عوامل ساخت و پخش این آگهی برخورد کرده و از همه مهمتر، وسواس بیشتری به خرج دهند تا دیگر چنین مسائلی رخ ندهد. بخصوص در سریال‌هایی که قرار است در عید نوروز پخش شود. زیرا شنیده‌ها حاکی از آن است که در نوروز 92، قسمتی از بار تزریق نشاط به خانواده‌ها بر دوش تمسخر لهجه‌هاست.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها