کد خبر: ۱۱۵۱۹۳
زمان انتشار: ۱۹:۵۸     ۰۲ اسفند ۱۳۹۱
3 کشور ایران ، عراق و سوریه پای توافقنامه سه جانبه‌ای را برای مبادله گاز امضا کرده‌اند که محافل اقتصادی جهان از آن به عنوان نشانه‌ای از قدرت اقتصادی و نفوذ سیاسی بالای ایران در منطقه یاد کردند.
به گزارش 598 به نقل از شبکه ایران، این قرارداد ١٠ میلیارد دلاری به ایران اجازه می‌دهد که گاز میدان پارس جنوبی را به عراق، سوریه و یا خریداران دیگر منتقل کند.

به گزارش رویتر، ایران با احداث این خط لوله، روزانه 25 میلیون متر مکعب گاز به عراق صادر ‌می‌کند.

لبنان، اردن و کشورهای اروپایی از جمله مشتریان دیگری هستند که مقام‌های ایرانی امیدوارند از این مسیر برای صادرات گاز به آنها استفاده کنند.

ایران پس از روسیه دومین ذخایر بزرگ گاز جهان را در اختیار دارد، و هر چند این کشور عمده تولید 600 میلیون مترمکعبی روزانه خود را مصرف می‌کند، اما امیدوار است با افزایش ظرفیت تولید صادراتش را بالا ببرد.

دمشق نزدیک‌ترین متحد منطقه‌ای تهران است، نوری مالکی، نخست وزیر شیعه نیز در بغداد سیاست‌هایی همراه با ایران را دنبال می‌کند و ساخت خط لوله ایران-عراق-سوریه می‌تواند به نشانه‌ای از افزایش نفوذ ایران در عراق تعبیر شود.

گاز ایران تا 18 ماه دیگر از طریق این خط لوله 1500 کیلومتری به عراق و سوریه منتقل می‌شود.
توافق مهم ایران و عراق و سوریه در حالی اتفاق افتاد که ایران و پاکستان در حال مذاکره بر سر صادرات گاز ایران به پاکستان هستند.

در این میان بی بی سی گزارش داده که  رستم قاسمی، وزیر نفت ایران، با درخواست پاکستان برای ارزان شدن قیمت گاز صادراتی ایران مخالفت کرده است.

پیش از پاکستان ترکیه هم از ایران خواسته بود قیمت گاز صادراتی خود را پایین بیاورد.

در این میان محافل اقتصادی از دو توافقنامه گازی ایران به عنوان نشانه ای از ناکامی تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه ایران، که بخش نفت و گاز و نظام مالی ایران را هدف می‌گیرد،تعبیر کرده اند
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها