کد خبر: ۱۱۴۲۳۱
زمان انتشار: ۱۲:۰۴     ۲۹ بهمن ۱۳۹۱
« 10 فرمان یحیی! » عنوان یادداشتی است که در روزنامه اعتماد درباره برنامه‌های یحیی گل‌محمدی سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس برای بازی مقابل سپاهان منتشر شده است.

به گزارش ایسنا متن این برنامه‌ها به این شرح است:

1- استراتژی

پرسپولیس در خانه بازی می‌کند و قطعا برای برد به میدان خواهد رفت؛ چرا که مساوی یا باخت به منزله سقوط دوباره در جدول رده‌بندی خواهد بود؛ اما باید دید تیم گل‌محمدی توان رسیدن به این مهم را دارد یا نه. گاهی اوقات مربیان با توجه به توانایی‌ها و پتانسیل بازیکنان موجود و شرایط تیمشان استراتژی هر مسابقه را تعیین می‌کنند؛ اما بعید است گل‌محمدی امروز دنبال مساوی یا نباختن و البته حفظ رکورد شکست‌ناپذیری‌اش در لیگ به عنوان سرمربی پرسپولیس باشد.

2- سیستم

با وجود فقدان هافبک خلاق و نبود بازیکنی که در خط میانی بازی‌سازی کند به احتمال قریب به یقین باز هم یحیی از سیستم -2-4-4 استفاده خواهد کرد و بعید است تغییر سیستم بدهد. ظاهرا گل‌محمدی در این بخش اصلا اهل سورپرایزکردن نیست.

3- فاز دفاع

رویارویی با مهاجمانی مثل خلعتبری و سوکای، خط دفاع پرسپولیس و دروازه‌بان این تیم را که در دو بازی قبلی‌شان بالاخره وا دادند با دشواریهای فراوانی مواجه خواهد کرد. اینجا هر لحظه از دست دادن تمرکز در کار دفاع تیمی یا اشتباه فردی منجر به جریمه از سوی حریف تا بن دندان مسلح می‌شود.

4-نوع حمله

پرسپولیس در بازیهای اخیر و بعد از داربی پایتخت در شکل حمله و فاز تهاجمی عملکرد ضعیفی داشته؛ به طوری که در فشار متناوب بر تیم پایین جدولی گهر حتی به مدت 10 دقیقه هم ناموفق بوده و هیچگاه نتوانسته برای 10دقیقه متوالی تیم برتر میدان باشد. تازه این در شرایطی بود که بازیکنانی مثل محمد نوری و غلامرضا رضایی در ترکیب حضور داشتند و باید دید بدون اینها شکل حملات پرسپولیس بیشتر به جناحین منتقل خواهد شد یا توپها مستقیما از خط دفاع به مهاجمان می‌رسد.

5-تردید

بدون شک بزرگترین تردید در ترکیب اصلی پرسپولیس به بازی فرستادن یا نیمکت‌نشین‌کردن کریم انصاری‌فرد خواهد بود. انصاری‌فرد در شش بازی اخیر گل نزده اما از حمایت قاطع گل‌محمدی برخوردار بوده است. معمولا ایستادن پای مهاجمی که از پتانسیل‌هایش خبر داری و می‌دانی بنا به دلایلی گل نمی‌زند در تفکرات برخی مربیان دیده می‌شود و بعضا به نتیجه هم می‌انجامد؛ اما باید دید این قضیه درباره گل‌محمدی - انصاری‌فرد در این بازی هم وجود خواهد داشت یا نه.

6-سورپرایز

معمولا گل‌محمدی زیاد سورپرایز نمی‌کند و البته مسابقه مقابل تیم قدرتمندی مثل سپاهان جایی برای سورپرایز کردن نیست. اما تنها سورپرایز این بازی می‌تواند بازی دادن به بازیکن خلاق و کوچک اندامی مثل فرشاد احمدزاده باشد که در غیاب کریمی و نوری تنها هافبک خلاق پرسپولیس به حساب می‌آید؛ البته احمدزاده که به تیم ارتش دعوت شده و برخی جلسات تمرینی را از دست داده در بازیهای اخیر حتی به لیست 18 نفره هم نرسیده است.

7-نیمکت

در غیاب وینکو بگوویچ احتمالا دوباره مجتبی حسینی دستیار اول یحیی گل‌محمدی خواهد بود اما احتمالا از این بازی باید منتظر تاثیرگذاری کریم باقری در حیطه فنی و تصمیمات سرمربی باشیم؛ هر چند باقری روی نیمکت نخواهد بود اما قبل از بازی و بین دو نیمه می‌تواند به یحیی مشاوره فنی بدهد.

8-ستاره

شاید تنها بازیکنی که بتوان روی ستاره‌بودنش در ترکیب پرسپولیس شرط بست و سرمایه‌گذاری کرد سیدجلال حسینی باشد. سیدجلال کم‌نوسان‌ترین بازیکن سرخ‌ها در بازیهای گذشته بوده و همواره عملکرد قابل دفاعی داشته است. سیدجلال که در بازی رفت و در ترکیب تیم هشت نفره (!-) پرسپولیس ستاره تیمش بود می‌تواند مقابل هم تیمی های سابقش دوباره قد علم کند اما آیا داشتن یک سیدجلال آماده برای گل نخوردن پرسپولیس کافیست؟

9-گزینه تعویض

غیر از ولاتکو گوروزدانوفسکی که در مصاف با گهر کاری از پیش نبرد، هر کدام از دو مهاجم اصلی می‌توانند گزینه تعویض باشند؛ چرا که برای سایر پستها بازیکن جانشین مناسب و کارآمدی روی نیمکت وجود نخواهد داشت؛ در واقع دست گل‌محمدی در این بازی آنقدر خالیست که شاید نفراتی مثل معدنچی و یکی دو جوان تیم را بعد از مدتها در لیست 18 نفره قرار دهد.

10-چهره ویژه

اگر عادل کلاه‌کج در ترکیب پرسپولیس قرار گرفت می‌تواند چهره ویژه این تیم باشد. عادل در بازی رفت به پرسپولیس گل زد اما بعد از آن برای سپاهان بازی نکرد و در نهایت در بین دو نیم فصل از این تیم کنار گذاشته شد. عادل خیلی زود برای پرسپولیس بازی کرد و یک بار هم در ترکیب اصلی قرار گرفت اما رویارویی‌اش با باشگاه او را تا آستانه اخراج پیش برد. بعد از آن کلاه کج به تمرینات برگشت در دو بازی اخیر به لیست 18 نفره هم راه پیدا نکرد. کلاه‌کج برای رویارویی با سپاهان و کرانچار انگیزه مضاعفی دارد؛ چراکه هم می‌خواهد خودش را به حریف نشان دهد، هم به باشگاه خودی؛ البته این در شرایطی است که گل‌محمدی به او اعتماد کند و بازی‌اش بدهد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها