کد خبر: ۱۱۴۰۸۲
زمان انتشار: ۱۹:۱۵     ۲۸ بهمن ۱۳۹۱
درپی اتهام وارد شده به قهرمان پارالمپیکی/
او عاشق تيراندازي است. در تبليغ آنلاين نايكي كه باحضورش ساخته شده هم مي‌گويد: «من گلوله‌اي هستم كه توي يك اتاق شليك مي‌شوم» اين تبليغ روز پنج شنبه بعد از انتشار خبر دستگيري اسكار پيستوريوس از روي اينترنت برداشته شد.

ستاره پارالمپيك كه الهام بخش افراد زيادي در سرتاسر جهان بوده الان در سلولش در مقر پليس نشسته و منتظر محاكمه شدن است. قهرمان پارالمپيك به اتهام شليك گلوله به نامزدش ريوا استينكامپ و كشتن او زنداني شده است. هم مردم آفريقاي جنوبي در بهت و حيرت فرو رفته‌اند هم تمامي كساني كه در سراسر دنيا اين ستاره را ستايش مي‌كردند. اين نخستين اتفاقي نيست كه براي ستاره‌هاي دنياي ورزش رخ مي‌دهد.

از مارك مك گواير و لانس آرمسترنگ كه دوپينگ كردند گرفته تا تايگر وودز كه خيانتش به همسرش جزو خبرهاي جنجالي رسانه‌ها بود، اخيرا ستاره‌هاي بزرگي بوده‌اند كه از عرش به فرش افتاده‌اند اما باز هم نمي‌توان گفت كه پذيرش متهم شدن اسكار پيستوريوس به قتل چيزي است كه براي مردمي كه شهامت و شجاعت «دونده روي تيغ» را ستوده و تحت تاثير اراده‌اش قرار گرفته اند، به راحتي قابل هضم باشد.

گفته شده كه او در پرتوريا شهر محل زادگاهش با شليك چهار گلوله به سر استينكمپ وي را صبح پنج شنبه به قتل رسانده. در حالي كه «دونده روي تيغ» در بازجويي‌هاي پليس شركت كرده بود عكسي از يك مرد منتشر شده كه وي را در كنار اسلحه نشان مي‌دهد و زيرش نوشته شده كه دنيا پيستوريوس را هنوز آن طور كه بايد نشناخته است.
قرار بود استينكمپ روز پنج شنبه به يك مدرسه برود و براي بچه‌ها صحبت كند.

مجريگري در يك برنامه تلويزيوني را هم در راه داشت. شليك‌ها به سمت استينكمپ در ساعت سه صبح در خانه پيستوريوس اتفاق افتاده و پليس هم يك اسلحه نه ميليمتري را كشف كرده است. اين دو در آن ساعت از بامداد تنها در منزل بوده‌اند و نشانه‌اي از ورود غريبه‌ها به منزل شان ديده نمي‌شود. برخي از همسايه‌ها گفته‌اند كه قبل از شليك‌ها صداي جيغ و فرياد را از خانه شنيده‌اند.


در سال 2009 هم پيستوريوس يك بار شب را در قرارگاه پليس گذراند چرا كه زني ادعا كرده بود از سوي وي مورد حمله قرار گرفته است اما به خاطر نبودن شواهد كافي پيستوريوس آزاد شد.

جامعه پر خشونت آفريقاي جنوبي و سوابق قبلي اسكار

اتفاقاتي از اين دست در آفريقاي جنوبي بي سابقه نيست. در اين كشور آمار جرم و جنايت بالاست و از آن بالاتر ميزان ترس مردم از اين وضعيت است. در سال 2004 رودي ويساجي بازيكن راگبي دختر 19 ساله خودش را با شليك گلوله كشت چرا كه گمان مي‌كرد او دزدي است كه سعي دارد در نيمه شب ماشين‌اش را بدزدد اما پليس اين تئوري را رد كرد و او را به قتل عمد محكوم كرد.

پيستوريوس بعد از بازجويي شدن توسط مقامات پليس بيرون از آنجا با هجوم عكاسان و روزنامه نگاران مواجه شد. البته قبل از انتقال به مقر پليس براي انجام آزمايشاتي به بيمارستان برده شده بود.

كلاه لباس خاكستري رنگش را روي سرش گذاشته و بيشتر صورتش را پوشانده بود اما همچنان ياس و ناراحتي‌اش را مي‌شد حس كرد. منابع خبري گزارش كرده‌اند كه او از مقامات درخواست كرده دادگاه هر چه زودتر برگزار شود.

پدر اسكار گفته كه پسرش بعد از تيراندازي به شدت ناراحت است. هنكه پيستوريوس گفت: «من هيچ چيزي نمي‌دانم اما اين گمانه زني و شايعه پراكني‌ها نفرت انگيز است. خود من هم از واقعيت چيزي نمي‌دانم. اگر كسي قرار باشد حرفي در اين باره بزند او بايد خود اسكار باشد. فعلا كه خيلي ناراحت است.» آندره‌آ جياني مربي سابق اين ورزشكار هم گفته كه اميدوار است اين فقط يك تصادف تراژيك باشد: «قبلا هر چقدر هم كه اوضاع بد بود اسكار آرامش خودش را حفظ مي‌كرد. حتي خستگي و استرس هم باعث نمي‌شد كه با مردم خوشرويي نكند. من هرگز نديدم خشونتي به خرج دهد.»

كني اولدويج وكيل اسكار گفته كه اين ورزشكار به شدت ناراحت و تحت تاثير احساسات است اما با پليس همكاري خواهد كرد. او قصد دارد تا قبل از انجام جلسه دادگاه اوليه با گذاشتن وثيقه موكلش را آزاد كند. در اظهارنظرهاي اوليه گفته مي‌شد كه شايد استينكمپ به شوخي اسكار را از خواب با شليك گلوله بيدار كرده اما بعدا به اشتباه به اين خاطر كه يك فرد مهاجم است او را با شليك از پاي در آورده‌ اما پليس با تكذيب اين صحبت‌ها اعلام كرده كه از شنيدن اين تحليل‌ها كه به پليس نسبت داده شده يكه خورده و آنها پيستوريوس را متهم اصلي پرونده مي‌دانند.

پيستوريوس كه به خاطر يك بيماري مادرزادي پاهايش را از زانو به پايين از دست داده و به جاي آن تيغه‌هاي مصنوعي كربني كار گذاشته‌اند شش ماه پيش كلي خبرساز شد. او درالمپيك لندن نخستين ورزشكار معلولي شد كه در مسابقات اصلي المپيك حضور يافت.

سال قبل مجله تايم او را يكي از صد فرد تاثير گذار برتر دنيا معرفي كرد اما برخي اتفاقات جنجالي زندگي خصوصي‌اش باعث شده كه سوژه رسانه‌هاي جنجالي هم بشود. در فوريه 2009 با قايق‌اش با چنان سرعتي در رود وال در آفريقاي جنوبي حركت كرد كه آسيب ديد و بيني، فك و دنده‌هايش آسيب ديد.

برخي شاهدان گفته بودند او قبل از اين تصادف الكل مصرف كرده بود اما مسوولان آزمايش خوني از پيستوريوس نگرفتند. نوامبر سال گذشته هم يك روزنامه ادعا كرد كه پيستوريوس يك مرد را تهديد كرده كه پاهايش را مي‌شكند اما آن مرافه خيلي زود تمام شد.

پيستوريوس در پارالمپيك هم جنجالي شد. او كه در مسابقات 200 متر دوم شد بعد از گرفتن مدال نقره‌اش از بلند بودن تيغه‌هاي كربني نفر اول يعني آلن اوليويرا از برزيل انتقاد كرد اما بعدا به خاطر حرفي كه زده بود ابراز تاسف كرد و معذرت خواست. جاني پيكاك از انگليس را هم كه نفر اول دو صد متر شده بود ستود.

زندگي رنگي و پر از اتفاقات شيرين اسكار اغلب دستمايه تيتر روزنامه‌هاي زرد هم بوده. در آخرين مصاحبه‌هاي انجام شده با وي مشخص شده كه او كلي اسلحه در خانه‌اش نگه مي‌دارد. مثلا ديلي ميل نوشته بود: «چوب‌هاي كريكت و بيسبال زير در خانه‌اش بود و يك اسلحه را هم زير سرش گذاشته بود. يك اسلحه خودكار هم كنار پنجره ديده مي‌شد.

او سال 2011 در وب سايت اجتماعي‌اش عكسي گذاشت كه زيرش با غرور نوشته بود: «از سيصد متري 960/0 از 50 شليكم به هدف خورده! بووووم»

در يك مصاحبه ديگر وقتي از پيستوريوس در مورد تمرين تيراندازي پرسيدند گفت: «خب گاهي اوقات خوابم نمي‌برد.»
اين اتفاق بار ديگر بحث حق داشتن اسلحه را در آفريقاي جنوبي داغ كرده است. در اين كشور حادثه‌خيز روزانه به طور ميانگين 43 نفر به قتل مي‌رسند. برخي كارشناسان گفته‌اند منطقه تحت حفاظتي مثل جايي كه پيستوريوس زندگي مي‌كند ميان اين افراد و مردم عادي جامعه فاصله انداخته و آنها را به دو دسته «ما و آنها» تقسيم كرده و در چنين شرايطي توهم و پارانويا به سراغ هر كسي مي‌آيد. منطقه محل سكونت پيستوريوس سيلور وودز نام دارد كه سال 2009 در كنار يك زمين گلف بنا شده و امن‌ترين جاي آفريقاي جنوبي است. دورتادورش فنس‌هاي متصل به برق به ارتفاع سه متر كار گذاشته‌اند و بيست و چهار ساعته از آنجا محافظت مي‌شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها