کد خبر: ۱۱۴۰۰
زمان انتشار: ۱۹:۱۰     ۳۱ فروردين ۱۳۹۰
تلویزیون ملی تونس، با انتشار اسنادی، از رابطه دیکتاتور سرنگون شده این کشور با صهیونیست‌ها و دست داشتن وی در عملیات جاسوسی در منطقه به نفع اسرائیل پرده برداشت.

به گزارش 598 به نقل از العالم،‌ تلویزیون تونس با انتشار اسنادی مهم، برای نخستین بار از ارتباط زین العابدین بن علی، دیکتاتور سرنگون شده این کشور با سرویس اطلاعاتی رژیم اشغالگر (موساد) پرده برداشت.

بر اساس این اسناد، بن علی در جمع آوری همه اطلاعات مربوط به امنیت ملی عربی دست داشته است.

این اسناد همچنین نشان می‌دهد که بن علی اواسط دهه 80، زمانی که وزیر کشور بود، با رژیم اشغالگر در حمله به شهر «حمام الشط» همدستی کرده و مأموریت موساد در ترور تعدادی از شخصیت‌های فلسطینی در داخل خاک تونس را تسهیل کرد.

تلویزیون تونس تأکید کرد، در این اسناد شاهدانی از پرسنل وزارت کشور و سازمان اطلاعات نظامی تونس به همدستی بن علی و معمر قذافی، دیکتاتور لیبی علیه امنیت تونس به ویژه در زمان رویدادهای شهر «قفصه» در آغاز دهه 80 اقرار کرده‌اند.

بر اساس اظهارات شهود، بن علی در پس پرده مأموریت یورش عناصر مسلح به دستور قذافی به این شهر و ارتکاب اقدامات خشونت بار و کشتار غیرنظامیان قرار داشته است.

شاهدان همچنین از تصمیم دیکتاتور تونس برای بمباران شهر القصرین بعد از گسترش ناآرامی‌ها در این کشور و تبدیل آن به انقلاب مردمی که به سرنگونی نظام وی منجر شد، خبر دادند.

شاهدان اعلام کردند که رابطه قذافی با دیکتاتور تونس، به دهه 70 برمی‌گردد، چرا که قذافی در آن زمان، پیشنهاد کرده بود که نام بن علی در فهرست دولت وحدت بین لیبی و تونس در سال 1984 قرار گیرد؛ به رغم اینکه وی درآن زمان، شخصیت معروفی نبود و سمت‌های مهمی در تونس نداشت، طرح وحدت به علت صرف نظر کردن «الحبیب بورقیبه» از این ایده، چند ساعتی بیشتر طول نکشید.

بر اساس گزارش العالم،‌ البشیر التریکی، مدیر سابق اطلاعات نظامی تونس گفت: بن علی در ازای دریافت دوازده میلیون دلار، نقش میانجی را برای بهبود روابط میان معمر قذافی و سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) ایفا و همین معامله، زمینه بازگشت لیبی به جامعه بین المللی و لغو تحریم‌های این کشور را فراهم کرد.

پس از گذشت چند هفته از کشف ثروت‌های کلان بن علی در یکی از کاخ های وی، اکنون انتظار می‌رود که انتشار این اطلاعات جدید از تلویزیون تونس بار دیگر موجب ناراحتی و خشم مردم این کشور شود.

دستگاه قضایی تونس و سازمان‌های حقوقی این کشور از چند ماه پیش از مقامات سعودی که به بن علی پناه داده‌اند، درخواست کرده‌اند که وی را برای محاکمه تحویل دهند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها