به گزارش ایسنا درباره بازار شب عید آجیل و خشکبار و مشکلات تولید و عرضه و واردات آن مصطفی ارزانی ممقانی، رییس اتحادیه کشوری آجیل و خشکبار به پرسشهای روزنامه «اعتماد» پاسخ داده که در ادامه متن آن را میخوانید:
در نخستین پرسش مستقیم سراغ اصل مطلب میرویم، قیمت آجیل شب عید باز هم گران خواهد شد؟
امیدوارم شاهد چنین اتفاقی نباشیم؛ چون واقعیت این است که در یک سال گذشته قیمت خشکبار به اندازه کافی افزایش یافته و افزایش بیشتر آن، ما را در برابر مردم شرمنده خواهد کرد، این شرایط هم، البته مربوط به دیروز و امروز نیست و مشکلی ریشهدار به حساب میآید؛ این در حالیست که رشد قیمتها اساسا هیچ گرهی را باز نخواهد کرد. از سال گذشته قیمت انواع آجیل و خشکبار از 50 تا 200 درصد افزایش یافته اما با وجود درخواست ما از وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت، هیچ اقدام نظارتی مشهودی صورت نگرفته است.
رییس اتحادیه دلیل رشد قیمتها را چگونه میبیند؟
با توجه به کیفیت خشکبار ایرانی قابلیت صادرات دارند؛ این در حالیست که بخشی از انواع نیاز بازار هم از طریق واردات تامین میشود. با این تفاسیر از یک سو رشد شدید قیمت دلار باعث شده تولیدکنندگان تمایل بیشتری به صادرات نشان دهند و در صورت عرضه به بازار هم نرخ صادراتی را مرجع قرار دهند. از سوی دیگر اقلام وارداتی هم با گرانی ارز، با قیمتهای سرسامآور روانه بازار شوند؛ این در حالیست که قاچاق هم نظام بازار را تحت تاثیر قرار داده و سلامت مصرفکنندگان را با محصولات بیکیفیت تهدید میکند.
با وجود واردات و قاچاق بیرویه، حال و روز تولید خشکبار ایران را میتوان مساعد ارزیابی کرد؟
متاسفانه نه. از پنج سال پیش به کرات هشدار دادهایم که واردات غیرضروری کمر تولید را خم خواهد کرد. در این سال ها اقلامی که به وفور در کشور تولید میشد از خارج مرزها به بازار آمد.
آیا مردم توان خرید این کالای تقریبا لوکس را دارند؟
باید گفت گه قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته، همین امر هم به تدریج به کاهش خرید آجیل و خشکبار منجر شده و خواهد شد در نتیجه پیشبینی میشود خرید آجیل با پایان گرفتن سال و تعطیلات نوروزی به میزان قابل توجهی کاهش یابد؛ یعنی نباید انتظار داشته باشیم که بعد از نوروز کسی آجیل بخرد.
تکلیف بازار در چنین شرایطی چگونه خواهد بود؟
بسیاری از فروشندگان که امکان ذخیره و انبار داشتهاند از مدتها پیش آجیل و انواع خشکبار را برای روزهای گرانی انبار کردهاند اما انتظار میرود با کاهش خرید مردم آنها به تدریج ناچار به عرضه با قیمتهای پایینتر شوند.
این روندی است که در حال حاضر هم شاهد هستیم ؛ یعنی بعد از یک دوره رشد، در حال حاضر قیمتها وارد فاز ایستایی شدهاند. با توجه به همین شرایط هم به این گروه از فروشندگان پیشنهاد میکنم تا دیر نشده و بازار از رونق نیفتاده محصول خود را به بازار بیاورند.
با چه مشکلاتی در حوزه تولید و فروش مواجه هستید؟
ایران با وجود پتانسیل و قابلیت بالای تولید آجیل و خشکبار، هنوز صاحب شهرکهای اختصاصی خشکبار نیست. این در حالیست که کشوری مانند ترکیه که به چنین منابعی دسترسی ندارد به احداث این شهرکها اهتمام دارد.
ایران میتواند با احداث شهرکهای اختصاصی خشکبار بازارهای جهانی را تسخیر کند که علاوه بر اشتغالزایی، جایگزین ارزآوری نفت شود.
واردات خشکبار از چه زمانی شروع شد؟
از هفت سال پیش، البته پیش از آن هم واردات خشکبار وجود داشت اما رشد آن در سالهای گذشته بسیار چشمگیر بود، به جز این مطلب، بسیاری از محصولات وارداتی کیفیت قابل توجهی نداشتند و سلامت مصرفکنندگان را هم به خطر میانداختند.