کد خبر: ۱۱۳۲۲۷
زمان انتشار: ۰۹:۵۸     ۲۴ بهمن ۱۳۹۱
سفیر اندونزی با اشاره به تحریم‌های اعمال شده علیه ایران گفت: اندونزی در خصوص تحریم نفت ایران بی‌تفاوت است و در معاملاتش با ایران تحت تأثیر این تحریم قرار نمی‌گیرد.

به گزارش 598، "دیان ویرنگ جوریت" سفیر اندونزی در تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، یکی از فعالیت‌های مهم این سفارتخانه‌ را توسعه روابط اقتصادی و تجاری با ایران دانست و گفت: یکی از مهمترین کارهای سفارتخانه‌ها ارائه گزارش‌های درست و فراهم کردن تسهیلات لازم برای سفر مردم دو کشور به کشور مقابل است.

سفیر اندونزی در تهران در خصوص سرمایه‌گذاری‌های دو کشور گفت: هنگامی که بحران اقتصادی بیشتر کشورهای آسیای جنوب شرق را در برگرفته بود، اندونزی توانست مانند چین و هند رشد ثابت اقتصادی خود را حفظ کند.

ویریگ جوریت با اشاره به رشد اقتصادی منفی بعضی کشورهای توسعه یافته ادامه داد: اندونزی به دلیل حفظ رشد بالای اقتصادی خود، محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری بوده و سایر کشورها علاقه زیادی به سرمایه‌گذاری در این کشور دارند.

وی با اشاره به بازار اندونزی برای سرمایه‌گذاری، ادامه داد: تفکر بازرگانان و تجار اندونزی مبنی بر اینکه این کشور به حدی جذاب است که همیشه سرمایه‌گذار پیدا می‌شود، باعث کندی فعالیت بازرگانان و تجار این کشور شده و این افراد برای جذب سرمایه‌گذار فعالیت لازم را انجام نمی‌دهند.

جوریت یکی از چالش‌های سفارت اندونزی در تهران را تشویق سرمایه‌گذاران ایرانی برای سرمایه گذاری در کشورش بوسیله برنامه‌ها و سیاست‌های مناسب دانست و اظهار داشت: اندونزی کالاهای بسیار زیادی برای بازار ایران دارد و همچنین صنایع و محل‌های سرمایه‌گذاری بسیار متنوعی در اندونزی وجود دارد.

سفیر اندونزی با اشاره به توسعه صنایع زیرساختی به عنوان یکی از فعالیتهای در حال انجام در اندونزی تصریح کرد: ایران از نظر صنعت زیرساخت بسیار قوی و توسعه یافته است.

وی با اشاره به برخورداری بیشتر مناطق ایران از امتیاز آب، برق و گاز، گفت: برخورداری روستاهای دور افتاده ایران از جاده ارتباطی و زیرساخت نشان از قوی بودن ایران در این زمینه است.

جوریت اندونزی را از لحاظ صنعت زیرساخت کشوری در حال توسعه معرفی کرد و گفت: اندونزی در زمینه صنعت زیرساخت به توسعه یافتگی ایران نیست و ایران می‌تواند در این راه همکاری خوبی با اندونزی داشته باشد.

وی در خصوص استخراج صنایع نفتی اندونزی و علت عدم استخراج نفت توسط این کشور اظهار داشت: اندونزی از نظر منابع نفت و گاز بسیار غنی و در گذشته یکی از کشورهای عضو اوپک بوده است.

سفیر اندونزی با اشاره به تولید روزانه یک‌ میلیون و پانصد هزار بشکه نفت در گذشته توسط این کشور، گفت: مصرف داخلی اندونزی در آن زمان یک میلیون و دویست هزار بشکه در روز بود که می‌توانست مازاد سیصد هزار بشکه‌ای خود را صادر کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر تولید نفت اندونزی به نهصد هزار بشکه در روز رسیده و این در حالی است که جمعیت و مصرف روزانه نفت این کشور افزایش پیدا کرده است.

سفیر اندونزی در تهران با بیان اینکه اندونزی در حال حاضر با کمبود روزانه ششصد هزار بشکه نفت مواجه است، خاطرنشان کرد: اندونزی باید کمبود نفت خود را از کشورهای دیگر مانند ایران یا سایر کشورها خریداری نماید.

وی یکی از علل پایین آمدن ظرفیت تولید نفت کشورش را قدیمی بودن تکنولوژی استخراج نفت این کشور دانست و تأکید کرد: کشف ذخایر جدید نفت و گاز نیازمند تکنولوژی بسیار پیشرفته‌ای است.

جوریت با بیان اینکه مسائل و نگرانی‌های محیط زیستی موجب شده اندونزی سعی در پیدا کردن جایگزین‌های انرژی بیشتری مانند آب، باد،‌ انرژی هسته‌ای و یا حرارتی زمین نماید، تصریح کرد: ایران و اندونزی می‌توانند در زمینه صنایع نفت و گاز همکاری‌های زیادی با یکدیگر داشته باشند.

سفیر اندونزی ادامه داد: دو کشور در خصوص ساخت پالایشگاهی توسط ایران در اندونزی مذاکره کرده‌اند.

وی ساخت این پالایشگاه را به منزله کاهش وابستگی اندونزی به واردات نفت، گاز و انرژی از کشورهای دیگر دانست و گفت: به دلیل بزرگی و سود بالای این پروژه،کشورهای زیادی علاوه بر ایران مایل به سرمایه‌گذاری در این زمینه و ساختن پالایشگاه در اندونزی می‌باشند.

سفیر اندونزی گفت: اندونزی در حال مذاکره با ایران است تا در صورت امکان، دو کشور به توافق نهایی دست یابند.

وی با حائز اهمیت خواندن قیمت، کیفیت، خدمات پس از فروش و انتقال فن‌آوری در خصوص انرژی،‌نفت و گاز برای اندونزی، اظهار داشت:  در حال حاضر اندونزی می‌تواند با کشورهای غربی مذاکره کرده و این فن‌آوری را خریداری نماید اما محصولات غربی با کیفیت بالا از قیمت و خدمات پس از فروش بالایی برخوردار بوده و انتقال فن‌آوری آن با مشکلاتی مواجه است.

وی با اشاره به قیمت بسیار مناسب چین، گفت: چین فقط قیمت مناسبی ارائه داده اما کیفیت و خدمات پس از فروش خوبی ندارد.

جوریت ادامه داد: اندونزی نیازمند کشوری است که بتواند این فن‌آوری را با قیمت مناسب، کیفیت و خدمات پس از فروش خوب تهیه کرده و به دنبال خودکفایی در این زمینه است.

سفیر اندونزی تأکید کرد: در زمینه نفت و گاز و انرژی می‌توان به خوبی با ایران وارد مذاکره شد چرا که کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش مناسبی دارد و در زمینه انتقال فن‌آوری می‌توانیم به ایران اطمینان داشته باشیم.

وی با اشاره به استراتژیک بودن نفت و گاز، خاطرنشان کرد: معاملات نفت و گاز استراتژیک بوده و به نحوی با مسائل سیاسی گره خورده که باید ضمن حل مسائل نفت و گاز برخی مسائل دیگر از جمله تحریم را نیز حل کرد.

سفیر اندونزی با تأکید بر اینکه کشورش تنها تحریم‌های سازمان‌ملل را به رسمیت می‌شناسد و تحریم‌های یک جانبه را به رسمیت نمی‌شناسد، گفت: اندونزی در خصوص تحریم نفت ایران بی‌تفاوت است و تحت تأثیر تحریم قرار نگرفته است اما تجار اندونزی که بخش خصوصی هستند اطلاعات درستی در این زمینه ندارند.

وی ادامه داد: بخش خصوصی با شنیدن خبر تحریم نفت و بانک ایران از سوی اروپا از تجارت با ایران هراس داشته و به مدتی زمان برای ارائه اطلاعات درست به تمام بخش خصوصی نیاز است.

وی با تأکید بر اینکه بخش دولتی از آگاهی لازم در خصوص تحریم‌ها برخوردار است، گفت: متأسفانه در زمینه نفت و گاز بخش خصوصی خیلی دخیل است و درصد زیادی از معاملات تجاری در زمینه نفت و گاز در اختیار این بخش است.

سفیر اندونزی اظهار داشت: این تحریم کشورهای دیگر را تحت تأثیر قرار داده و انتقال پول از ایران به اندونزی به دلیل بلوکه کردن پول ایران توسط سایر کشورها با مشکلاتی مواجه است.

وی در پایان با اشاره به علاقه دانشجویان اندونزی برای تحصیل در ایران گفت: در حال حاضر حدود 300 دانشجوی اندونزیایی مشغول تحصیل در ایران بوده و به همین دلیل برای ارتقاء روابط آموزشی و علمی دو کشور، اندونزی چند بورسیه تحصیلی برای تحصیل در کشورش توسط دانشجویان سایر کشورها در نظر گرفته است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها