کد خبر: ۱۱۳۱۸۸
زمان انتشار: ۰۷:۰۰     ۲۴ بهمن ۱۳۹۱
دور جديد گفت و گوها ميان ايران و گروه 1+5 در حالي قرار است 8 اسفند در كشور قزاقستان برگزار شود كه رسانه هاي غربي از هم اكنون فضاسازي و جنگ رواني با هدف تاثيرگذاري بر نتيجه اين مذاكرات را آغاز كرده اند.
خبرگزاري فرانسه در گزارشي با اشاره به مذاكرات 25 بهمن (فردا) ايران و آژانس در تهران مدعي شد كه اگر تهران و آژانس بين المللي انرژي اتمي در مذاكرات روز چهارشنبه به توافقي درباره افزايش بازرسي ها دست نيابند، ايران با ارجاع احتمالي پرونده اش به شوراي امنيت سازمان ملل در اوايل ماه مارس روبروست.
خبرگزاري فرانسه با اعلام اين خبر گزارش داد: آژانس بين المللي انرژي اتمي با دقت تاسيسات هسته اي اعلام شده ايران را تحت نظارت قرار داده است اما خواستار اين است كه ايران اجازه دسترسي به سايت ها، دانشمندان و اسنادي كه در فعاليت هاي نظامي نسبت داده شده به تهران دخالت دارند، بدهد.
اين ادعا در حالي مطرح مي شود كه پرونده ايران هم اكنون در شوراي امنيت است و اين شورا چندين قطعنامه غيرقانوني را عليه آن تصويب كرده است.
خبرگزاري فرانسه در ادامه گزارش خود با بيان اين ادعا كه عواقب يك شكست ديگر ممكن است جدي باشد، افزود: واشنگتن در ماه نوامبر هشدار داد كه اگر پيشرفتي صورت بگيرد اين كشور از شوراي حكام آژانس مي خواهد در نشست بعدي اش در چهار تا هشت ماه مارس گام بي سابقه ارجاع ايران به شوراي امنيت سازمان ملل را اتخاذ كند.
به ادعاي ديپلماتي كه در وين صحبت مي كرد، به نظر مي رسد كه چين و روسيه از دست ايران خسته شده اند. هنوز مشخص نيست، اما كمي خوشبيني درباره پيوستن آنها به كشورهاي غربي در حمايت از چنين اقدامي وجود دارد.
مارك فيتزپاتريك، تحليلگر موسسه بين المللي مطالعات استراتژيك گفت كه به عقيده وي، تهران در تلاش است از همكاري بيشتر با آژانس بين المللي انرژي اتمي به عنوان «اهرمي» در مذاكرات با پنج عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل (آمريكا، انگليس، روسيه، فرانسه و چين) به علاوه آلمان استفاده كند.
اين مقام پيشين وزارت امور خارجه آمريكا در گفت و گو با خبرگزاري فرانسه، ادعا كرد: ايراني ها قصد ندارند مستقل از ساير مذاكرات ديپلماتيك به يك توافق با آژانس بين المللي انرژي اتمي دست يابند. اين در حالي است كه نبايد اين دو را به يكديگر ربط داد.
در همين رابطه، خبرگزاري رويترز نيز به نقل از ديپلمات ها مدعي شد كه به نظر مي رسد ايران تبديل مقادير كم اورانيوم با غناي بالاي خود به سوخت راكتور را از سر گرفته است، فرآيندي كه اگر گسترش يابد مي تواند زمان بيشتري را براي مذاكرات بين واشنگتن و تهران درباره برنامه هسته اي ايران فراهم كند.
رويترز با اعلام اين خبر گزارش داد: اين احتمال كه ايران در حال تبديل اورانيوم غني شده به سوخت است يكي از معدود روش هايي است كه مي تواند از وقوع بحراني تا اواسط تابستان سال ميلادي جاري جلوگيري كند.
اين خبرگزاري با تكرار اتهامات غرب مبني بر نظامي بودن برنامه هسته اي ايران در ادامه گزارش خود مدعي شد: تهران در غير اين صورت مي تواند تا ماه ژوئن به «خط قرمزي» كه اسرائيل تعيين كرده است و پس از آن ممكن است به تاسيسات هسته اي ايران حمله كند تا مانع دستيابي تهران به مواد شكافت پذير كافي براي ساخت سلاح هسته اي شود، برسد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها