کد خبر: ۱۱۲۷۳۰
زمان انتشار: ۱۱:۴۲     ۲۱ بهمن ۱۳۹۱
پایگاه خبری مرصاد قصد دارد در قالب سلسله گفتگوهایی در محضر آیت الله حسن ممدوحی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری به مجموعه ای از سوالات و شبهات پیرامون اصل مترقی ولایت فقیه بپردازد و این موضوع مهم را از منظر فقه و عقل واکاوی کند. در قسمت قبلی گفته شد که هرگونه اطاعت و حتی اعانت طاغوت حرام است.

فقاهت، اولین شرط احراز مقام ولایت

 عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: فقاهت، اولین شرط احراز مقام ولایت در حکومت اسلامی است، زیرا اصل اولیه در اسلام حرمت ولایت احدی بر دیگری می باشد، مگر شخصی که با دلیل از این اصل خارج شده باشد که او همان فقیه عادل است.

آیت الله ممدوحی گفت: از مرحوم آیت الله بروجردی نقل است که در درس خود فرمودند: "موقعیت در عصر معصومین  (ع) پس از نهی از مراجعه به طاغوت و منع از تمایل و کمک به آنان، آن بود که حتما باید سوال کنند که در صورت عدم دسترسی به شما باید به چه کسی مراجعه کنیم؟ و حتما آن بزرگواران، فقیه مجتهد عادل را نصب کردند، زیرا هیچیک از علما به ولایت غیر فقیه معتقد نیست (یعنی خارج از ذائقه مکتب الهی اسلام است)".

وی افزود: همچنین مرحوم نراقی در همین زمینه فرموده است: مشاهده می کنیم که عده زیادی از فضلای امروز و طلبه های دوران، هنگامی که در خودشان قدرت تشخیص و حکم می بینند بر مسند ریاست می نشینند و امور مردم را بر عهده می گیرند و برای آنها درمورد مسائل حلال و حرام فتوا می دهند و به احکامی حکم می کنند که وجوب قبول آنها از ایشان برای مردم ساقط نشده است... تا گوید آنان در کارشان دلیلی ندارند و اعمالشان هم به راه درستی هدایت نشده است، بلکه به آنچه که از علمای بزرگ دیده و شنیده اند اکتفا نموده و بدون هیچ اطلاعی از ملاک های فتوا و ... از آنها تقلید می کنند. آنان هم خود هلاک می شوند و هم دیگران را هلاک می کنند.

آیت الله ممدوحی گفت: مرحوم نراقی روایات بسیاری در مورد فقها و جانشینی آنها پس از انبیاء را نقل و فرموده است مسلم است اینگونه تعبیرات درباره افراد عادی و غیر مطلع بر ذائقه فقاهت و کلمات حضرات معصومین ممکن نیست، به دیگر بیان باید چنان از سرچشمه علوم و تقوای اهل بیت(ع) استفاده کرده باشد که خود تمثلی از معدن و منبع فقاهت باشد و ذهن معتدل ابا دارد که چنین تعبیرات فوق العاده بر کسانی منطبق باشد که مسائل را به طور تقلید فرا گرفتند.

ادله ولایت فقیه از دیدگاه نراقی

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: در این زمینه تا آنجا که ما دیده ایم مرحوم نراقی در عوائد ادله مسئله را جامع تر از همه گردآوری فرموده و روایات داله بر مدعا را به نوزده دلیل رسانده که تیمنا به چند مورد از آنها اشاره می کنیم:

اول روایت ابی البختری که مرحوم نراقی به صحیحه تعبیر فرمود و شاید ضعف ابی البختری را به جهت نقل کلینی و احمدبن عیسی مجبور دانسته است.

ابی البختری از امام صادق نقل میکند که ایشان فرمودند: علما وارث انبیاء هستند.

آیت الله ممدوحی با اشاره به دومین روایت نقل شده از سوی مرحوم نراقی گفت: روایت سکونی از امام صادق(ع) است که فرمودند: فقها تا وقتی که در دنیا وارد نشده اند، امین پیامبرانند (یعنی تا زمانی که دل به دنیا و تجملات و زخارف آن نبسته اند)

وی ادامه داد: مورد بعدی توقیع مبارک حضرت ولی عصر(عج) است که در اکمال الدین صدوق با سند متصلش نقل شده و نیز در کتاب غیبه الشیخ و احتباج طبرسی نیز منقول است و در وسائل نیز آمده است:

"در حوادثی که واقع می شود به راویان احادیث ما مراجعه کنید زیرا ایشان حجت من بر شما و من حجت خدا هستم."

وی در پایان تصریح کرد: چون بعضی در استدلال به این توقیع اشکال نموده اند، در بخش های بعد بحث را درباره آن گسترش می دهیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها