کد خبر: ۱۱۲۶۸۰
زمان انتشار: ۱۰:۱۷     ۲۱ بهمن ۱۳۹۱
598 به نقل از رجانیوز: نهمین روز جشنواره فیلم فجر برخلاف انتظار اهالی مطبوعات و رسانه‌ها روز خوبی و ایده آلی نبود. کیفیت متوسط فیلم‌های این روز نشان داد سی و یکمین جشنواره فیلم فجر همچنان از نظر کیفی با مشکل رو به رو است که این مساله نارضایتی اهالی سینما و رسانه را به دنبال داشت. با این حال فیلم‌های فرزند چهارم، جیب بر خیابان جنوبی، سر به مهر و ساکن خانه چوبی در کاخ جشنواره برای علاقمندان به اکران گذاشته شد تا نهمین روز جشنواره فیلم فجر به اتمام برسد.
 
اکران کم جمعیت "فرزند چهارم"
 
با وجود این که نهمین روز جشنواره فیلم فجر با تاخیری نسبتا طولانی به دلیل برگزاری نماز جمعه برگزار شد اما در نخستین اکران فیلم روز نهم جمعیت زیادی به سالن نمیش اصلی برج میلاد نیامد، صندلی‌های خالی سالن اصلی کاخ جشنواره نشان داد فیلم "فرزند چهارم" وحید موسائیان زیاد مورد استقبال علاقمندان قرار نگرفت به گونه‌ای که تعداد صندلیهای خالی کاملا قابل توجه بود.
 
 
 حاشیه پر رنگ تر از متن
 
در جریان اکران فیلم "فرزند چهارم"، آخرین ساخته مجید موسائیان بازهم تماشاچیان حاضر در سالن اصلی برج میلاد با خنده‌های خود و دست زدن‌های نمایشی نارضایتی خود را به برخی تفکرات کارگردان و عوامل اجرایی این فیلم نشان دادند، این مساله البته با یک حاشیه عجیب هم همراه بود به گونه‌ای که دو نفر در اواخر فیلم با یکدیگر دچار درگیری لفظی شدند اما با وساطت سایرین به ویژه مدیر روابط عمومی جشنواره در بیرون سالن این درگیری ختم به خیر شد.
 
انتقاد منتقدان از میراعلایی و فارابی
 
 
منتقدان مدیریت سینما پس از اتمام نمایش فیلم وحید موسائیان در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر با انتقاد صریح از مدیریت بنیاد سینمایی فارابی ضمن انتقاد شدید از میراعلایی، روند موجود در این مجموعه را خلاف اصول حرفه‌ای دانستند و تاکید کردند این مجموعه روش غلطی را در پیش گرفته است که حاصل این نگاه ساخت فیلم‌هایی نظیر "فرزند چهارم" است.
 
موسائیان:اشتباه کردم!
 
در نشست خبری فیلم " فرزند چهارم" وحید موسائیان دفاعیه ای تمام قد از ساخته خود و بنیاد سینمایی فارابی ارائه کرد که این مساله زیاد هم دور از انتظار منتقدان نبود. وی در این نشست خطاب به خبرنگاران گفت:« قبل از جشنواره جو‌سازی‌هایی علیه این فیلم سینمایی شکل گرفت. برخی نیز به خاطر مشکلات‌شان با بنیاد سینمایی فارابی هزینه‌هایی برای این فیلم اعلام کردند که موجب تخریب آن شد و من حالا فکر می‌کنم که با این وجود اشتباه کرده‌ام با هزینه کم فیلم ساختم و ظاهرا نگاه اقتصادی بهتر از نگاه انسانی است. لازم به ذکر است که عوامل فیلم کمتر از دستمزدشان در تهران دریافت کردند چرا که همه عوامل به تولید این اثر یک نگاه انسانی داشتند.»
 
حمله به هیات انتخاب جشنواره
 
یکی از نکات جالب توجه در نشست خبری این فیلم زمانی بود که کارگردان این فیلم  با وجود ناراحتی از منتقدان، رقم ساخت این فیلم را عنوان کرد و تاکید کرد باید بیشتر از این ها هزینه برای ساخت این فیلم انجام می‌شد، موسائیان در این باره گفت:« برای فیلم سینمایی فرزند چهارم یک میلیارد و 600 میلیون تومان پول خرج شد. این در حالی است که تمام اردوگاه‌های موجود در فیلم را خود ساخته‌ایم. فکر می‌کنم که اگر با فرزند چهارم جناحی و سیاسی برخورد نمی‌شد،‌ هیات محترم انتخاب در مورد آن از لفظ بی‌کیفیت استفاده نمی‌کرد.»
 
 
شیر مادر، سوژه منتقدان
 
کارگردان "فرزند چهارم" در پاسخ به این سوال که چرا یکی از سکانس‌های فیلم که در آن مهتاب کرامتی به کودکی آفریقایی شیر می‌دهد باور ناپذیر است، توضیح داد:«در یک دیالوگ‌ فیلم ذکر کردیم که مهتاب کرامتی در این فیلم تازه فرزند نوزاد خود را از دست داده است پس این قضیه از نظر علمی باورپذیر است. ضمن اینکه ما دیالوگ دیگری داشتیم مبنی بر اینکه این اتفاق یک معجزه بوده است.»
 
در ادامه این بحث گلاب آدینه که در جمع حاضرین نشسته بود در واکنش به مسائل عنوان شده اضافه کرد:«یک مادر می‌تواند تا دو سال به فرزند خود شیر دهد لذا از نظر من این صحنه فیلم توجیه‌پذیر است.»
 
جیب بر "اسعدی" سالن را شلوغ کرد
 
دومین فیلمی که در کاخ جشنواره برای اهالی رسانه و سینما به اکران درآمد، آخرین ساخته  سیاوش اسعدی بود،"جیب بر حیابان جنوبی" برخلاف " فرزند چهارم جمعیت بیشتری را به سالن کشید،در زمان اکران این فیلم ظرفیت طبقه اول سالن اصلی برج میلاد تکمیل شد،و برخی افراد مجبور شدند برای تماشای این فیلم به صورت ایستاده بازی بازیگران این فیلم را تماشا کنند. طبقه فوقانی برج میلاد نیز پس از دقایقی از شروع فیلم دیگر صندلی خالی نداشت.
 
کارگردان جیب بر قهر کرد
 
سیاوش اسعدی که به همراه سایر عوامل این فیلم برای تماشای آخرین ساخته خود به سالن اصلی برج میلاد آمده بود، دقایقی پس از شروع فیلم به نشانه اعتراض به کیفیت فنی اکران فیلمش در برج میلاد، سالن اصلی برج میلاد را ترک کرد و تا انتهای فیلمش در محوطه مقابل سالن قدم می‌زند، تصویربردار این فیلم تلاش کرد اسعدی را متقاعد سازد از تصمیمش منصرف شود اما کارگردان"جیب بر خیابان جنوبی" از تصمیم خود منصرف نشد!
 
ترافیک جعفری‌‌ها در فیلم اسعدی
 
همزمان با نمایش تیتراژ فیلم" جیب بر خیابان جنوبی" نکته‌ای قابل توجه برای منتقدان به وجود آمدف در این فیلم، چهار بازیگر با نام خانوادگی جعفری حضور داشتند که هیچ یک از این بازیگران با دیگری نسبت قامیلی نداشتند اما ترافیک جعفری‌های سینما در این فیلم سبب شد؛ منتقدان که این مساله را سوژه مناسبی برای شوخی با کارگردان دیدند در ابتدای نشست مطبوعاتی هم به اسعدی گفتند آیا جعفری دیگری نبود که در فیلم شما بازی کند که کارگردان در پاسخ به این سوال گفت:« من پیدا نکردم و گرنه هنوز هم جعفری داریم!»
 
وقتی نگهبان کنفرانس منتقد شد
 
در نشست خبری فیلم "جیب بر خیابان جنوبی" یک اتفاق جالب روی داد که مورد توجه ویژه خبرنگاران و منتقدان قرار گرفت،یکی از خبرنگاران درباره نوع تیپ مصطفی زمانی از کارگردان سوال کرد و در این باره گفت:« این تیپ به دزد و سارق نمی‌خورد.» وقتی این سوال به پایان رسید کارگردان قصد پاسخگویی داشت که  یکی از افرادی که مسئولیت حفظ نظم جلسه را داشت به صورت کاملا خودجوش به جای اسعدی کارگردان پاسخ داد که این نقش خیلی هم به مصطفی زمانی می‌آمد فقط باید به جای اسم بالای شهری اسمی نظیر رسول زاغی یا اسی زاغی برای او در نظر گرفته می‌شد نه این که نام او کاوه باشد چون این اسم اصلا به او نمی آمد! پس از این اتفاق عوامل فیلم به توجیه آقای ناشناس خندیدند و با نگاهی معنادار به زمانی نام جدید او را به وی تبریک گفتند.
 
جر و بحث درباره تیپ مصطفی زمانی
 
خبرنگاری که نسبت به تیپ مصطفی زمانی در فیلم اکران شده معترض بود برای دومین بار خطاب به کارگردان گفت:« من خودم بچه پائین شهر هستم و به نظرم این تیپ مربوط به یک بچه پولدار است به نظر من امیر جعفری تیپ سارق را بهتر می توانست اجرا کند. در همین حین علی سرتیپی یکی از  تهیه کنندگان این فیلم به این خبرنگار گفت:« شما بلند شو تا مردم تیپ شما را ببینند، بچه  پائین شهر کفش مارک دار می پوشد، زنجیر طلا می اندازد، عینک دودی می زند، کفش هایت را به بقیه نشان بده!»
 
در همین حین مصطفی زمانی گفت :« اجازه بدهید من پاسخ بدهم، به نظر شما امیر حعفری با دو متر قد و دستانی به این بزرگی می تواند جیب بر باشد،جیب بر یک آدم ظریف می خواهد! به نظر شما امیر جعفری می تواند داخل مترو جیب کسی را بزند، مگر این که وی بخواهد جیب خرس را با آن دست های بزرگ بزند چون جیب آدمیزاد قدرت تحمل آن دست های بزرگ را ندارد!»
 
مادر در کنفرانس مطبوعاتی دختر
 
گلاب آدینه، بازیگر سرشناس تائتر و سینمای ایران که به دلیل ایفای نقش نورا هاشمی در فیلم اسعدی این فیلم را در سالن اصلی برج میلاد تماشا کرد، پس از اتمام فیلم در سالن نشست خبری حضور یافت و از نزدیک نظاره گر این برنامه بود، وی در پایان این نشست خطاب به خبرنگاران گفت:« به نظر من فیلم "جیب بر خیابان جنوبی" فیلم خوبی بود که توانست با مخاطب خود ارتباط برقرار کند، من از بازی نورا هاشمی راضی ام چون اگر خلاف این بود او پیش از این که به کارگردان توضیح دهد باید به من و پدرش توضیح دهد که چرا خوب بازی نکرده است من از این بابت واقعا خوشحالم و به او و کارگردان این کار تبریک می گویم.»
 
اکران پرترافیک "سر به مهر" مقدم دوست
 
آخرین فیلم روز نهم جشنواره فیلم فجر که در کاخ جشنواره به اکران درآمد، نخستین ساخته هادی مقدم دوست با عنوان" سر به مهر" بود. این فیلم که جمعیت قابل توجهی را به سالن اصلی برج میلاد کشیده بود با حضور میهمانانی سرشناس به اکران درآمد، غلامعلی حداد عادل، نماینده مردم تهران یکی از این افراد بود، تعداد قابل توجهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کارگردانان سینما نیز از نزدیک این فیلم را تماشا کردند.
 
 
"سر به مهر" سه بار رد شد!
 
نشست خبری فیلم "سر به مهر" نیز نکات جالبی را به همراه داشت، محمدرضا ‌شفیعی، تهیه‌کننده «سر به مهر» درباره ساخت این فیلم گفت:«زمانی که فیلمنامه را برای شورای پروانه ساخت فرستادیم، آن را به اتفاق آرا رد کردند! حتی سه بار دیگر فیلمنامه را ارائه کردیم اما باز هم رد شد. برایم جالب شده بود که چگونه فیلمنامه‌ای درباره نماز رد می‌شود. حدود یک سال طول کشید تا پروانه ساخت گرفتیم.»
 
وی درباره دلیل شورای پروانه ساخت برای رد فیلمنامه اظهار کرد:«هیچ وقت مستقیم و صریح دلیل آن را نگفتند اما این جمله را ثابت می‌شنیدیم که می‌گفتند فیلم ضد نماز است. هر بار هم که خواستیم درباره آن صحبت کنیم اجازه ندادند. آقای عظیمی که به اداره نظارت آمد بیشتر اهل گفت‌وگو بود و بالاخره دو ماه قبل از جشنواره پروانه ساخت ما را دادند و کل این فیلم در دو ماه ساخته شد.»
 
 
درخواست جمعی از کارگردانان از دبیر جشنواره
 
جمعی از کارگردانان سینمای ایران در نامه‌ای خطاب به دبیر جشنواره‌ فیلم فجر و رییس سازمان سینمایی خواستار نمایش فیلم «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» در کاخ جشنواره‌ی فیلم فجر شدند.
 
در این نامه که اسامی کارگردانانی چون مانی حقیقی، مازیار میری، عزیزالله حمیدنژاد، امیرشهاب رضویان، فردین صاحب زمانی، رضا عطاران، فریدون جیرانی، مهدی کرم پور، پرویز شیخ طادی، محمد علی باشه آهنگر، رضا درمیشیان، محسن امیریوسفی دیده می‌شود، آمده است: « از شما تقاضا داریم با احترام به سینمای ایران فیلم « زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» را در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر به معرض نمایش اهالی کاخ جشنواره بگذارید.»
 
این در حالی است که به تازگی مسوولان جشنواره‌ فیلم فجر در اطلاعیه ای اعلام کردند: «با توجه به اهتمام ویژه سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به رعایت نظم و استانداردسازی برگزاری رویداد سینمایی و فرهنگی کشور که از آغاز به کار دبیرخانه جشنواره مورد توجه جدی دبیر سی و یکمین جشنواره فیلم فجر و مسئولان برگزاری جشنواره قرار گرفت، ستاد برگزاری جشنواره با احترام به اهالی رسانه اعلام کرد: فیلم سینمایی «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» ساخته روح الله حجازی در جشنواره فیلم فجر هیچ نمایشی نخواهد داشت و جدول نمایش فیلم های سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر هیچ تغییری نخواهد کرد.»
کد خبر:150001 -
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها