کد خبر: ۱۱۲۵۲۱
زمان انتشار: ۲۲:۲۴     ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
مشروح سخنان رئیس‌جمهور در كنفرانس خبري قاهره:
رییس جمهور با بیان اینکه ایران و مصر به عنوان دو کشور بزرگ در طول تاریخ هستند، اظهار امیدواری کرد، سفر وی به مصر و اجلاس سران کشورهای اسلامی، آغاز همگرایی، همدلی و عمل مشترک باشد. دکتر احمدی نژاد در پاسخ به سوال خبرگزاري آسوشيتدپرس مبني بر علت رد پيشنهاد آمريكا مبني بر مذاكره مستقيم در خصوص موضوع هسته‌اي تصريح كرد: علت كاملاً واضح است، مذاكره بايد براي تفاهم باشد و مذاكره براي تحميل معنايي ندارد، اينكه يك طرف چماقي در دست بگيرد و با فشار و از موضع زور از گفتگو سخن بگويد، چنين گفتگويي بي‌معناست.
به گزارش پایگاه 598، دكتر محمود احمدي نژاد عصر امروز به وقت محلي در نشستي خبري با حضور خبرنگاران مصري و نمايندگان خبرگزاري‌هاي بين‌المللي در مصر در پاسخ به سوال خبرنگار شبكه خبر در خصوص آينده روابط ميان ايران و مصر گفت: مطمئن هستم روابط دو كشور، آينده اي مستحكم و رو به گسترش خواهد داشت؛ چرا كه امروز در دنيا همه مرزها در حال برچيده شدن بوده و رودخانه ملت ها در حال پيوستن به يكديگر است.

دكتر احمدي‌نژاد تصريح كرد: مطمئناً دو ملت ايران و مصر زودتر از ديگران در اين راستا به يكديگر خواهند پيوست و نقش همگرايي خود را به خوبي در جهان ايفا خواهند كرد.

سازمان همكاري هاي اسلامي اخيراً شاهد اراده اي قوي براي بهره گيري از ظرفيت هاي اين سازمان است

رييس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه الاهرام مصر درباره نتايج نشست سران سازمان همكاري اسلامي و اينكه تصميم گيري ها در اين اجلاس چگونه در حل مسائل جهان اسلام نقش آفريني خواهد كرد؟ تصريح كرد: سازمان همكاري هاي اسلامي، سازماني مهم در ميان كشورهاي مسلمان است كه بخشي از مهمترين كشورهاي دنيا عضو آن هستند و داراي ظرفيت ها و فرصت هاي فراوان و بعضاً كم نظير مي باشد.

دكتر احمدي‌نژاد با بيان اينكه مشخص است كه اگر كشورهاي عضو سازمان همكاري هاي اسلامي از اين فرصت ها به درستي استفاده كنند، شرايط بهتري پيش روي آنان خواهد بود، اظهار داشت: خوشبختانه طي سال هاي اخير و به خصوص در اجلاس مكه و قاهره، شاهد اراده و تلاش قوي تر اعضاي سازمان براي بهره گيري از اين ظرفيت ها هستيم.

رييس جمهور اظهار اميدواري كرد، اراده كشورهاي عضو سازمان همكاري هاي اسلامي بيش از گذشته بتواند جاري و اثر گذار باشد.

دكتر احمدي‌نژاد با اشاره به اينكه در اجلاس قاهره، موضوع فلسطين از مهمترين مسائل مورد بحث ميان شركت كنندگان بود، گفت: اگر همه كشورهاي مسلمان با هم در دفاع از حقوق فلسطين عمل كنند، حقوق حقه و اساسي اين ملت سريع تر استيفا خواهد شد.

رييس جمهور ادامه داد: بحران هاي كنوني در منطقه مسلمانان نيز در اين اجلاس مورد بررسي قرار گرفت و براي اصلاح آنها راه حل هايي پيشنهاد شد كه دبيرخانه سازمان آنها را پيگيري خواهد كرد.

سفر به مصر ذهنيات ما نسبت به مردم مصر را عينيت بخشيد

دكتر احمدي‌نژاد اظهار داشت: در نشست اخير سازمان همكاري هاي اسلامي، همچنين درباره گسترش فعاليت هاي سياسي و اقتصادي كشورهاي اسلامي بحث و تبادل نظر شد و بسيار اميدواريم كه كشورهاي عضو بتوانند در اين راستا گام هاي مثبتي رو به جلو بردارند.

رييس جمهور در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه نظر شما در خصوص مردم مصر قبل و بعد از سفر به اين كشور چه تفاوتي كرده است؟ گفت: مردم مصر در ذهن ملت ايران مردمي بزرگ، صميمي، مومن و پاك مي باشند كه همواره به دنبال عدالت و پاكي هستند. البته اينكه انسان اين خصوصيات را بشنود تا اينكه آنها را از نزديك مشاهده مي كند، شرايط متفاوت است و دانستني هاي ذهني انسان عينيت مي يابد.

دكتر احمدي‌نژاد افزود: ما مردم مصر را ملتي دوست داشتني مي شناختيم كه در سفر به مصر اين مسئله را به عينيت مشاهده كرديم.

رييس جمهور در پاسخ به سوالي درباره روابط ايران و مصر و راهكارهاي افزايش حجم مبادلات اقتصادي بين دو كشور، اظهار داشت: حجم فعلي روابط اقتصادي ايران و مصر با ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي دو كشور تناسبي ندارد. تهران و قاهره مي‌توانند به صورت دو كشور مكمل عمل كنند.

دكتر احمدي‌نژاد خاطرنشان كرد: در مصر و ايران توانمندي‌ها و ظرفيت‌هاي فراواني وجود دارد و دو كشور مي‌توانند بخش مهمي از نيازهاي خود را از يكديگر تامين كنند و در چنين صورتي حجم روابط اقتصادي دوجانبه به سرعت افزايش خواهد يافت.

ايران و مصر ظرفيت حداقل 30 ميليارد دلار همكاري و مبادلات اقتصادي دارند

رييس جمهور تصريح كرد: امروز ايران با امارات سالانه 16 ميليارد دلار و با تركيه در حدود 30 ميليارد دلار و با بعضي از كشورها 40 ميليارد دلار همكاري و مبادلات اقتصادي دارد و فكر نمي‌كنم ظرفيت همكاري و مبادلات اقتصادي ايران و مصر كمتر از 30 ميليارد دلار در سال باشد. البته اين بدان معنا نيست كه به سرعت و در كوتاه مدت بايد به اين سطح برسيم، اما در سه گام و حداكثر در 10 سال مي‌توان به اين ميزان دست يافت.



دكتر احمدي‌نژاد با بيان اينكه ايران و مصر در زمينه‌هاي علمي، گردشگري، كشاورزي و صنعتي ظرفيت‌هاي فراواني براي همكاري دارند، گفت: ايران آمادگي دارد، ظرفيت‌ها و توانمندي هاي خود را با مصر مبادله كند و لازمه اين كار آن است كه ارتباطات گسترده شود و جمهوري اسلامي ايران به دنبال ارتباطات همه جانبه و نامحدود با مصر است.

رييس جمهور با بيان اينكه سالانه حدود 10 ميليون ايراني براي سياحت به خارج از ايران سفر مي‌كنند، اظهار داشت: يكي از بهترين كشورهايي كه ايرانيان مي‌توانند به آن سفر كنند، مصر است و اگر زمينه فراهم و مهيا شود، بخش زيادي از آنها به مصر خواهند آمد.

دكتر احمدي‌نژاد با تاكيد بر اينكه ايران در زمينه‌هاي فن‌آوري و تكنولوژي محدوديتي براي همكاري با مصر ندارد، گفت: بهترين كساني كه مي‌توانند از تجربيات ملت ايران استفاده كنند، برادرانمان هستند و هيچ محدوديتي در اين زمينه وجود ندارد.

رييس جمهور تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران به دنبال توسعه سطح روابط ديپلماتيك و باز كردن سفارتخانه‌ها با مصر است و به زودي براي فعاليت تجاري و گردشگري ويزا را به طور يكطرفه حذف خواهيم كرد و اميدواريم اين كار مقدمه‌اي براي توسعه هر چه بيشتر روابط باشد.

ديدگاه هاي ايران، مصر و تركيه براي ايجاد تفاهم ملي در سوريه در حال نزديك شدن بهم است

دكتر احمدي‌نژاد در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران درباره تحولات سوريه و رايزني‌هاي انجام شده در اين زمينه اظهار داشت: معتقديم آزادي، حق انتخاب، عدالت و احترام، حق همه ملت‌هاست و از جمله حقوق اساسي است كه نمي‌توان آن را از كسي سلب كرد و همه حكومت‌ها موظف هستند اين حقوق را به طور كامل براي ملت‌هاي خود تامين كنند و ملت‌ها نيز بايد براي استيفاي آن تلاش كنند.

رييس جمهور با تاكيد بر اينكه استيفاي حقوق اساسي از طريق جنگ به دست نمي‌آيد، تصريح كرد: حقوق اساسي را بايد از طريق تفاهم ملي حاصل كرد و اين يك قاعده كلي براي همه ملت‌هاست.

دكتر احمدي‌نژاد با بيان اينكه از شرايط سوريه به شدت ناراحت هستيم، اظهار داشت: هر كسي كه در سوريه كشته مي‌شود، موجب ناراحتي است و جمهوري اسلامي ايران به عنوان يك اصل كلي در تلاش است، طرفين در سوريه را بهم نزديك كند تا با تفاهم ملي كشورشان را اداره كنند.

رييس جمهور با بيان اينكه ديدگاه‌هاي ايران، مصر و تركيه در زمينه ايجاد تفاهم در سوريه در حال نزديك شدن به هم است، گفت: كسي حق ندارد، در امور داخلي ساير كشورها دخالت كند، اما بايد كمك كنيم كه در سوريه تفاهم ملي ايجاد شود.

دكتر احمدي‌نژاد تصريح كرد: جنگ راه‌حل مناسبي نيست و به دنبال خود درگيري و كشتار را خواهد آورد و هر دولتي كه از طريق جنگ مستقر شود، نمي‌تواند صلح پايدار ايجاد كند.

رييس جمهور تصريح كرد: فقط با يك انتخابات آزاد و تفاهم ملي مي‌توان امنيت و صلح پايدار را به يك ملت هديه كرد و اميدوارم همه كساني كه دوستدار مردم سوريه هستند كمك كنند، تا اين اتفاق در اين كشور رخ دهد.

سازمان همكاري هاي اسلامي و جنبش عدم تعهد مي توانند هم افزا و پشتيبان يكديگر باشند

دكتر احمدي نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاري جنبش عدم تعهد با بيان اينكه سفر وي به عنوان اولين رييس جمهور ايران به مصر بعد از انقلاب اسلامي چه تأثيري در جهت هم‌افزا كردن كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد خواهد داشت؟ گفت:‌ در خصوص اينكه اولين مسئولين ارشد ايراني هستم كه به مصر سفر مي‌كنم، اين افتخاري بزرگ براي من است و آن را از الطاف الهي به خود و ملت ايران مي‌دانم.

دكتر احمدي‌نژاد با بيان اينكه سازمان همكاري‌هاي اسلامي و جنبش عدم تعهد مي‌توانند همكاري خوبي با يكديگر داشته باشند، افزود: البته به جز چند كشور همه كشورهاي عضو سازمان همكاري اسلامي، در جنبش عدم تعهد عضويت دارند، بنابراين اين دو سازمان به خوبي مي‌توانند با يكديگر هم‌افزا بوده و پشتيبان يكديگر باشند، بخصوص كشور مصر كه از پايه‌گذاران جنبش عدم تعهد بوده، مي‌تواند در همراهي و هم‌افزايي اين دو سازمان نقشي خوب داشته باشد.

رييس جمهور با بيان اينكه در حال حاضر مصر، عضو تروئيكاي نم بوده و در اين اجلاس رياست سازمان‌هاي همكاري‌هاي اسلامي هم بر عهده او گذاشته شده است، خاطرنشان كرد: اين فرصتي خوب را بوجود آورده و در خصوص فعال كردن جنبش عدم تعهد با رييس جمهور مصر گفتگو كرديم كه مقرر شد در اين جهت برنامه ريزي كنيم.

ملاقات با مسئولان الازهر بسيار خوب بود و به فضل الهي آثار خود را در اخوت و همگرايي خواهد داشت

دكتر احمدي‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار الميادين مبني بر اينكه ديدگاه شما در خصوص مسائلي كه در دانشگاه الازهر توسط رييس اين دانشگاه درباره توهين به پيامبر و گسترش تشيع در جهان مطرح شده است، چيست؟ گفت: مطالبي كه مطرح كرديد در جلسه‌اي كه هيات ايراني در دانشگاه الازهر داشت هرگز مطرح نشد.

رييس جمهور با بيان اينكه ما براي همبستگي و وحدت با برادران ديني خود به اين مركز علمي رفتيم و بحث‌هاي خوبي ميان ما مطرح شد، اظهار داشت: در جلسه‌اي كه در دانشگاه الازهر برگزار شد، مسائل و زمينه‌هاي همكاري بين‌المللي براي پيگيري روابط انساني و تعالي معارف و فرهنگ اسلامي مطرح شد، البته طبيعي است در چنين جلساتي درباره برخي اشكالاتي كه ممكن است توسط برخي كوته‌بينان در ايران يا مصر مطرح شود، گفتگو شود، اما معتقدم براي رسيدن به وحدت بايد اهداف بزرگ‌تر را دنبال كنيم، چرا كه فقط اهداف بزرگي مانند استقرار عدالت و توحيد در جهان و صلح و برادري و رفاه براي همه ملت‌ها و رفع تبعيض، تجاوز و اشغال‌گري از همه جهان وحدت‌آفرين هستند.

دكتر احمدي‌نژاد با تاكيد بر اينكه نگاه و اهداف بلند وحدت‌آفرين بوده، اما نگرش‌هاي كوته بينانه اختلاف‌آفرين است، تصريح كرد: شياطين همواره علاقه دارند كه مؤمنين، خداپرستان و موحدان همواره به مسائل فرعي اشتغال داشته باشند، اما حوزه مشتركات ما بسيار گسترده است كه همگي از اصول بوده و اصيل مي‌‌باشند.

رييس جمهور ادامه داد: ممكن است در هر خانواده اختلاف سليقه و نظر وجود داشته باشد و بايد به اين نكته توجه كرد كه هيچ كس شبيه ديگري نمي‌انديشد، اين تفاوت‌ها در حقيقت زمينه رشد و تعالي انسان‌ها را فراهم كرده و لزوما مايه اختلاف، نزاع و درگيري نيست.

دكتر احمدي‌نژاد خاطر نشان كرد: ما معتقديم، امروز بايد به سمت نقاط و موضوعات مشترك انساني حركت كرده و گام برداريم چرا كه فطرت الهي انسان‌ها يكسان بوده و اين فطرت‌ها به سمت هم‌گرايي است و همه با هم بايد به سمت عدالت و صلح جهاني برويم، چرا كه اين مأموريتي مهم و وحدت‌آفرين است و پيامبر گرامي اسلام (ص) نيز براي انجام اين ماموريت مبعوث شدند.

رييس جمهور تصريح كرد: اگر ما پيرو پيامبر اسلام (ص) هستيم بايد در اين مسير گام برداريم.

دكتر احمدي‌نژاد با بيان اينكه ملاقات ما با مسئولان الازهر بسيار خوب بود و به فضل الهي آثار خود را در اخوت و همگرايي خواهد داشت، اضافه كرد: مطمئناً ما اسير برخي بازي‌هاي مستكبران براي ايجاد كينه ميان مسلمانان نخواهيم شد.

رييس جمهور در پاسخ به اظهارات يكي از خبرنگاران مصري مبني بر اينكه ايران در مناسبات خود با مصر به دنبال منافع خود است، اظهار داشت: اگر با چنين نگاهي برنامه‌ريزي و حركت داشته باشيم بدين معناست كه هيچ يك از ملت‌ها نبايد با هم ارتباط داشته باشند، بدون ترديد ارتباط بين انسان‌ها و ملت‌ها به نفع هر دو طرف است و اصولاً انسان‌ها براي ارتباط و دوستي آفريده شده‌اند.

دكتر احمدي‌نژاد با بيان اينكه جدايي، كينه و دشمني به ضرر همه است،‌ گفت:‌ ما نمي‌خواهيم جاي كسي را تنگ كنيم، همه ملت‌ها مي‌توانند با هم ارتباط داشته باشند و كسي نبايد زياده‌خواهي كرده و همه چيز را براي خود بخواهد، ايران به دنبال برقراري روابط بر اساس عدالت و برادري است.

مصر مي تواند جزء پيشرفته ترين كشورها باشد

رييس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري مبني بر اينكه برخي از مصري ها از ايران احساس نگراني دارند و نگراني آنها زاييده رفتار رژيم سابق و تفكرات بعضي تندروها در مصر است و اينكه مشكل اصلي مصر اين است كه 17 ميليون بي‌سواد توانايي دستيابي به اطلاعات و اخبار را ندارند، آيا ايران راهبردي براي غلبه بر اين شرايط مدنظر قرار داده است؟ اظهار داشت: راه حل آنچه گفتيد توسعه ارتباط دو ملت است، به همين دليل است كه بنا داريم ويزا را براي گردشگري و تجارت حذف كنيم و اين را مي‌توان به سفرهاي دانشگاهيان و علما نيز اشاعه داد.

دكتر احمدي‌نژاد خاطر نشان كرد: البته در جريان سفر به مصر در دو مركز براي نماز و زيارت حضور يافتيم و با مردم مصر ملاقات كرديم، ولي مطلبي را كه مطرح كرديد، احساس نكرده و جز برادري و محبت چيزي نديديم.

رييس جمهور خاطرنشان كرد: تجربه نشان داده كه توده‌هاي مردم از انديشه‌هاي سياسيون و افراطيون تبعيت نمي‌كنند و فكر مي‌كنم، مصر مي‌تواند جزء پيشرفته‌ترين كشورها در دنيا باشد و يقينا مصر قدرتمند، دشمنان را خوار مي‌كند.

دكتر احمدي‌نژاد با بيان اينكه ايران و مصر ظرفيت‌هاي فراواني دارند كه مي‌توانند در اختيار يكديگر قرار دهند، اظهار داشت: مردم مصر اين شايستگي را دارند كه در بالاترين سطح پيشرفت قرار گيرند. ايران نيز در آينده بسيار نزديك به يكي از كشورهاي پيشرفته دنيا تبديل مي‌شود و همه اينها به واسطه دستاوردهاي بومي متخصصان ايراني است و بهترين جايي را كه مي‌توان در اين تجربيات مشاركت داد، برادرانمان در ساير كشورها از جمله مصر هستند.

رييس جمهور با بيان اينكه دو ملت ايران و مصر ارتباط قلبي و صميمي با يكديگر دارند، اظهار داشت: هيچ‌كس نمي‌تواند اين علاقه را سلب كند، حتي اگر عدم رابطه دو كشور صدها سال طول مي‌كشيد، عشق و علاقه دو ملت نسبت به هم كاهش نمي‌يافت، براي اينكه اين علاقه از فطرت انساني و از ناحيه خداوند متعال است و ريشه در تاريخ 10 هزار ساله دو ملت دارد.

دكتر احمدي‌نژاد تاكيد كرد: كساني كه جديداً وارد عرصه بين‌المللي شده‌اند، نمي‌توانند ريشه‌هاي تاريخي دو ملت را از بين ببرند؛ ايمان به خدا و عشق به پيامبر (ص) و آل پيامبر دو ملت را عميقا به هم پيوند زده است.

درخواست مذاكره از سوي آمريكايي ها بايد براي تفاهم باشد نه تحميل

رييس جمهور در پاسخ به سوال خبرگزاري آسوشيتدپرس مبني بر علت رد پيشنهاد آمريكا مبني بر مذاكره مستقيم در خصوص موضوع هسته‌اي تصريح كرد: علت كاملاً واضح است، مذاكره بايد براي تفاهم باشد و مذاكره براي تحميل معنايي ندارد، اينكه يك طرف چماقي در دست بگيرد و با فشار و از موضع زور از گفتگو سخن بگويد، چنين گفتگويي بي‌معناست.

دكتر احمدي‌نژاد تصريح كرد: گفتگو بر پايه عدالت و احترام معنا مي‌يابد؛ آمريكايي‌ها اخيراً لحن خود را اصلاح كردند و حالا اگر عمل و رفتارشان را هم تصحيح كنند و به عدالت و حقوق ملت ايران احترام بگذارند، ما هم با نظر مثبت مطالب آنان را بررسي مي‌كنيم و اين را بارها اعلام كرده‌ايم.

رييس جمهور در پاسخ به سوالي درباره اينكه ديدگاه و سياست روشن ايران در خصوص مسائل بحرين چيست؟ گفت: نگاه جمهوري اسلامي ايران به مسائل بحرين نگاهي روشن و مبنايي است. معتقديم آزادي،‌ عدالت و احترام حق همه ملت‌هاست و آنها بايد بتوانند حكومت خود را انتخاب كنند.

دكتر احمدي نژاد ادامه داد: البته ما دخالتي در موضوعات داخلي هيچ كشوري نداريم، اما همواره تأكيد داريم تا حكومت‌ها با تفاهم حقوق ملت هاي خود را به رسميت بشناسند، چرا كه معتقديم حقوق مردم با درگيري و كشتار محقق نخواهد شد.

رييس جمهور اظهار داشت: همه مردم يك كشور بايد در كنار يكديگر زندگي كنند و اين جز با تفاهم ممكن نيست و مجراي تحقق چنين شرايطي عدالت و آزادي مي‌باشد كه اميدوارم در بحرين نيز شاهد اين تفاهم و آرامش باشيم.

دكتر احمدي‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار شبكه سي‌ان‌ان مبني بر اينكه آيا جمهوري اسلامي ايران پس از گذشت چندين ماه از درگيري‌ها در سوريه به بركناري بشار اسد در اين كشور رضايت مي‌دهد و اينكه آيا ايران حاضر است با نيروي نظامي خود از سوريه در برابر رژيم صهيونيستي دفاع كند؟ گفت: اين سوال به گونه‌اي مطرح شد كه معلوم نيست جمهوري اسلامي ايران بايد از سوريه دفاع كند يا خير؟ معتقدم وحدت از نقاط اختلاف حاصل نمي‌شود، بلكه محصول نقاط مشترك است و هنر يك سياستمدار اين است كه نقاط مشترك را گسترش دهد.

رييس جمهور خاطر نشان كرد: بايد تلاش كنيم تا با اتكاء بر مشتركات دايره وفاق را ايجاد كنيم و اگر به تفاهم ملي كمك نماييم اين به معناي دخالت در امور كشورها نيست.

دكتر احمدي‌نژاد ادامه داد: اينكه در كشور چه جوي حاكم باشد و آن كشور چگونه اداره شود، از حقوق مردم آن كشور به شمار مي‌رود و در اين راستا ملت سوريه مستثني نيست و همه كمك‌ها به اين كشور بايد در جهت وحدت ملي و حاكم شدن اراده مردم سوريه باشد.

رييس جمهور تصريح كرد: ما نمي‌توانيم بگوييم چه كسي برود، يا چه كسي بيايد، بلكه اختيار در دست مردم است و ما بايد به طور عميق اين موضوع را باور كرده و به آن پايبند باشيم.

مطمئنم برادران ما در عربستان سعودي هم از ايجاد آرامش در سوريه استقبال مي كنند

دكتر احمدي‌نژاد در واكنش به اظهارنظر خبرنگار روزنامه الشرق الاوسط مبني بر اينكه وليعهد عربستان شب گذشته پس از شركت در مراسم افتتاحيه اجلاس قاهره را ترك كرده و اين بخاطر حمايت‌هاي جمهوري اسلامي ايران از سوريه است، گفت: بسياري از مسئولين كشورها شب گذشته قاهره را ترك كردند و ما دليل آن را نمي‌دانيم و مسئوليتي هم در خصوص آن نداريم، اما به طور معمول مسئولين كشورها پس از ايراد سخنراني خود در هر اجلاسي، كشور محل برگزاري اجلاس را ترك مي‌كنند.

رييس جمهور ادامه داد: بسيار خوب است كه ما اقدامات را مثبت تحليل كنيم؛ اينكه ما هر عملي را بدون دانستن علت آن تفسير به بدي مي‌كنيم، اصلاً مناسب نيست، چرا كه با نگاه منفي نمي‌توان همدلي و همكاري را در دنيا شكل داد.

دكتر احمدي‌نژاد تصريح كرد: من مطمئن هستم برادران ما در عربستان سعودي هم، اگر قرار باشد قدمي براي ايجاد آرامش در سوريه برداشته شود، از آن استقبال خواهند كرد.

رييس جمهور در پاسخ به اين سوال كه چرا روابط ايران و مصر پس از انقلاب شكل نگرفته است، گفت: ما به دنبال روابط يكجانبه نيستيم چرا كه فايده‌اي را در آن نمي بينيم، ما معتقديم كه مهرباني بايد از دو طرف باشد كه خوشبختانه امروز اين مقدمه وجود دارد، اما ملت‌هاي ايران و مصر در طول اين 32 سال با يكديگر ارتباط داشتند و رفت و آمدها برقرار بوده است.

دكتر احمدي‌نژاد تصريح كرد: ما مي‌توانيم شرايطي فراهم كنيم كه اين رفت و آمدها بيشتر شود و مطمئناً هيچ كس از آن ناراحت نخواهد بود.

رييس جمهور خاطر نشان كرد: البته عده‌اي قليل هستند كه از محل فاصله و اختلاف ميان ملت‌ها سود مي‌برند و ما اين روحيه را در مستكبران و استعمارگران ديده‌ايم، اما ميان خواهران و برادران مسلمان هيچ اختلافي نيست.

انتظار نداريم روابط ايران و مصر يك شبه به سطح 40 سال قبل برسد

رييس جمهور در پاسخ به سوالي درباره راه‌هاي ارتقاء و تقويت روابط كشورهاي حوزه خليج فارس و ايران اظهار داشت: روابط ايران و كشورهاي حوزه خليج فارس روز به روز در حال بهبود و ارتقاء است و اگر شرايط امروز با دوران زمان جنگ صدام عليه ايران مقايسه شود، اين تفاوت به خوبي قابل مقايسه است، ضمن اينكه براي تقويت روابط بايد به دنبال نقاط قوت و مشترك باشيم.

دكتر احمدي‌نژاد خاطرنشان كرد: همكاري‌هاي اقتصادي، سياسي و فرهنگي ايران و كشورهاي حاشيه خليج فارس در حال افزايش است و معتقديم همه كشورها در امنيت پايدار خليج فارس متفق هستيم؛ از وحدت و همراهي ملت‌ها، همه سود مي‌برند.

رييس جمهور در پاسخ به سوالي درباره اينكه چه پيامي براي مخالفان روابط و همكاري ايران و مصر داريد؟ گفت: فكر نمي‌كنم كه كسي دوست ملت ايران و مصر باشد و مخالف تقويت همكاري‌هاي دو كشور باشد. بدون ترديد همه از رابطه بين دو كشور سود مي‌برند و البته انتظار نداريم كه به سرعت روابط ايران و مصر به سطح 40 سال قبل برسد، بايد گام به گام در مسير پيشرفت روابط جلو برويم.

دكتر احمدي‌نژاد در پاسخ به سوالي درباره زمان سفر محمد مرسي به ايران گفت: اين موضوع از مجاري ديپلماسي بررسي و اعلام خواهد شد.

كشورها به تحولات منطقه از منظر تاريخي و كلان نگاه كنند

رييس جمهور در پاسخ به سوال يك خبرنگار مصري درباره نقش تركيه در ايجاد ناامني در عراق و دخالت اين كشور در شمال عراق اظهار داشت: همه مسئولين كشورهاي منطقه و سياستمداران بايد از شرايط جزئي محيط خود فاصله گرفته و از منظر تاريخي و كلان به مسائل و تحولات نگاه كنند، وقتي به تحولات موجود از سطح بالاتري نگاه مي‌شود، مشاهده مي‌گردد كه همه به جان همه افتاده‌اند و بايد پرسيد كه در حالي كه دشمنان مشترك داريم چرا بايد چنين شرايطي وجود داشته باشد؟

دكتر احمدي‌نژاد گفت: دشمنان، پيشرفت و عزت هيچ يك از كشورهاي منطقه را نمي‌خواهند و مصمم هستند كه به ملت‌هاي منطقه مسلط شوند، لذا بايد با هم متحد و يكپارچه باشيم.

رييس جمهور خاطر نشان كرد: اگر كشوري دچار ناامني شود، بدون ترديد امنيت همسايه‌هاي آن كشور نيز به خطر خواهد افتاد.

دكتر احمدي‌نژاد با اشاره به اينكه دشمنان به دنبال تجزيه كشورهاي منطقه هستند، اظهار داشت: دشمنان براي عراق، تركيه، پاكستان، عربستان، سودان و حتي ايران طرح و نقشه دارند و مي‌خواهند با دامن زدن به تعصبات، كشورها را قطعه قطعه و ضعيف كنند، در چنين شرايطي همه بايد همكاري و مشاركت داشته باشند تا از اين مقطع تاريخي به نفع ملت‌ها و بدون كمترين آسيبي عبور كنيم؛ در اين زمينه در حال گفتگو و مذاكره هستيم و اميدواريم كه موفق شويم.

رييس جمهور در ابتداي اين نشست خبري با بيان اينكه ايران و مصر به عنوان دو كشور بزرگ در طول تاريخ، در مسير تعالي و كرامت انسان‌ها و ساختن دنيايي بهتر براي بشريت تلاش كرده‌اند، اظهار اميدواري كرد: سفر وي به مصر و اجلاس سران كشورهاي اسلامي، آغاز همگرايي، همدلي و عمل مشترك باشد.

دكتر احمدي نژاد اظهار داشت: صدها سال حاكميت دنيا پرستان و توسعه طلبان نتوانست مشكلات جامعه بشري را برطرف كرده و شرايط انساني براي زندگي فراهم كند.

رييس جمهور با بيان اينكه ملت‌ها هميشه به دنبال پاكي، عدالت‌طلبي، آزادي، كرامت و صلح و رفاه بوده‌اند، اظهار داشت: امروز نيز بشريت به شدت به اين ارزش‌ها نيازمند است، به همين دليل ماموريت و مسئوليت دو ملت در اين راستا سنگين‌تر است و بايد با همكاري و همدلي اين ماموريت را انجام دهيم.

علاقمند بودم در يك جلسه عمومي پيام دوستي و برادري ملت ايران را تقديم مردم مصر كنم

دكتر احمدي‌نژاد خاطر نشان كرد: در نگاه كلي بايد به دنبال وحدت و همدلي بين تمام ملت‌هاي عالم باشيم چرا كه يك اقليت محض كه مراكز قدرت و ثروت جهان را در اختيار گرفته اند، با اعمال تبعيض زندگي را براي اكثريت قاطع ملت‌ها تلخ كرده‌اند.

رييس جمهور سفر به مصر را بسيار با اهميت توصيف كرد و گفت: اين سفر با هدف ديدار با مردم مصر و عرض ارادت از نزديك به آنها بود كه بسيار هم با ارزش است، البته علاقمند بودم در يك جلسه عمومي در خدمت مردم باشم و به آنها عرض ارادت و احترام كنم و پيام دوستي و برادري و همراهي ملت ايران را به آنان اعلام كنم.

دكتر احمدي‌نژاد خاطر نشان كرد: ارتباط و همكاري دو ملت به نفع هر دو و ساير ملت‌هاست.

رييس جمهور با اشاره به برنامه‌هاي سفر به مصر گفت: طي سه روز برنامه هاي فشرده اي داشتيم و از برخي مراكز بازديد و با مسئولين آنها گفتگو كرديم و در بعضي مراكز هم با بخشي از مردم ديدار كرديم. جلسات كنفرانس اسلامي هم بسيار جدي و فشرده بود و تصميمات خوبي در آن گرفته شد.

دكتر احمدي‌نژاد افزود: همه آرزوهايي كه داريم در مصوبات اين كنفرانس نيست، اما همين مقدار هم اگر اجرا شود شرايط بهتر خواهد شد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری اسلامی ایران
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها