کد خبر: ۱۱۲۲۵
زمان انتشار: ۱۸:۱۹     ۲۸ فروردين ۱۳۹۰

بولتن نیوز : در چند روز گذشته گزارشی که به نوعی با بحث تحریم های بین المللی ایران در ارتباط بود در محافل رسانه ای کشور به شدت مورد توجه قرار گرفت و بازتاب های بسیار زیادی در سطح مدیران و مردم داشت . بولتن نیوز در این گزارش با اشاره به اعمال تحریم های شدید اتحادیه اروپا علیه ایران خبر از توقف سوخت رسانی به هواپیماهای مسافربری بر خلاف تمامی کنوانسیون های بین المللی داد . این خبر از آن جا قابل اهمیت بود که تحریم اتحادیه اروپا تنها علیه هواپیماهای تجاری و باری به تصویب رسیده بود و بر طبق سند قطعنامه این اتحادیه و قوانین بین المللی هوانوردی هیچ کشوری حق توقف سوخت رسانی به هواپیماهای ایرانی را نداشته است و این کشورها تنها با سواستفاده از ضعف حقوقی شرکت های هواپیمایی ایرانی دست به انجام چنین کاری زده بودند .


در این گزارش تاکید شده بود اتحادیه اروپایی در آخرین قعطنامه ضد ایرانی خود که در 25 اکتبر 2010 به تائید وزرای خارجه 27 کشور عضو اتحادیه رسید، مصوباتی در زمینه عدم ارائه سوخت به هواپیماهای ایرانی براساس قوانین داخلی کشورهای عضو اتحادیه در فرودگاه های این کشورها داشته است اما مسوولان هواپیمایی ایران باید توجه داشته باشند که 27 کشور عضو این اتحادیه در رابطه با عدم ارائه سوخت به هواپیماهای ایرانی، ابتدا تابع قوانین و مقررات داخلی خودشان هستند و پس از آن به دنبال اجرایی نمودن مصوبات اتحادیه اروپایی در مورد اجرای تحریم ها برعلیه ایران می باشند.

براین اساس، عدم کارایی مناسب و نداشتن آگاهی کافی از سوی مدیران هواپیمایی کشوری ایران از حقوق قانونی خود، عامل اصلی ایجاد یکسری نابهنجاری ها در ارتباط با پروازهای خارجی هواپیماهای ایرانی به مقصد کشورهای اروپایی است واروپایی ها قصدشان از این بازی نشان دادن زهر تحریم ها برعلیه ایران بوده است.

اما با نشر این گزارش که واکنش های مختلفی حتی در داخل شرکت های ایرلاین داخلی به دنبال داشت برخی سایت ها با موضع گیری های بی هدف و نابه جا و با اتخاذ مواضعی ساختارشکن قصد داشت با نادیده گرفتن اهمال کاری مسئولین شرکت های ایرانی تمامی جوانب این کار را به موضع آمریکا در خصوص اعمال فشار بر علیه ایران اختصاص دهد البته که نمی توان منکر دشمنی دیرینه آمریکا با کشورمان شد و از برنامه ریزی این کشور برای به کارگیری اهرم فشار حتی در کوچکترین مسائل مانند دادن چند لیتر سوخت به هواپیماهای ایرانی چشم پوشی کرد اما نمی شود در هر زمینه ای کم کاری های داخلی را به گردن آمریکا و . . . انداخت .

اگرچه رژیم صیهونیستی بالاترین هزینه رسانه ای را برای نشان دادن قدرت تاثیرگذاری تحریمها برعلیه ایران انجام میدهد اما برخی سایت های داخلی نیز نشان دادن تاثیر تحریمها در ایران جزء رسالت خود قرار داده اند و به نحوی برخورد می کنند که گرفتن چند لیتر سوخت هواپیما برای هواپیماهای مسافربری ایران در فرودگاههای 27 کشور اروپایی از معضلات عدیده ای است که نمی توان آنرا حل نمود و این در حالی است که حتی برای یکبار هم متن آخرین تحریمهای اتحادیه اروپایی برعلیه ایران را مطالعه نکرده اند که در کجای این قعطنامه تحریمی سخنی از عدم ارائه سوخت به هواپیماهای مسافربری ایران آمده است.

البته بحث تحریم هواپیماهای باربری ایرانی مسئله ای جداگانه است که آن هم با راه حلی ساده می تواند حل شود ولی بحث تحریم هواپیماهای مسافربری ایرانی مقوله ای کاملا جدا با بحث تحریم های کامل اتحادیه اروپاست و با یک اقدام به جای مسئولین حقوقی شرکت های هواپیمایی کشورمان می توان از ادامه این توقف سوخت رسانی جلوگیری کرد چرا که این مساله ارتباط مستقیمی با جان مسافران دارد و از طرفی هم فرودگاه های اروپایی علاوه بر سوخت موظف به تامین قطعات و خدمات پشتیبانی هواپیماهای ایرانی هستند اما  چگونه است که تنها در خصوص بحث سوخت اقدام کرده اند ؟ پس این موضوع نشان دهنده اقدام زیرکانه اروپایی ها در مقابل ضعف حقوقی مسئولین مربوطه کشورمان بوده است .


برای اطلاع دقیق تر شما خوانندگان گرامی متن اصلی قطعنامه تحریمی اتحادیه اروپا در خصوص حمل و نقل و سوخت ایران در پی می آید :

شورای اتحادیه اروپا

با توجه به پیمان اتحادیه اروپا و بخصوص ماده 215 آن

باتوجه به مصوبه 2010/413/CFSP شورا درمورد اعمال محدودیت علیه ایران و نسخ نظریه عمومی 2007/140/CFSP

با توجه به پیشنهاد مشترک بالاترین نماینده اتحادیه در امور سیاست خارجی و امنیت و کمیسیون اروپا

با در نظر گرفتن:

(1)
در 26 جولای 2010 (4 مرداد 1389) مصوبه 2010/413/CFSP مورد قبول شورا قرار گرفت گه اعمال محدودیت ها از سال 2007 را تایید و محدودیت های بیشتری علیه جمهوری اسلامی ایران (ایران) بمنظور اجابت قطعنامه شماره 1929 (2010) شورای امنیت سازمان ملل و همچنین محدودیت های ضمیمه اطلاعیه شورای اروپا در تاریخ 17 جون 2010 درنظر گرفت.

(2)
این محدودیت ها بخصوص شامل محدودیت های بیشتر بر تجارت کالاها و تکنولوژی با کاربری دوگانه و ادواتی که امکان دارد برای سرکوب داخلی بکار پرفته شود، دادو ستد تکنولوژی و ماشین آلات کلیدی در صنعت نفت و سرمایه گذاری در این صنایع نفت و گاز ایران، محدودیت در سرمایه گذاری در معادن اورانیوم و صنایع هسته ای ایران، محدودیت نقل و انتقال پول از و به ایران، محدودیت برای بخش بانک های ایرانی، محدودیت دسترسی ایران به بازارهای بیمه و سهام در اتحادیه و ایجاد محدودیت در ارائه خدمات معیین به کشتی ها و هواپیماهای باربری ایران.

این موضوع که با پشتیبانی برخی رسانه های داخلی ادامه پیدا کرده است نشان دهنده این است که برخی مسئولین حتی در لفافه هم اصرار به ادامه اشتباه خود دارند و حاضر نیستند حتی به قیمت تخریب وجهه مسئولیتی خود از تضییع حقوق ملی کشورمان دفاع کنند که جای بسی تاسف دارد .
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها