کد خبر: ۱۱۲۰۵۱
زمان انتشار: ۱۴:۲۹     ۱۷ بهمن ۱۳۹۱
رئیس اسبق گمرک تشریح کرد/
رئیس اسبق گمرک ۶ مکانیزم تهاتر برای دور زدن تحریم‌ها را تشریح کرد و گفت: ما روزهایی را تجربه کرده‌ایم که نفت را بشکه‌ای ۶ دلار می‌خریدند، اسکله‌ها را می‌زدند و برای نظام بانکی ما ال‌سی باز نمی‌کردند.

به گزارش 598 به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مسعود کرباسیان امروز در بیست و پنجمین نشست هیئت نمایندگان اتاق تهران گفت: ما روزهایی را تجربه کرده‌ایم که نفت را بشکه‌ای 6 دلار می‌خریدند، اسکله‌ها را می‌زدند و برای نظام بانکی ما ال‌سی باز نمی‌کردند، در آن شرایط موفق شدیم، امروز هم می‌توان از پتانسیل‌های کشور استفاده کرد.

وی با تاکید بر اینکه  تهاتر صرفا یک روش سنتی مبادله کالا به کالا نیست، گفت: اگر نامه‌های آقای آل‌اسحاق مبنی بر استفاده از تهاتر در تجارت خارجی در سال گذشته جدی‌تر گرفته می‌شد، امروز ابتکار عمل در دست ما بود.

رئیس اسبق گمرک یکی از ابعاد مثبت تهاتر در شرایط فعلی را امنیت خاطر عنوان کرد و گفت: تهاتر باعث می‌شود، بدانیم اگر نفت ما را خریدند پول آن به کشور باز می‌گردد و دیگر نگران باقی‌مانده حساب و انتقال پول نیستیم و نکته مهم دیگر در رابطه با تهاتر این است که تجارت خارجی ما دوباره شکل متنوعی به خود می‌گیرد.

مشاور اتاق تهران با بیان این که در سال‌های قبل از انقلاب با اقمار شوروی از روش تهاتر استفاده می‌کردیم، به دوران پس از انقلاب و تهاتر با کشور ترکیه اشاره کرد و گفت: کالاهای زیادی از گندم گرفته تا ماشین آلات موردنیاز پتروشیمی‌ها و صنایع هم از این طریق تامین می‌شده است.

کرباسیان با تاکید بر این که در این راه نباید به مکانیزم‌هایی چون سهمیه‌بندی روی بیاوریم تاکید کرد : بهترین راه برای این کار استفاده از مکانیزم تعرفه‌ای است.

وی افزود: تهاتر بین دو کشور یکی از روشها است که در آن یک حساب توسط نظام بانکی دو کشور افتتاح می‌شود و در آن با تعیین میزان خرید سالانه نفت و محاسبه آن، مبادلات انجام می‌شود و بهره آن هم بین دو کشور قسمت می‌شود.

این کارشناس اقتصادی بحث دوم را بارتر عنوان کرد و گفت: در آن باید بخش خصوصی بتواند نفت بفروشد به این صورت که در قبال خرید کالا، فروشنده نفت دریافت کند.

وی افزود: مسئولان بازرگانی خارجی کشور این کار را انجام داده‌اند و تجربه و تخصص لازم را هم برای این کار دارند. پیش از این یک کمیته BTC وجود داشت که فروشنده کالا به ایران یک خریدار نفت معرفی می‌کرد و این خریدار، نفت را به جای کالایی که فروخته دریافت می‌کرد.

کرباسیان اتحادیه پایاپای آسیایی (ACU) را که قبل از انقلاب هم در کشور فعال بوده را مکانیزم چهارم دانست و گفت: اکنون کمرنگ شده، اما می‌توانیم دوباره آن را راه بیندازیم. اتحادیه پایاپای آسیایی متشکل از کشورهای ایران، پاکستان، هند و بنگلادش است که می‌توانند وارد تهاتر کالا شوند.

کرباسیان در نهایت مکانیزم دیگری هم برای تهاتر عنوان کرد و گفت: در فازهای مختلف پارس جنوبی مکانیزم بیع متقابل به کار گرفته شده است و می‌تواند ظرفیت‌های خالی را وارد چرخه استفاده کند.

وی افزود: در کنار بیع متقابل می توان از off take هم استفاده کرد که در آن سرمایه‌گذار با خریدار تفاوت دارد.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر این که تهاتر در شرایط فعلی می‌تواند مدیریت را تسهیل کند و مورد استفاده قرار بگیرد، گفت: برون سپاری هم نوع دیگری از تهاتر است که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، برای مثال حیدرآباد هند سالانه 500 میلیون دلار از راه برون‌سپاری درآمد کسب می‌کند.

کرباسیان در پایان سخنان خود به این نکته اشاره کرد که مزایا و معایب تهاتر برای ما شناخته شده و راهکارها و آئین‌نامه‌های آن هم موجود است و  در شرایط فعلی می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها