کد خبر: ۱۱۱۶۰۹
زمان انتشار: ۱۰:۰۱     ۱۶ بهمن ۱۳۹۱
روزشمار انقلاب اسلامی
پس از ورود تاریخ ساز امام خمینی به ایران در سال 1357، در شانزدهم بهمن ماه انتخاب بازرگان به عنوان نخست وزیر دولت موقت، رسما اعلام شد.

به گزارش 598 به نقل از خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در شانزدهم بهمن حکم وفرمان نخست وزیری بازرگان با اتفاق آرای شورای انقلاب و تصویب امام خمینی صادر شد و درحضور امام و آقای بازرگان توسط حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی قرائت شد.

مهندس بازرگان پس از قرائت حکم نخست وزیری گفت: خدای برزگ را شکر می‌کنم که چنین اعتبار و حسن شهرتی را که به هیچوجه اهلیت و لیاقت آن را نداشتم، به من ارزانی داشته و همین موهبت الهی باعث شده که آیت‌الله، ابراز اعتماد و ارجاع چنین مأموریتی را به بنده عنایت بفرمایند و همچنین از ملت ایران تشکر می‌کنم .

حضرت امام (ره)در فرمایشات خود بعد از سخنان مهندس بازرگان به عنوان نخست وزیر، از مردم خواستند تا با تظاهرات آرام و از طریق مطبوعات، نظر خود را درباره دولت بازرگان ابراز نمایند و البته ایشان در یک مصاحبه قبل از قرائت حکم گفتند: مخالفت با این حکومت، مخالفت با شرع است .

بختیار در مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد نه با شاه سازش می‌کنم نه با خمینی؛ به آیت‌الله اجازه تشکیل دولت موقت را نمی‌دهم،اما بازرگان پس از خروج امام خمینی از محل جلسه اعلام حکم نخست وزیری خود، در رابطه با تهدید بختیار در مورد نخست وزیری دولت موقت، گفت: از این اخطار نمی‌ترسیم، اگر تهدید می‌خواهند بکنند، به چیز دیگری ما را تهدید کنند. این چیز خیلی کوچکی است و اگر عملی شود، بنده شخصا خیلی ممنون می‌شوم؛ چون راحت می‌شوم.

در این روز رییس سازمان سیا ناکامی سیا در ایران را جدی دانست و اعتراف کرد که در رابطه با پیش بینی مسائل ایران، این سازمان ناکام بوده است.

وی گفت: چیزی که ما پیش بینی نمی‌کردیم، این بود که یک مرد هفتاد و هشت ساله که مدت چهارده سال در تبعید بود، این نیروها را به هم پیوند زند.

در همین روز کیسینجر با ابراز نگرانی از سرایت حوادث ایران به سایر کشورهای دولت آمریکا گفت: بیم آن می‌رود که انقلاب اسلامی به سایر کشورها سرایت کند .

در 16 بهمن 1357آیت‌الله گلپایگانی بازگشت حضرت امام به میهن را به ایشان تبریک گفت و با صدور پیامی خطاب به ارتش، از فرماندهان نظامی خواست تا از رویارویی و مقابله با انقلاب اسلامی بپرهیزند.

در این روز چند وزارتخانه، از جمله وزارت آموزش و پرورش، امور اقتصاد و دارائی، بهداری و دادگستری، توسط نیروهای ارتش اشغال شد و کارمندان وزارت خارجه علیه اردشیر زاهدی تحصن و همچنین کارکنان نخست‌وزیری در جهت همبستگی با ملت ایران، اعتصاب کردند .

غلامرضا کیانپور، وزیر اسبق اطلاعات و دادگستری و استاندار آذربایجان غربی و اصفهان، بازداشت شد و بیست و دو نماینده دیگر مجلس شورا، استعفا دادند.

در همین روز سازمان چریک‌های فدایی خلق، در مخالفت با شورای انقلاب گفت: شورای انقلاب باید توسط میلیون‌ها اعتصاب کننده تشکیل شود. این در حالی بود که حزب توده از شورای انقلاب اسلامی اعلام پشتیبانی کرد.

در 16 بهمن در تظاهرات مردم آغاجاری، عده‌ای به شهادت رسیدند و همچنین هشت هزار یهودی ایران را ترک کردند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها