کد خبر: ۱۱۱۶۰۲
زمان انتشار: ۰۹:۴۵     ۱۶ بهمن ۱۳۹۱
۳۳ سال پیش در چنین روزی
نماینده ایران در سازمان ملل اظهار داشت یک گروه سیاسی اجتماعی آمریکا در نظر دارد در هفته جاری از آمریکا به تهران بیاید . مسافرت این 50 نفر کاملا جنبه خصوصی دارد و این گروه به درخواست خود به ایران سفر میکنند .

رخدادهای 16 بهمن 1358

چکیده

  • صادق قطب زاده وزیر امور خارجه و عضو شورای انقلاب صبح امروز گفت : ابوالحسن بنی صدر نخستین رئیس جمهور ایران ریاست شورای انقلاب را نیز بر عهده گرفته است .
  • بنی صدر در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ای – بی – سی آمریکا اظهار داشت: آزادی گروگانها بستگی به روش دولت آمریکا دارد ، در صورتیکه دولت آمریکا از سیاست گذشته خود در زمینه مداخله در امور و مسائل ایران دست بردارد زمینه برای مذاکره در مورد گروگانها هموار خواهد شد .
  • سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا تاکید کرد دولت کارتر برای همه میانجی ها در مسئله گروگانها روشن ساخته است که کلید حل این مسئله موافقت امام خمینی است . پذیرفتن هر گونه توافقی بدون اینکه رهبر ایران با آن موافق باشد بی معنی است .
  • به دعوت دانشجویان مسلمان پیرو خط امام هیئت ویژه ملت آمریکا بزودی وارد ایران خواهد شد .
  • ایتالیا با فروش 11کشتی جنگی به عراق به بهای نزدیک 2میلیارد دلار موافقت کرد .
  • در رابطه با پخش نامطلوب مراسم سوگند نخستین رئیس جمهور ایران از تلویزیون که باعث بروز شایعات و اعتراضهای زیادی شده است شورای سرپرستی صدا و سیما طی بیانیه ای اعلام کرد : اگر روشن شود که سهل انگاری یا تعمدی در کار بوده مسئول آن به دادستانی انقلاب اسلامی ایران معرفی خواهد شد .
  • موسوی خوئینی ها نماینده امام خمینی در صدا و سیما در یک پیام تلویزیونی استعفا داد . وی دلیل استعفای خود را مسئولیت در مورد نمایش فیلمی از تنفیذ ریاست جمهوری بنی صدر از سوی امام ذکر کرد .
بنی صدر رئیس شورای انقلاب شد

صادق قطب زاده وزیر امور خارجه و عضو شورای انقلاب صبح امروز گفت : ابوالحسن بنی صدر نخستین رئیس جمهور ایران ریاست شورای انقلاب را نیز بر عهده گرفته است . شورای انقلاب بنی صدر را با 9 رای به ریاست این شورا برگزید .

آیت الله بهشتی:ریاست شورای انقلاب پیشنهادی است از سوی این شورا به بنی صدر که به هر حال بیایند و وارد مسئولیت های اساسی بشوند و قرار شد در جلسه آینده در این زمینه تصمیم نهایی گرفته شود .

آیت الله بهشتی می گوید این مسئله هنوز قطعی نشده است . وی گفت : ریاست شورای انقلاب پیشنهادی است از سوی این شورا به بنی صدر که به هر حال بیایند و وارد مسئولیت های اساسی بشوند و قرار شد در جلسه آینده در این زمینه تصمیم نهایی گرفته شود . (1)

رئیس جمهوری که کاخ نشین شد

باشگاه سابق افسران بعنوان کاخ ریاست جمهوری ایران تعیین و در نظر گرفته شد . ساختمان باشگاه افسران در خیابان سرگرد سخایی[سوم اسفند سابق] و روبروی کاخ وزارت امور خارجه قرار دارد و در حال حاضر یک کمیته و دفتر فدائیان اسلام در آن مشغول فعالیت هستند . (2)

شرط بنی صدر برای آزادی گروگانها

بنی صدر در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ای – بی – سی آمریکا اظهار داشت اگر به دانشجویان مسلمان پیرو خط امام چیزی بگویم آنها گوش خواهند داد .وی در این مصاحبه گفت : آزادی گروگانها بستگی به روش دولت آمریکا دارد ، در صورتیکه دولت آمریکا از سیاست گذشته خود در زمینه مداخله در امور و مسائل ایران دست بردارد و در صورتیکه حق دولت ایران را برای تعقیب جنایتکاران سابق و آنهایی که ثروت کشور را به یغما برده اند بپذیرد و عملا در این موارد با ما همکاری کند زمینه برای مذاکره در مورد گروگانها هموار خواهد شد . (3)

آمریکا : آزادی گروگانها تنها با فرمان آیت الله خمینی امکان دارد

دولت آمریکا با انتشار اعلامیه ای به شایعات خوش بینانه ای که در روزهای اخیر پیرامون آزادی گروگانها انتشار یافته است پایان داد . سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا تاکید کرد تا آنجا که اطلاع داریم هیچگونه تحولی در اختلافهای ایران و واشنگتن که نشانه آزادی قریب الوقوع گروگان ها ی آمریکایی باشد روی نداده است .

وی گفت : دولت آمریکا با تشکیل یک کمیسیون بین المللی برای تحقیق درباره اعمال رژیم سابق قبل از آزادی گروگانها مخالف است . سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا اظهار داشت : هیچگونه ترتیبی را برای آزادی گروگانهای آمریکا نظر نهایی نمی دانیم مگر اینکه موافقت آیت الله خمینی پشتوانه آن باشد .

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت : دولت کارتر برای همه میانجی ها در مسئله گروگانها روشن ساخته است که کلید حل این مسئله موافقت امام خمینی است . پذیرفتن هر گونه توافقی بدون اینکه رهبر ایران با آن موافق باشد بی معنی است . (4)

سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا:دولت کارتر برای همه میانجی ها در مسئله گروگانها روشن ساخته است که کلید حل این مسئله موافقت امام خمینی است . پذیرفتن هر گونه توافقی بدون اینکه رهبر ایران با آن موافق باشد بی معنی است .

سفر 50آمریکایی به ایران

نماینده ایران در سازمان ملل اظهار داشت یک گروه سیاسی اجتماعی آمریکا در نظر دارد در هفته جاری از آمریکا به تهران بیاید . منصور فرهنگ گفت :مسافرت این 50 نفر کاملا جنبه خصوصی دارد و این گروه به درخواست خود به ایران سفر میکنند و از دولت آمریکا دستور نمی گیرند هر چند به نظر می رسد برای رایزنی در مورد گروگانها قصد مسافرت به ایران را دارند . (5)خبر دیگر اینکه بدعوت دانشجویان مسلمان پیرو خط امام هیئت ویژه ملت آمریکا بزودی وارد ایران خواهد شد . (6)

عراق 11کشتی جنگی از ایتالیا خرید

ایتالیا با فروش 11کشتی جنگی به عراق به بهای نزدیک 2میلیارد دلار موافقت کرد . (7)عراق در ماههای گذشته به تجهیز ناوگان خود مشغول است .

جنجال بر سرکیفیت برنامه تلویزیونی تنفیذ بنی صدر

در رابطه با پخش نامطلوب مراسم سوگند نخستین رئیس جمهور ایران از تلویزیون که باعث بروز شایعات و اعتراضهای زیادی شده است شورای سرپرستی صدا و سیما طی بیانیه ای اعلام کرد : اگر روشن شود که سهل انگاری یا تعمدی در کار بوده مسئول آن به دادستانی انقلاب اسلامی ایران معرفی خواهد شد . (8)

موسوی خوئینی ها استعفا داد

موسوی خوئینی ها نماینده امام خمینی در صدا و سیما امشب استعفا داد . خوئینی ها در یک پیام تلویزیونی دلیل استعفای خود را مسئولیت در مورد نمایش فیلمی از تنفیذ ریاست جمهوری بنی صدر از سوی امام ذکر کرد . فیلم خبری مراسم تنفیذ ریاست جمهوری از کیفیت بدی برخوردار بود . (9)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 16بهمن 1358، صفحه 1

2- اطلاعات ، 16بهمن 1358، صفحه 1

3- اطلاعات ، 16بهمن 1358، صفحه 12

4- اطلاعات ، 16بهمن 1358، صفحه 12

5-  اطلاعات ، 16بهمن 1358، صفحه 12

6-  اطلاعات ، 16بهمن 1358، صفحه8

7-  اطلاعات ، 16بهمن 1358، صفحه 12

8-  اطلاعات ، 16بهمن1358، صفحه 2

9-  اطلاعات ، 17بهمن 1358، صفحه 2

پژوهشگر:سید روح الله امین آبادی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها