کد خبر: ۱۱۰۸۸
زمان انتشار: ۱۲:۵۹     ۲۵ فروردين ۱۳۹۰
مدیرعامل سازمان بهره‌وری انرژی ایران از کاهش 70 درصدی قیمت برق مصرفی خانوارها با استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف خبر داد و گفت: استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف علاوه بر کاهش هزینه برق مصرفی، گرمای محیط را نیز کاهش می‌دهد.
سعیدمهذب‌ترابی در گفت‌وگو با خبرنگار «وطن‌امروز»‌ گفت: با توجه به گرم شدن هوا و پیش رو بودن فصل تابستان، به نظر می‌رسد مردم باید با بهینه‌سازی مصارف خود، زمینه‌ای را فراهم کنند که علاوه بر کاهش مصارف برق، به اقتصاد خانوار نیز کمک شایانی ارائه‌ دهد. در این میان یکی از ساده‌ترین کارها برای کاهش هزینه‌های مصرفی برق استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف استاندارد است که می‌تواند تا 70 درصد هزینه‌های برق مصرفی مربوط به روشنایی را کاهش دهد.
مدیرعامل سازمان بهره‌وری انرژی ایران افزود: البته مشترکان شبکه برق کشور باید توجه داشته باشند که استفاده از لامپ‌های کم‌مصرفی که دارای مهر و نشان استاندارد ایران بوده را از مبادی و فروشگاه‌های معتبر تهیه کنند، از سوی دیگر، این لامپ‌ها ایمنی لازم را دارند. وی تصریح کرد: با فرض اینکه یک مشترک در منزل خود از 5 عدد لامپ رشته‌ای 60 وات و 5 عدد لامپ رشته‌ای 100 وات استفاده کند و قصد جایگزینی با لامپ‌های کم‌مصرف را داشته باشد، میزان صرفه‌جویی در مصرف انرژی تا 80 درصد و کاهش هزینه‌های انرژی حدود 70 درصد خواهد بود. به گفته مهذب‌ترابی، لامپ کم‌مصرف استاندارد 11 وات جایگزین مناسبی برای لامپ رشته‌ای 60 وات و لامپ کم‌مصرف استاندارد 23 وات جایگزین مناسبی برای لامپ رشته‌ای 100 وات بوده و همان میزان و کیفیت نور را تامین می‌‎کند. ضمن اینکه لامپ‌های کم‌مصرف دارای طول عمری حدود 8 برابر لامپ‌های رشته‌ای هستند؛ بدین ترتیب که طول عمر لامپ‌های رشته‌ای حدود 1000 ساعت و لامپ‌های کم‌مصرف حدود 8000 ساعت است.وی اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 50 شرکت دارای پروانه بهره‌برداری، تولید لامپ کم‌مصرف در داخل کشور هستند که تولیدات آنها از سوی سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران تحت کنترل و بازرسی قرار می‌گیرد. 

مدیرعامل سازمان بهره‌وری انرژی ایران خاطرنشان کرد: با توجه به اجباری بودن استانداردهای مربوط به لامپ‌های کم‌مصرف، همه لامپ‌های داخلی باید دارای علامت کاربرد اجباری استاندارد بوده و در ارتباط با لامپ‌های وارداتی نیز فروشندگان باید گواهی استاندارد و تحقیقات مربوط به لامپ‌ها را ارائه کنند.وی به مردم توصیه کرد تا هنگام خرید لامپ کم‌مصرف، توجه به وجود علامت استاندارد روی بدنه لامپ را مدنظر قرار دهند. این در حالی است که لامپ‌های کم‌مصرفی که دارای مهر استاندارد نبوده و از طریق مبادی غیرمجاز وارد کشور شده‌اند، غیرایمن و غیراستاندارد بوده و نه‌تنها کیفیت لازم را ندارند بلکه ممکن است استفاده از آنها خطراتی را نیز به همراه داشته باشد. مهذب ترابی درباره آثار سوء لامپ‌های کم‌مصرف بر سلامت مردم خاطرنشان کرد: تاکنون هیچ مورد اثبات‌شده‌ای درباره تاثیر سوء لامپ کم‌مصرف روی انسان گزارش نشده و طبق استاندارد مربوطه، لامپ‌های کم‌مصرف استاندارد در گروه لامپ‌های بی‌خطر قرار دارند. مدیرعامل سازمان بهره‌وری انرژی ایران افزود: البته برخی افراد حساس به نور ممکن است حساسیت‌هایی در برابر نور هر نوع لامپی از خود نشان دهند که این مورد مانند سایر حساسیت‌ها برای افراد عادی دربرگیری ندارد. ضمن اینکه استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف به صورت وسیعی طی چند دهه اخیر در کل جهان وجود داشته و گرایش روزافزونی نیز برای استفاده از این قبیل منابع نوری وجود دارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها