کد خبر: ۱۱۰۷۷۲
زمان انتشار: ۱۱:۱۹     ۱۲ بهمن ۱۳۹۱
مسئولان آمریکایی و صهیونیستی اذعان دارند که در آسیب رساندن به ایران در حوزه تحریم اقتصادی به عنوان آخرین تیر غرب، نه تنها موفق نبوده‌اند، بلکه با موانعی هم مواجه بودند.

به گزارش 598 ، کنگره آمریکا و برخی از دیگر کشورهای اروپایی که در سال 2012 تحریم‌های اقتصادی را بر ایران اعمال کرده بودند در سال 2013 تصمیم گرفته‌اند که چنین خط‌ مشی‌ای را در این سال هم ادامه دهند. این در حالی‌است که مشاهدات و گزارشات رسانه‌های جهانی نشان می‌دهند این تصمیمات نتوانسته‌اند به اهداف خود برسند و در راه خود به نوعی شکست خورده‌اند. به بیان بهتر آمریکا و دیگر همدستان او در تحریم‌های ایران هنوز هم درگیر تبعات تحریم‌های ایران هستند.

از سوی دیگر براساس آخرین تصمیم‌های اتخاذ شده، کنگره آمریکا برای سال 2013 نیز تحریم‌های جدیدی را علیه ایران وضع کرده که قرار است از 18بهمن ماه آن را به اجرا درآورد. گفتنی‌است عموم تحریم‌های انجام گرفته علیه جمهوری اسلامی ایران در حوزه مسائل اقتصادی بوده و طی سال‌های اخیر بر تعداد و فشار اینگونه تحریم‌ها نیز افزوده شده است، ولی به گفته مسئولان آمریکایی و صهیونیستی آنان در آسیب رساندن به ایران در حوزه تحریم اقتصادی به عنوان آخرین تیر غرب، نه تنها موفق نبوده‌اند، بلکه با موانعی هم مواجه بودند که به عنوان نمونه تحریمی که قرار است از 18بهمن ماه اجرا شود.

در مقابل اما مقامات و مسئولان ایران با تاکید بر اقداماتی که انجام گرفته یا قرار است انجام بگیرد نشان می‌دهند که این تحریم‌ها بار دیگر نمی‌توانند به اهداف خود که ضربه زدن به اقتصاد ایران است دست پیدا کنند.

مفاد این تحریم‌ها بدین قرار است که آمریکا در این تحریم برای کاهش و محدود کردن توانایی ایران برای صادرات نفت تهدید کرده است که از ششم فوریه 2013 بانک‌هایی که در سطح جهان به معامله نفت با ایران ورود نمایند اما نتوانند ثابت کننده پول نفت معامله شده در کشور خریدار نفت باقی مانده است، تحریم می‌شوند. از سوی دیگر به وزارت خزانه‌داری اجازه داده شده دارایی‌های هر کسی که برای به دست آوردن فلزات قیمتی به ایران کمک کند را بلوکه کند. وزارت خارجه آمریکا برای 20 کشور که نفت ایران را خریداری می‌کنند و نتوانسته‌اند واردات نفت خود را از ایران کاهش دهند، استثنا قائل شده و یک مهلت شش ماهه را از 7 دسامبر به این کشورها داده است.

این تصمیمات که در پی تصمیمات و تحریم‌های پیشین آمریکا وضع شده‌اند پیشاپیش و قبل از اجرای آن در 18 بهمن‌ماه با اقدامات بازدارنده ایران روبه‌رو شده‌اند. اولین اقدام ایران در مقابل تحریم‌های خصمانه آمریکا این بود که کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ماه گذشته اعلام کرد به دولت تکلیف شده است وابستگی خود را به درآمدهای نفتی در بودجه سال آینده تا یک میلیون بشکه در روز کاهش دهد. پس از این تصمیم کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و اخیرا وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران به‌طور رسمی اعلام کرده است، ایران اجرای تحریم‌های پیش‌دستانه نفت و گاز علیه برخی از کشورهای اروپایی را دستور کار قرار داده است.

*دغدغه‌ای برای توسعه صنعت نفت نداریم

در مقابل و در همین خصوص وزیر نفت دیروز با اشاره به اینکه مسیر سخت تحریم را پشت سر گذاشته‌ایم، تاکید کرد دغدغه‌ای در بعد توسعه صنعت نفت از بابت اثرگذاری تحریم‌ها نداریم.

به گزارش ایسنا، رستم قاسمی وزیر نفت اظهار کرد: در چند سال اخیر با حمایت‌های مناسبی که از سوی دولت صورت گرفته‌ سرمایه‌گذاری‌های خوبی در این صنعت انجام شده که ما بخشی از نتایج آن را در این پژوهشگاه می‌بینیم.قاسمی گفت: ما در پارس جنوبی بیش از 19 فاز همزمان با 100 هزار نفر نیرو مشغول به کار هستیم. همچنین عضو هیات رئیسه اتاق تهران با تحلیل ویژگی تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران به تازگی گفته‌است: به نظر می‌رسد در مبادلات تجاری با شرکای اصلی ایران یعنی چین‌، ترکیه و هند مشکل چندانی نداشته باشیم.

سیدحمید حسینی در گفت‌وگو با فارس تحریم‌های تازه آمریکا بر اقتصاد ایران را بی‌تاثیر دانسته و گفته‌است: اقتصاد ایران بسیار بزرگ‌تر و قدرتمند‌تر از اقتصاد عراق است، هرچند که این تحریم‌ها تاکید کرده‌اند که در ازای فروش نفت کالای تجاری و خدماتی دریافت شود اما نمی‌توان گفت که این تحریم‌ها مشابه تحریم‌های اعمال شده در عراق است، چرا که می‌توان کالای تجاری و خدماتی نیز وارد کرد و همین عامل باعث می‌شود که با یک برنامه‌ریزی منظم و اقدام صحیح از سوی مسئولین اجرایی کشور آثار این تحریم‌ها را کاهش داد و بنابراین می‌توان گفت که این تحریم‌ها بر اقتصاد کشور بی‌تاثیر است.

حسینی گفت: تحریم‌هایی که قرار است از روز 18 بهمن ماه اتفاق بیفتد حداقل در حوزه نفت به این سرعت آثار خود را نشان نمی‌دهد و به نظر می‌رسد تا 6 ماه آینده مشکل چندانی در حوزه نفت رخ ندهد.

*واکنش آمریکا به بازگشت خریداران نفت ایران

نکته جالب اینجاست که آمریکا سعی می‌کند ضرر و زیان‌هایی را که تحریم‌ ایران بر دیگر کشورها از جمله کره‌جنوبی وارد کرده‌است به نوعی مخفی کند و آن را بی‌اثر جلوه دهد. این در حالی‌است که مشاهدات نشان می‌دهد که تحریم نفت ایران توانسته مشکلات بسیاری برای کشورهای تحریم‌کننده یا کشورهایی که تحت فشار آمریکا دست به تحریم ایران زده‌اند ایجاد کند.

در همین زمینه آمریکا در تلاشی مذبوحانه خرید نفت یک شرکت کره‌ جنوبی از ایران را کم اهمیت جلوه داده و گفته‌است که سئول همچنان هدف اعمال فشار بر تهران را به دلیل برنامه‌ هسته‌ای دنبال می‌کند. به گزارش ایسنا، شرکت پتروشیمی «سامسونگ-توتال» کره جنوبی به دلیل متحمل شدن ضرر و زیان در سال گذشته، خرید نفت از ایران را مجددا از سر گرفت. توقف واردات نفت از ایران سال گذشته ضرر هنگفت 6.5 میلیون دلاری را برای شرکت پتروشیمی سامسونگ- توتال به همره داشت و این شرکت را مجبور کرد که مجددا به واردات نفت از ایران بازگردد.

منابع آگاه گفتند: این قرارداد نمونه‌ای از بازگشت خریداران نفت ایران به رغم موانع موجود ناشی از تحریم‌ها و تلاش‌های قدرت‌های غربی برای متوقف کردن فروش نفت ایران است.پس ازاختلالات موجود در صادرات نفت ایران در سال گذشته که شامل توقف انتقال محموله‌های نفتی ایران به مشتریانی نظیر ژاپن و کره‌جنوبی شد، واردکنندگان راه‌هایی را برای ادامه دادن به واردات نفت ایران بدون نقض تحریم‌ها پیدا کرده‌اند.اما وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به بازگشت خریداران نفت ایران گفت: کره جنوبی هنوز با آمریکا در زمینه‌ ایران هم عقیده است.

جان فین سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ما همچنان با دولت کره جنوبی درخصوص تحریم‌های آمریکا و همچنین اعمال فشار بر تهران درخصوص برنامه هسته‌ای در ارتباط هستیم.این قرارداد احتمالا باعث خواهد شد که شرکت سامسونگ-توتال سالانه شش میلیون و 700 هزار دلار در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کند.به گفته یک منبع آگاه دولتی در کره جنوبی، اگر به وضعیت مالی شرکت سامسونگ- توتال نگاهی بیندازید، این قرارداد به راحتی درک خواهد شد.این شرکت یک سرمایه‌گذاری مشترک بین گروه سامسونگ کره جنوبی و شرکت نفتی توتال فرانسه است.

جان فین افزود: کره جنوبی واردات نفت خود از ایران را به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش داده و تغییر ماه به ماه خرید نفت از ایران امر غیرمعمولی نیست.وی در این خصوص که آیا مقامات آمریکایی با دولت کره جنوبی از زمان اعلام قرار‌داد شرکت کره‌ای با ایران در هفته گذشته، گفت‌وگو داشتند یا خیر چیزی نگفت.واردات میعانات گازی در مذاکرات مقامات کره جنوبی و آمریکایی درباره کاهش واردات نفت ایران مطرح نبوده، اما در مورد گفت‌وگوهایی که قرار است در ماه می‌برگزار شود، مشخص نیست که آیا میعانات گازی ایران نیز در آمار واردات نفت ایران قید خواهد شد یا اینکه به طور جداگانه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

یک مقام کره‌ای گفت: طرف آمریکایی اگر متوجه افزایش واردات میعانات گازی ایران شود، ممکن است این مسئله را در گفت‌وگوهای آینده مطرح کند. در گفت‌وگوهای دسامبر گذشته با آمریکا ما صرفا درباره کاهش واردات نفت خام ایران صحبت کردیم و میعانات گازی ایران مورد مذاکره قرار نگرفت.واشنگتن خریداران بزرگ نفت ایران را به مدت شش ماه از تحریم‌های مالی خود معاف کرده است.

جذابیت نفت ایران به دلیل قیمت ارزانتر باعث شده که شرکت سرمایه‌گذاری مشترک سامسونگ-توتال به‌دنبال راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها باشد.سامسونگ- توتال سال گذشته و پس از تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه تهران، واردات نفت از ایران را متوقف کرد. همچنین شرکت توتال نیز خرید نفت ایران را برای تبعیت از تحریم‌های اتحادیه اروپا متوقف کرد.

منبع: روزنامه تهران امروز

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها