کد خبر: ۱۱۰۳۸۷
زمان انتشار: ۰۷:۰۱     ۱۱ بهمن ۱۳۹۱
باراك اوباما گفت وي بيشتر از هركس ديگري به محدوديت هاي آمريكا براي مداخله نظامي در سوريه آگاه است.
به گزارش 598 به نقل از کیهان: وي در مصاحبه با مجله نيوريپابليكا گفته است: «در وضعيتي مانند سوريه، من بايد اين سوال را بپرسم، آيا ما مي توانيم اين وضعيت را تغيير دهيم؟ آيا مداخله نظامي اثري خواهد گذاشت؟ اين مداخله چه تاثيري روي توانايي ما در حمايت از نيروهايي كه همچنان در افغانستان هستند، خواهد گذاشت؟»
اوباما توضيح بيشتري در اين باره نداده است اما همزمان روزنامه لس آنجلس تايمز خبر داد كه ايران پيام هشدار و تهديدآميز درباره حمله عليه سوريه ارسال كرده است. اين روزنامه نوشت: علي اكبر ولايتي مشاور ارشد رهبر عالي ايران هشدار داد هرگونه حمله به سوريه، حمله به ايران قلمداد مي شود. اين قوي ترين و شديدترين هشدار از سوي ايران در حمايت از هم پيمان سوري خود بوده است.
الشرق الاوسط نيز در گزارش مشابهي نوشت: ايران سوريه را حلقه طلايي ارتباط خود با مقاومت مي داند و حاضر است به هر قيمت از سوريه حمايت كند. سخنان اخير مشاور رهبري ايران حاكي از اين معناست.
الشرق الاوسط اضافه كرد: نظام حاكم بر سوريه از دهه هشتاد قرن گذشته يك هم پيمان بسيار مهم براي ايران اسلامي بود و نخستين هم پيمان عربي نظام حاكم بر ايران به شمار مي رود. هم پيماني سوريه و ايران در زمان بشار اسد تبديل به يك رابطه تمام عيار و كامل و اساسي شده است و همين مساله باعث شد كه تهران بتواند به ميزان بيشتري بر منطقه تاثير بگذارد. اين طبيعي است كه نظام حاكم بر ايران از نظام حاكم بر سوريه حمايت كند زيرا دمشق در زمان بشار اسد و در زمان جنگ ايران با عراق، حمايت زيادي از تهران كرد؛ سوريه در آن زمان منبع اصلي كمك ها به ايران بود.
اين روزنامه افزود: اين سوابق تفسيركننده سخنان مشاور رهبر ايران است كه گفت هرگونه حمله نظامي به سوريه به منزله حمله نظامي به ايران است و ايران آشكارا اعلام كرده است كه اجازه نمي دهد نظام سوريه سرنگون شود.
گفتني است بشار اسد رئيس جمهور سوريه به تازگي در مصاحبه با روزنامه لبناني الاخبار تاكيد كرد: ارتش سوريه در برابر شبه نظاميان تحت حمايت غرب دست برتر را دارد.
وي گفت: «ارتش در ميدان مبارزه بسيار پيش است و دستاوردهاي عمده اي را كسب كرده است. اگر تركيه حمايت از شبه نظاميان را متوقف كند و مرز تركيه جهت مقابله با قاچاق سلاح و شبه نظاميان بسته شود، اين ماجرا ظرف تنها دو هفته خاتمه پيدا مي كند.»
اسد با بيان اينكه وضعيت در دمشق بهبود پيدا كرده است، افزود: «گروه هاي مسلح كه تحت حمايت مالي كشورهاي خارجي هستند، اخيرا با شكست هاي سنگيني روبرو شده اند.»
سوريه قريب 2 سال است كه درگير جنگ با تروريست ها و گروه هاي مسلح خارجي است.
گنادي گتي اف معاون وزير خارجه اخيرا اعلام كرد: ايران را نمي توان منزوي كرد و بايد از نقش مثبت ايران براي حل بحران سوريه استفاده كرد.
به نظر ما ناديده گرفتن ظرفيت ايران در اين زمينه قابل قبول نيست. ممانعت از ورود ايران به گروه ميانجي گران بين المللي، احتمال حل سياسي اين بحران را كاهش مي دهد. با توجه به روابط تنگاتنگ تهران- دمشق بعيد نيست ايران كليد حل بحران سوريه را در اختيار داشته باشد.
«ايوان سوفونيون» كارشناس انستيتوي خاورميانه در مسكو نيز موضع غرب در برابر ايران را سوال برانگيز دانسته و مي گويد: ايران داراي اهرم هاي سياسي و اقتصادي بر سوريه است؛ ابزاري كه روسيه ندارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها