کد خبر: ۱۱۰۳۴۸
زمان انتشار: ۲۰:۲۹     ۱۰ بهمن ۱۳۹۱
روز 2دسامبر 2010 بود که طبق اعلام جوزپ بلاتر در مسزنتروم شهر زوریخ، قطر توانست با کسب آرایی بیشتر از آمریکا، استرالیا، کره جنوبی و ژاپن به عنوان میزبان جام جهانی 2022 انتخاب شود
Qatargate, France Football Cover
France Football

سایت گل- مجله معتبر فرانس فوتبال روز 3 شنبه دوسیه 20 صفحه ای را منتشر کرد که در آن سعی کرده تا این فرضیه که قطر میزبانی جام جهانی 2022 را با خریداری آرایی به دست آورده را اثبات کند. تیتر این مقاله 'Qatargate' است و در تئوری درمورد خرید احتمالی آرا برای اهدای میزبانی جام جهانی 2022 به قطر اشاره شده است. این مجله فیفا و فدراسیون های فوتبال فرانسه و امارات متحده عربی را به عنوان مقصران اصلی معرفی کرده است.

به علاوه بخشی از انگشت اتهام هم به سمت میشل پلاتینی، رئیس فرانسوی یوفا گرفته شده است؛ چرا که او نیز یکی از برگزار کنندگان مذاکرات با هیئت قطری بوده. طبق گزارش منتشره در فرانس فوتبال که در روزنامه آ.اس بازتاب یافته؟ پلاتینی اخیرا اعلام کرده که در یک مراسم شام رسمی با حضور نیکلا سارکوزی، رئیس جمهور سابق فرانسه و نخست وزیر قطر حضور داشته و احتما می رود در آن مراسم در مورد خریداری آرا توافق شده باشد. پلاتینی اخیرا در صحبت هایی گفته:« یک روز به دعوت سارکوزی به یک مراسم شام رسمی دعوت شدم که در آن مراسم نخست وزیر قطر هم حضور داشت. آقای سارکوزی هیچ وقت در طول مراسم شام از من نخواست تا به قطر رای بدهم. فقط من را برای شام دعوت کرد و این ضیافت شام کاملا مستقل از این مسائل بود و من به کشوری که دوست داشتم رای دادم.»

درنهایت روز دوم دسامبر سال 2010 بود که طبق اعلام جوزپ بلاتر در مسزنتروم شهر زوریخ، قطر توانست با کسب آرایی بیشتر از آمریکا، استرالیا، کره جنوبی و ژاپن به عنوان میزبان جام جهانی 2022 انتخاب شود.آنها توانسته بودند تا از 22 رای اعضای اجرایی فیفا، 14 رای را کسب کنند تا از آمریکا که یکی از مدعیان اصلی کسب میزبانی بود پیشی بگیرند. البته فرانس فوتبال در گزارش خود به این نکته اشاره کرده که نامزدی این کشور عربی نکات منفی زیادی داشت.

اندکی بعداز برگزاری این قرعه کشی، خود پلاتینی اعلام کرد که به قطر رای داده است:« من به قطر رای دادم چون زمان آن فرا رسیده بود که رقابت ها در کشوری در آن بخش از دنیا برگزار شود. آنها پیش از این 5 بار برای میزبانی نامزد شده بودند.»

این اولین باری نیست که صحبت هایی درمورد تبانی در کسب میزبانی برای قطر به گوش می رسد.چند ماه پیش جک وارنر، نایب رئیس سابق فیفا هم از احتمال اینکه 4 نفر از اعضای کمیته با دریافت 20 میلیون دلار به قطر رای داده باشند خبر داد.منظور او از این 4 عضو، عیسی حیاتوی کامرونی، نیکلاس لئوس پاراگوئه ای، خولیو گروندونای آرژانتینی و رافائل سالگروی گواتمالایی بود.

طبق گزارش منتشره در فرانس فوتبال، جزئیات بیشتری در این باره در روزهای آتی منتشر می شود که حاوی جزئیات، آمار و ارقام و شواهد بیشتری دراین باره است و درپایان این سوال مطرح می شود که آیا باید پرونده میزبانی قطر برای جام جهانی 2022 به دست فراموشی سپرده شده و روند انتخاب میزبان جام جهانی 2022 مجددا آغاز شود؟

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها