کد خبر: ۱۱۰۰۷۱
زمان انتشار: ۰۹:۴۵     ۰۹ بهمن ۱۳۹۱
از تردیدهای باراک اوباما نسبت به بحران سوریه می‌توان دریافت که بحران سوریه وارد مرحله جدیدی شده است.

به گزارش 598، روزنامه جوان نوشت: به این پرسش‌های رییس‌جمهور امریکا که در مصاحبه با «نیوریپابلیک» عنوان کرده است، دقت کنید: در مورد موضوعاتی همچون سوریه، من از خود سؤال می‌کنم که آیا می‌توانیم تغییری در این وضعیت بدهیم؟ آیا مداخله نظامی در سوریه نتیجه‌ای در برخواهد داشت؟ آیا مداخله ما در سوریه در میزان حمایت ما از نیروهای حاضر در افغانستان تأثیری خواهد داشت؟ پیامدهای مداخله نظامی در سوریه چه خواهد بود؟ آیا مداخله در سوریه موجب بدتر شدن اوضاع یا حتی استفاده از سلاح‌های شیمیایی نمی‌شود؟ بهترین وضعیتی که می‌توان برای سوریه بعد از اسد متصور شد، چیست؟

اوباما بلافاصله پس از این پرسش‌های بنیادی که آمیخته با تردید است، تأکید کرده که این پرسش‌ها سؤالات ساده‌ای نیستند و باید آنها را به بهترین نحو ممکن ارزیابی کنید.

شما باید تصمیمی بگیرید که موجب توازن دارایی‌ها و توانایی‌ها شود و در پایان دوره ریاست جمهوری، شما بتوانید به فعالیت‌های خود نگاه کرده و بگویید من تا آنجا که می‌توانستم مردم را از مرگ نجات دادم و امریکا در مشکل‌ترین شرایط بهترین عملکرد را داشت. رئیس‌جمهور امریکا به همراه دیگر وزرای کابینه و همچنین برخی از مقامات امریکایی که به سیاست خارجی این کشور مرتبط می‌شوند، همواره تأکید داشتند که بشار اسد باید برود، اما اکنون خبری از این حرف‌ها نیست.

پیش از این روزنامه «جوان» بارها در تحلیل‌های خود تأکید کرده بود که دوران پس از اسد برای امریکا، اسرائیل، کل منطقه و همچنین شرایط امنیتی نظام بین‌الملل مناسب نخواهد بود و منافع بسیاری را به چالش خواهند کشاند. بسیاری از مقامات غربی و حتی امریکا پس از اینکه نوع شدت و تندروی گروه‌های رادیکال همچون النصره و دیگر گروه‌های تکفیری را دیدند، متوجه خطر در کمین منطقه شدند.

واشنگتن به همراه متحدان غربی و برخی از متحدان منطقه‌ای‌اش در بهترین حالت تصور می‌کردند که قدرت در دست اخوان‌المسلمین سوریه قرار خواهد گرفت و با نزدیک شدن شبکه اخوانی منطقه با محوریت مصر می‌توان این طیف را کنترل کرد تا منافع حفظ شود.

اما در این تحلیل دو مشکل عمده وجود داشت؛ اول اینکه حتی متحدان عربستان و قطر بیش از آنکه خود را به امریکا نزدیک ‌کنند از آن دور هستند و در بسیاری از مواقع منافع امنیتی آنها بسیار در تضاد هم قرار دارد. دوم اینکه اخوان‌المسلمین در کشور مصر به عنوان خاستگاه این جنبش دچار چالش‌های بنیادی در سطح کلان شده است. امریکا بر این اندیشه بود که ارتش آزاد منافعش را در سوریه و حتی دیگر نقاط منطقه حفظ می‌کند، در حالی که در چنین شرایطی نیازمند زمان زیادی است تا تناسبی بین رفتارهای متضاد سلفی‌ها و ارتش آزاد برآمده از اندیشه اخوان ایجاد کند.

 

* بحران‌ها و واکنش‌های روسی

روسیه به عنوان مهم‌ترین حامی فرا منطقه‌ای سوریه که به شدت تحولات را دنبال می‌کند، به صورت مستقیم و غیرمستقیم نسبت به حمله علیه سوریه هشدار می‌دهد. به گزارش نووستی والری گراسیمف، فرمانده ستاد مشترک ارتش روسیه گفت: امکان وقوع یک جنگ بزرگ وجود دارد، کسی آن را رد نمی‌کند و نمی‌توان گفت که روسیه برای این مسئله آماده نیست. همزمان سرگئی شویگو، وزیر دفاع روس‌ها اعلام کرد که مسکو آماده واکنش به هر گونه چالش یا تهدید است.

واضح است که روسیه انتظار ندارد که به این کشور حمله شود. چنین گفته‌هایی حکایت از آن دارند که روسیه نسبت به ترکیب امنیتی خود در ساختار نظام بین‌الملل حساس است و چالش برای این چهره امنیتی را چالش مستقیم برای خود می‌داند. روسیه به شکل نیم بند از حمله فرانسه علیه مالی حمایت کرده است به این دلیل که تا حدودی منافع و رأی آفریقا را برای خود در این حمله می‌بیند اما به هیچ وجه نمی‌تواند بپذیرد که چنین اقدامی علیه سوریه انجام شود به این دلیل که ترکیب امنیتی‌اش در خاورمیانه به هم خواهد ریخت.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها