کد خبر: ۱۱۰۰۳۳
زمان انتشار: ۰۸:۳۴     ۰۹ بهمن ۱۳۹۱
باشگاه‌ها، یکی از طرح های مشارکتی آیپک برای جذب منابع مالی و تداوم حمایت از منافع صهیونیست‌ها در طول سال است.

به گزارش 598 به نقل از خبرگزاری فارس، در ادامه گزارش چگونگی فعالیت و سازوکار درونی لابی های صهیونیستی با تأکید بر نمونه موردی آیپک، در این بخش یکی از مهمترین شیوه های درونی فعالیت آیپک یعنی «باشگاه‌ها» (Clubs) ها مورد بررسی قرار می گیرد.

-جایگاه باشگاهها در لابی صهیونیستی آیپک

باشگاه یک تشکل داوطلبانه است که در ابتدا توسط تعدادی از افراد ایجاد می شد تا هزینه مهمانی در رستوران ها را بپردازند. از این منظر، باشگاهها دارای تاریخی طولانی هستند و ریشه آنها به دوره یونان باستان بازمی گردد. مهمترین ویژگی باشگاه این است که اعضای آن دارای توانایی مالی بالایی بوده و داوطلبانه و چرخشی هزینه مهمانی ها را تقبل می کردند. اما امروزه، باشگاه از معنای مضیق مذکور خارج شده و طیف گسترده ای از تشکل ها از محل ورزش بازیکنان گرفته تا  مجموعه کشورهای دارای توانایی هسته ای را شامل می شود. آنچه در این گزارش مورد نظر است، تشکل های داوطلبانه برخی از حامیان آیپک است که دارای یک ارتباط سازمان یافته با آیپک هستند.

باشگاهها، یکی از طرح های مشارکتی آیپک برای جذب منابع مالی و تداوم حمایت از منافع صهیونیست ها در طول سال است. آیپک در مقابل اخذ کمکهای کلان اعضای باشگاهها، تلاش می کند تا منافع و موقعیت آنها را ارتقا دهد. در واقع باشگاهها، کانال ورود به حلقه نخبگان آمریکا محسوب می شوند به گونه ای که برای آنها این امکان فراهم می شود تا با بالاترین مقامات آمریکایی دیدار کنند و حتی  با مقامات ارشدی چون معاونین رئیس جمهور امریکا، مقامات وزارت امور خارجه و نمایندگان و سناتورهای عضو  کنگره امریکا بر سر یک میز بنشینند. باشگاه های آیپک برای اعضای خود، فرصت شرکت در مراسم اختصاصی که در واشنگتن و در سرتاسر ایالات متحده برگزار می شود، فراهم می کنند. به علاوه آنها می توانند از این طریق همراه با رهبران بلند پایه سیاسی آمریکا به اقصی نقاط جهان نیز سفر داشته باشند.

مهمترین باشگاههای  آیپک بر اساس کمک های مالی اعضا، به شرح زیر است:

1- باشگاه واشنگتن

باشگاه واشنگتن (The Washington Club) شامل کسانی می شود که حداقل 1500 دلار در سال می پردازند. به نوشته سایت آیپک، «این باشگاه بهترین نقطه شروع برای کسانی است که می خواهند گام بلندی را با فعالیت خود در راه  حمایت از اسرائیل، بردارند.» افزون بر مزایای مشترکی که به طور کلی برای  همه اعضای باشگاهها وجود دارد، اعضای باشگاه واشنگتن در مراسم ویژه ای که برای کنفرانس سالانه سیاست گذاری آیپک در واشنگتن تنظیم شده، با دعوت مدیر اجرایی آیپک شرکت می کنند. آنها در این نشست با شخصیت های مهم سیاسی، دیپلمات ها، سیاستمداران و نویسندگان ملاقات می کنند. به علاوه اعضای باشگاه واشنگتن از مزایای دیگری چون دعوت به حضور در مراسم ویژه آیپک، برخوردار می شوند.

2. باشگاه( کاپیتول) کنگره

اعضای باشگاه کنگره(Capitol Club)  با پرداخت کمک مالی سالانه حداقل 3600 دلار، عضو این باشگاه می شوند. این افراد از فرصت تقویت مشارکت سیاسی با حضور در نشست ملی آیپک برخوردارند. در نشست ملی که در مکان های مختلف در شهرهای اصلی آمریکا در پاییز برگزار می شود ، اعضای کنگره، سیاستمداران، دیپلمات های مهم اسرائیلی، و کارشناسان سیاسی خبره شرکت می کنند.

ضیافت شام"گالا"(Gala)ی کنگره به افتخار مسئولان رسمی انتخاب شده از آن منطقه که کنفرانس در آنجا برگزار می شود، فرصتی مناسب برای اعضای باشگاه کنگره فراهم می آورد تا با رهبران سیاسی و اشخاص برجسته دیدار داشته باشند. همچنین اعضای باشگاه به مراسمی که طی کنفرانس سالانه برگزار می شود، دعوت می شوند. در آن مراسم، مقاماتی از قبیل حداقل یک سوم نمایندگان کنگره، جمعی از مسئولان اجرایی و نیمی از سناتور ها حضور دارند.

3) باشگاه سنا

اعضای باشگاه سنا (Senate Club ) کسانی هستند که حداقل  سالانه 10 هزار دلار به آیپک کمک مالی داشته باشند. اعزام به سرزمین های اشغالی، برنامه دوسالانه باشگاه سنا به شمار می آید. این مأموریت فراتر از یک سفر بوده و در واقع شرکت کنندگان با بخش هایی از رژیم صهیونیستی که از لحاظ امنیتی دارای اهمیت بسیار است، آشنا می شوند. شرکت کنندگان همچنین در مورد این رژیم اطلاعات هدفمند کسب کرده و با اعضای کنست دیدار می کنند، با روزنامه نگاران برجسته ملاقات می کنند و در پایان با رهبران رژیم صهیونیستی نشست برگزار خواهند کرد. به علاوه اعضای باشگاه سنا همچنین حضور در کنفرانس سیاستگذاری آیپک را تجربه می کنند. اعضای  این باشگاه به مراسم ویژه ای دعوت می شوند که در آنجا می‌توانند با مقامات ارشد آمریکایی، ملاقات کنند.

4- باشگاه کابینه ریاست جمهوری

اعضای باشگاه کابینه ریاست جمهوری (President's Cabinet) که سالانه حداقل 25 هزار دلار می پردازند، چون امکان سفر شخصی آنها با اقصی نقاط جهان وجود ندارد، به همین دلیل به عنوان امتیاز  می توانند از فرصت مناسب همراهی  با اعضای دولت آمریکا برخوردار شوند. اعضای باشگاه کابینه ریاست جمهوری تاکنون به کشورهای  مختلف خاورمیانه  از جمله سرزمین های اشغالی، اروپا، آسیا و دیگر نقاط جهان سفر کرده اند. اعضای این باشگاه صهیونیستی همچنین از تمام مزایای باشگاه سنا از قبیل شرکت در مراسم و دعوت های ویژه سالانه آیپک برخوردارند.

5- باشگاه شورای رؤسا

اعضای باشگاه شورای رؤسا(The Chairman's Council) سالانه حداقل 36 هزار دلار  پرداخت می کنند.  به نوشته سایت آیپک ، این افراد می توانند به بازیگران پشت صحنه تصمیم گیری آشنا شده و از نزدیک با افرادی که در تهیه خبر و شکل دهی جهان، فعالیت می کنند، دیدار داشته باشند. اعضای باشگاه شورای رؤسا تاکنون توانسته اند با اشخاصی مانند بیل کلینتون رئیس جمهور سابق آمریکا، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و ... شخصاً ملاقات کنند. اعضای این باشگاه همچنین می توانند از تمامی مزایای اعضای باشگاه کابینه ریاست جمهوری که شامل سفر خارجی و شرکت در برنامه های اختصاصی در طول مراسم سالانه آیپک است، بهره مند شوند.

6- باشگاه مین یان

مین یان (Minyan) اختصاصی ترین باشگاه آیپک است. اعضای این باشگاه که سالانه حداقل 36 هزار دلار  به آیپک کمک می کنند، از نخبگان و حامیان بسیار افراطی آیپک تشکیل شده اند. این افراد از امتیازاتی مانند همراه شدن با هئیت اعزامی آیپک به واشنگتن و دیدار با رهبران آمریکا از نزدیک برخوردار می شوند. هیأت های اعزامی مین یان در مراسم شام اختصاصی و جلسه غیر علنی پرسش و پاسخ کاخ سفید که در مورد مهم ترین مبانی سیاست خارجی آمریکا است، و مراسمی مانند سرو صبحانه با روسای کمیته های مهم کنگره، شرکت می کنند.

جمع بندی

در این گزارش به باشگاههای صهیونیستی، به عنوان یکی از مهمترین ابزار فعالیتهای لابی صهیونیستی آیپک که تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است، پرداخته شد. باشگاهها، یکی از طرح های مشارکتی آیپک برای جذب منابع مالی و تداوم حمایت از منافع صهیونیست ها در طول سال است. در مقابل کمکهای مالی اعضای باشگاهها به آیپک، آنها می توانند با نخبگان سیاسی آمریکا دیدار کنند. در واقع باشگاهها کانال ورود به حلقه نخبگان آمریکا محسوب می شوند. بر این مبنا برای اعضای این باشگاهها، این امکان فراهم می شود تا با بالاترین مقامات آمریکایی دیدار کرده و حتی با مقامات ارشدی چون معاونین رئیس جمهور آمریکا، مقامات وزارت امور خارجه و نمایندگان و سناتورهای عضو کنگره آمریکا بر سر یک میز بنشینند. لابی صهیونیستی آیپک در مقابل امتیازات مذکوری که برای اعضای باشگاهها در نظر می گیرد، بودجه مالی گسترده ای را جمع آوری می کند و منافع صهیونیستی را با امکانات بسیار پیاده می کند. بنابراین می توان قدرت لابیگری این سازمان مهم صهیونیستی در راستای منافع رژیم صهیونیستی و صهیونیسم بین الملل را تا حد زیادی مرهون این سازوکار دانست.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها