به گزارش 598 به نقل از روزنامه جوان، 25 دی سال 87، درست شش ماه مانده به برگزاری انتخابات ایران، شبکهای فارسیزبان سر برآورد که یکی از زیرمجموعههای بنگاه خبرپراکنی بیبیسی بود؛ بنگاهی که همواره میکوشد تأثیرگذاری خود را برای تغییر حکومتها به رخ رقبای خود بکشد.
گرچه پیشتر نیز رادیو فارسی این رسانه نزدیک به 68 سال، کوشیده بود بر فضای سیاسی ایران تأثیر بگذارد و ایرانیان هیچگاه نقش این رسانه را در کودتای 28 مرداد سال 32فراموش نخواهند کرد. حالا شش ماه مانده بود به انتخابات دهم ریاست جمهوری، انتخاباتی که برای ایران بسیار سرنوشتساز بود، این رسانه با رویکردی تازه و این بار از طریق تلویزیون به سراغ ایرانیان آمد تا همچنان نقش خود را برای تأثیرگذاری در نظامهای سیاسی ایفا کند.
* بیبیسی ستاد استناد
این شبکه در حالی فعالیت خود را در آستانه انتخابات دهم ریاست جمهوری آغاز کرد که اگرچه در زمان انتخابات کمتر از شش ماه از تولدش میگذشت و تحلیلهای این رسانه انگلیسی در هدایت افکار فتنهگران را نمیتوان نادیده گرفت.
همین اقبال جریان فتنه به شبکه بیبیسی فارسی بود که این شبکه توانست نقش اصلی را در سازماندهی و هدایت وقایع انتخاباتی و حوادث پس از آن ایفا کند. این در حالی بود که این شبکه با اتخاذ رویکردی حرفهای که عنصری گمشده در رسانههای فارسی اپوزیسیون بود، به کارزار انتخابات ایران وارد شد. در آن زمان اکثر کارشناسان رسانهای و تحلیلگران ابراز میداشتند که بیبیسی فارسی به منظور ایجاد شبکه براندازی نرم و با حمایت نیروی انسانی جریانی در داخل راهاندازی شده است؛ موضوعی که طی روزهای منتهی به انتخابات و پس از آن عملاً به اثبات رسید.
بیبیسی که در طول دوره فعالیت خود همواره از تنظیم و پخش خبر به شیوه شبهخبر (فیچرنیوز) و تلفیق سخت خبر(هارد نیوز) و نرم خبر (سافت نیوز) پیروی کرده است، در آستانه انتخابات و پس از آن دقیقاً و دائماً با سوئیچ کردن این شیوههای خبری به یکدیگر، اهداف شبههسازی، بحرانافکنی و هدایت افکار عمومی، انگیختگی و نبض آشوب را هدایت کرد.
این شبکه متعلق به استعمار پیر که از روزهای قبل انتخابات، خود را آماده بحرانسازی اجتماعی کرده بود، پیشاپیش در اخبار و تحلیلهای به اصطلاح کارشناسان سیاسی مسائل ایران، بحث تقلب را تئوریزه و قاطعانه بر آن پای میفشرد.
این شبکه در چارچوب سناریوی خود، جمعه شب 22 خرداد در قالب برنامههای زنده، بلافاصله پس از اعلام آمارهای غیر رسمی از منابع داخل ایران پروژه تقلب در انتخابات را با حضور فرخ نگهدار، از اعضای رهبری سازمان فدائیان خلق و صادق صبا تحلیلگر سیاسی خود کلید زد و پس از این به تناوب انتشار خبرهایی از ایران، بهطور مستقیم و... کارشناسانی سیاسی خارج کشور در استودیو و آدمهایی از احزاب و گروهکهای داخل ایران هر لحظه به موازات اعلام آرای احمدینژاد، بر حملات و تثبیت و تلقین تقلب در انتخابات افزودند، به صورتی که نزدیک صبح و تا ظهر شنبه جملگی گزارشپراکنی این شبکه دستور حمله، اغتشاش و افزایش نارضایتی بود.
* اوجگیری فعالیتهای بیبیسی در آستانه انتخابات یازدهم
حالا درست شش ماه مانده به انتخابات یازدهم ریاست جمهوری، این شبکه فاز جدیدی از فعالیتهای خود علیه جمهوری اسلامی را آغاز کرده است.
دستاندرکاران بیبیسی فارسی میکوشند مدام با انتشار اخبار مختلف از وضعیت اقتصادی و سیاسی ایران و سیاهنمایی در این خصوص و در کنار آن ارتباطگیری با برخی نیروهای اپوزیسیون داخلی و همچنین اپوزیسیون خارجنشین عملاً روی این سیاهنمایی خود مهر تأیید بزنند، اما نکتهای که این چند وقت در بیبیسی فارسی بسیار به چشم میآید، مانور آمادگی این شبکه پیش از برگزاری انتخابات ایران است.
در این خصوص بیبیسی فارسی طی ماههای گذشته ابتدا ویژهبرنامهای بزرگ برای پوشش انتخابات امریکا تدارک دید و حتی مجری و خبرنگاران خود را برای پوشش هرچه بهتر این رویداد به امریکا فرستاد. این در حالی بود که این شبکه چند خبرنگار مستقر در این کشور داشت.
بیبیسی فارسی در زمان برگزاری این انتخابات با قطع روند عادی برنامههای خود و همچنین اجرای ویژهبرنامههایی کوشید لحظه به لحظه مخاطبان خود را در جریان کوچکترین وقایع این انتخابات هم قرار دهد. حالا نیز همزمان با برگزاری انتخابات پارلمانی در رژیمصهیونیستی، این شبکه بار دیگر اقدام به اعزام خبرنگار و مجری خود به سرزمینهای اشغالی کرده و میکوشد همانند انتخابات امریکا، این انتخابات پارلمانی را نیز برای مخاطبان ایرانی خود پوشش لحظه به لحظه بدهد، اما به راستی مسئولان این شبکه چه دلیلی برای انجام این رفتار دارند؟ پاسخ به این سؤال را باید در انتخابات خردادماه سال 92 ایران جستوجو کرد.
دستاندرکاران این شبکه میکوشند، در ابتدا با پوشش این وقایع و تأکید بر کلیدواژه انتخابات آزاد، جامعه هدف خود در داخل را تحت تأثیر قرار دهند و سناریوی تأثیرگذاری بر انتخابات آتی ایران را که این بار با کلیدواژه «انتخابات آزاد» شکل گرفته است، آغاز کنند. این در حالی است که این رسانه پیشتر نیز در برنامههای عادی خود مدام بر این کلیدواژه تأکید کرده و عملاً قصد دارد فضای موجود در انتخابات امریکا و اسرائیل را به عنوان یک خوراک عملی در خصوص این کلید واژه، در اختیار مخاطبان خود قرار دهد.
طرح دومی که دستاندرکاران بیبیسی از این حرکت به دنبال آن هستند، یافتن نقاط ضعف خود و کمبودهای رسانهای است تا در زمان برگزاری انتخابات ایران عملاً با این مشکلات مواجه نشوند و بتوانند مخاطب خود را مدام در معرض اخبار جدید قرار دهند، یعنی عملاً انتخابات ریاستجمهوری ایالات متحده و همچنین پارلمان رژیمصهیونیستی به کارگاهی برای خبرنگاران و سردبیران این رسانه تبدیل شده تا بتوانند مدلی واقعی در خصوص وقایع انتخاباتی در اختیار داشته باشند و مطابق با این مدل به پیادهسازی طرحهای رسانهای خود بپردازند.