به گزارش خبرنگار جنگ نرم مشرق، مدرسه ارتباطات اننبرگ دانشگاه پنسیلوانیا اقدام به برگزاری یک برنامه نظرسنجی از مردم ایران در حوزه رسانه تحت عنوان "نظرسنجی ایرانیان و رسانه" نموده است. این دانشگاه نظرسنجی مذکور را تحت پوشش "برنامه پژوهش رسانه در ایران" برگزار کرده است . تصویر زیر مربوط به این نظر سنجی است.
نظرسنجی ایرانیان و رسانه
این
نظرسنجی محورهایی نظیر ضریب نفوذ توییتر، فیس بوک، بلوتوث، پیامک، سایت
های خبری، شبکه های خبری فارسی ماهواره ای، صدا و سیمای ایران، موبایل و
ظرفیت آن در سیتیزن ژورنالیسم(خبرنگاری شهروندی)، وبلاگ نویسی در جامعه
ایران و چگونگی درو زدن فیلترینگ توسط کاربران ایرانی اینترنت را شامل می
شود.
اگرچه از محورهای یاد شده هدف واقعی این تحقیق مشخص است؛ اما
دانستن این نکته که، نتایج این نظرسنجی چه تاثیری در عملیات روانی ساختار
اطلاعاتی آمریکا در آینده جنگ نرم علیه ایران خواهد داشت؛ کنجکاوی انسان
را برمی انگیزد.
البته هدف این نظرسنجی صرفا به دست آوردن اطلاعات
دربارهی چگونگی استفاده ایرانیان داخل و خارج از ایران از رسانههای خبری
و ابزار ارتباطی آنلاین ذکر شده است.
برگزارکنندگان این نظرسنجی
همچنین گفته اند: این نظر سنجی به دنبال آن است که کدام یک از این مجراهای
اطلاعاتی در جامعه ایران تاثیرگذارتر هستند.
این برنامه یکی از پروژههای مرکز مطالعات ارتباطات جهانی وابسته به مدرسه ارتباطات اننبرگ در دانشگاه پنسیلوانیا است.
برگزارکنندگان،
به منظور تشویق مخاطبان ایرانی برای شرکت در نظرسنجی فوق به شرکت کنندگان
در این برنامه، 100 حساب اشتراک یک ساله در 4Shared به قید قرعه به شرکت
کنندگان اهدا می کنند.
امنیت اطلاعات شخصی شرکت کنندگان در نظرسنجی
این
مرکز ادعا می کند که همه اطلاعات شرکت کنندگان اعم از نام یا نشانی پروتکل
اینترنت (آی. پی.) را رمزگذاری کرده و محرمانه نگاه داشته و آنها در
اختیار هیچ فرد یا گروه دیگری از جمله سازمان های امنیتی و سرویس های
اطلاعاتی آمریکا قرار نمی گیرد و این اطلاعات صرفا برای همین نظرسنجی مورد
استفاده قرار خواهد گرفت.
سوالات نظرسنجی
پرسش های نظرسنجی موضوعات زیر را در بر می گیرد:
درباره "پژوهش رسانه در ایران"
این
مرکز خود را اینگونه توصیف می کند: برنامهی پژوهش رسانه در ایران شبکهای
تعاملی است که به منظور ارتقا دانش در مورد فضای رسانهای ایران شروع به
کار کرده است. این برنامه میخواهد با به کارگیری شبکهای از پژوهشگران و
فعالان رسانه (شبکه پژوهشگران رسانه در ایران) در زمینهی نقش رسانه در
ارتقای دانش جامعهی مدنی ایران و سیاستگذاران حوزهی رسانه نقشی ایفا کند.
برای
فهم بهتر دورنمای رسانهای ایران، فعالیتهای این برنامه فرآیندی تحقیقی و
تحلیلی خواهد بود که چگونگی جریان اطلاعات در ایران را مطالعه میکند. این
مطالعات از اینترنت، وبلاگ و پیامک گرفته تا ابزارهای سنتیتر مانند
برنامههای رادیویی و تلویزیونی را در بر میگیرد و به دنبال آن است که
کدام یک از این مجراهای اطلاعاتی تاثیرگذارتر هستند. ما همچنین علاقمند
به ایفای نقش در جریانهای اطلاعاتی فرهنگ عامه، ارتباطات مذهبی و دیگر
ابزار غیرسنتی مانند هنر و داستان هستیم.
همچنین این مرکز در باره
فعالیت های خود آورده است: از طریق فعالیتهای متنوع، شامل سخنرانیها،
کارگاههای دانشگاهی، جلسههایی در کنفرانسهای بین المللی و مجموعه
سخنرانیهای غیررسمی به دنبال تقویت این گفتمان و ساختن یک شبکه هستیم.
ما
شما را تشویق میکنیم که در برنامهی پژوهش رسانه در ایران با پیوستن به
انجمنها، نوشتن و نظر دادن در وبلاگ، افزودن نظرات تخصصی خود در مورد
خبرنامه و نقد اخبار و همچنین ارائهی مقاله و شرکت در همایشها،
سخنرانیها و کارگاههای دانشگاهی همکاری کنید.
ما به دنبال ایجاد
همکاری با دانشگاهها، موسسهها و سازمانهای فعال داخل و خارج از ایران
در زمینهی رسانه هستیم. اگر شما یا موسسهتان در هر کدام از این موارد
علاقهمند هستید و یا فعالیت میکنید، شما را تشویق میکنیم که در این
زمینه با ما تماس بگیرید.
پروفسور مونرو پرایس محقق ارشد و محمود عنایت مدیر برنامهی پژوهش رسانه در ایران است.