کد خبر: ۱۰۸۱۵۸
زمان انتشار: ۱۲:۵۸     ۰۲ بهمن ۱۳۹۱
هشدار چامسکی به اردوغان در دانشگاه استانبول:
چندی پیش نوام چامسکی فعال سیاسی و استاد بازنشسته دانشگاه MIT در دانشگاه ترکیه‌ای بوسپوروس در استانبول در خصوص بحران های داخلی ترکیه و نقش ترکیه در تحولات خاورمیانه به سخنرانی پرداخته است. چامسکی که هدف اصلی خود را از این سخنرانی نجات ترکیه از بحران های داخلی می داند تنها راه حل ترکیه برای وضع موجودش را پایان دادن جنگ دولت ترکیه با پ.ک.ک و برقراری صلح با آنان می داند.
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، چندی پیش نوام چامسکی فعال سیاسی و استاد بازنشسته دانشگاه MIT در دانشگاه ترکیه‌ای بوسپوروس در استانبول در خصوص بحران های داخلی ترکیه و نقش ترکیه در تحولات خاورمیانه به سخنرانی پرداخته است.

چامسکی که هدف اصلی خود را از این سخنرانی نجات ترکیه از بحران های داخلی می داند تنها راه حل ترکیه برای وضع موجودش را پایان دادن جنگ دولت ترکیه با پ.ک.ک و برقراری صلح با آنان می داند.



رویترز در ای خصوص با اشاره به سخنان چامسکی نوشت: چامسکی بر ایناعتقاد است که ترکیه باید جایگاه خود را بیابد البته اگر بتواند جراحات داخلی این کشور را التیام ببخشد و هیچ‌یک از آن‌ها از موضوع دائمی و همیشگی کردها خطرناک‌تر نیست.

پ.ک.ک از دهه ۱۹۸۰برای کسب استقلال و ایجاد یک منطقه کردنشین خودمختار در ترکیه با دولت این کشور مبارزه می‌کند. این درگیری تاکنون ده‌ها هزار کشته به جا گذاشته است.

بر اساس گزارش‌ها، آنکارا و اعضای پ.ک.ک ۹ژانویه درباره یک نقشه راه برای پایان دادن به حدود ۳دهه خصومت با یکدیگر به توافق رسیده بودند.

چامسکی با اشاره به کشته شدن ۳فعال کرد در پاریس در هفته گذشته افزود:« با توجه به مذاکرات اخیر و به رغم تلاش‌های جنایت‌کارانه برای ایجاد اختلال در مذاکرات به نظر می‌رسد چشم‌اندازهای واقعی در این زمینه وجود دارد.

وی همچنین از آنکارا به علت زندانی کردن روزنامه‌نگاران به ویژه کسانی که در رسانه‌های کردی به فعالیت می‌پردازند انتقاد کرد.

صدها تن از زنان ترکیه‌ای ۱۴ژانویه با برگزاری تظاهرات در شهر دیاربکر در جنوب شرق این کشور، اجرای عدالت درباره کسانی که ۱۰ژانویه ۳فعال ترک را در پایتخت فرانسه به ضرب گلوله به قتل رسانده بودند را خواستار شدند.

پیکر سکینه جانسیز از اعضای موسس پ.ک. ک در «مرکز اطلاعات کرد» در پاریس در حالی پیدا شد که چندین گلوله به سر وی اصابت کرده بود. اجساد ۲فعال کرد دیگر به نام‌های فیدان دوغان و لیلا سولماز نیز در کنار پیکر جانسیز به چشم می‌خورد.

تعداد زیادی از مردان و زنان کرد ۱۳ژانویه با برگزاری تظاهرات در دیاربکر بر ضد کشتار این ۳فعال پ.ک.ک در پاریس اعتراض کردند.

یک روز قبل نیز هزاران کرد از سراسر اروپا در پاریس جمع شدند تا اجرای عدالت درباره قاتلان این ۳فعال کرد را پیگیری کنند.

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه ۱۱ژانویه گفت قتل فعالان کرد ظاهرا به علت خصومت و تسویه حساب داخلی در پ.ک.ک صورت گرفت.

دولت ترکیه، این کشتارها را که وزارت کشور فرانسه از آن به عنوان «ترور» نام برد، محکوم کرده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها