به گزارش سرویس اندیشه دینی پایگاه 598 به نقل از ايكنا، حضرت امام خامنهای همزمان با سالگرد قيام تاريخی 19 دیماه سال 1356، در جمع هزاران نفر از مردم متدين و انقلابی قم، در سخنانی با اشاره به ضرورت طرح صحيح اهداف، حرفهای ناب ملت ايران در جهان و تدبير برای پيشبرد اين اهداف اظهار كردند: اگر ملت عزيز و جوانان خوشروحيه و پر توان ايران، مسير خود را با پايداری ادامه دهند بدون شك و بر اساس سنت صادق الهی در زمان مناسب، همه آمال، آرزوها و شعارهای «ملی، اسلامی و جهانی» آنان تحقق پيدا میكند، مسير تاريخ عوض میشود و زمينههای ظهور حضرت وليعصر (عج) فراهم خواهد شد.
در همين ارتباط گفتوگويی با حجتالاسلام والمسلمين مجتبی ذوالنور، جانشين سابق نماينده ولی فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی داشتيم كه وی در تبيين اين موضوع با اشاره به دو ديدگاه مطرحشده در مورد ظهور حضرت ولیعصر(عج) اظهار كرد: اين دو ديدگاه بر گرفته از حديث «المهدی المنتظر سيملأ الأرض قسطا وعدلا، كما ملئت جورا وظلما» است؛ يكی از اين دو، ديدگاهی انحرافی و برداشتی غلط است كه طرفداران اين ديدگاه بر اين باور هستند كه بايد دنيا پر از ظلم و فساد شود و هيچ اقدام اصلاحی و قيام اصلاحطلبانهای اتفاق نيفتد تا اين حديث محقق شده و ظهور اتفاق بيفتد.
وی تصريح كرد: امروز در نظام جهانی ظلم و جور و استبداد و حقكشی حاكم شده است، اما معنی آن اين نيست كه حقطلبی نبايد باشد؛ در ميانمار مسلمانها قتلعام میشوند، بدون اينكه كسی از آنها دفاع كند؛ در غزه، فلسطين و لبنان جنايتهای بیشماری صورت میگيرد و همچنين شاهد لشكركشی استكبار جهانی به صورت غير محسوس عليه سوريه هستيم، در حالی كه با آلسعود و آلخليفه سازش میكنند و حكام كشورهای عربی نيز طوغ نوكری غرب را بر گردن خود انداختهاند؛ اينها مصاديق پر شدن دنيا از ظلم و جور و ستم است اما به اين معنا نيست كه صلحخواه و حقطلبی نباشد و مسلمانی زنده نماند تا زمينههای ظهور فراهم شود!
اين كارشناس مسائل سياسی با اشاره به ديدگاه دوم در مورد زمينهسازی برای ظهور حضرت مهدی(عج) گفت: ديدگاه دوم بر اين اصل تأكيد دارد كه آنچه عامل غيبت شده، نمیتواند عامل ظهور شود؛ پيش از دوران ولادت امام زمان(عج)، پدر بزرگوار ايشان در يك منطقه نظامی تحت نظر قرار گرفته بودند و همه رفتوآمدها و حتی زاد و ولد كنترل میشد و در تاريخ نيز بيان شده كه تولد حضرت مهدی(عج) مخفيانه بوده و حتی زندگی ايشان پس از تولد نيز به صورت مخفيانه صورت گرفته و پس از شهادت امام حسن عسگری(ع) دوران غيبت آغاز میشود.
ذوالنور افزود: بنابراين تولد و زندگی مخفيانه ايشان نشان از ظلم و جوری است كه دنيای آن دوره را پر كرده بود و اگر بنا باشد جهان پر از ظلم شود تا ايشان ظهور كنند، در آن زمان اين شرايط فراهم بوده است؛ لذا نمیتوان پذيرفت كه هيچ اقدام اصلاحطلبانهای صورت نگيرد تا شرايط ظهور ايشان فراهم شود.
وی خاطرنشان كرد: آنچه پيش از ظهور لازم است صورت گيرد، اين است كه افكار عمومی و وجدانهای مردم متقاضی ظهور باشند و اين احساس نياز و ضرورت در بين مردم گسترش پيدا كند تا وجود مبارك امام زمان (عج) ظهور كنند.
جانشين سابق نماينده ولی فقيه در سپاه با تأكيد بر اينكه انقلاب اسلامی زمينهساز ظهور حضرت مهدی(عج) است، اظهار كرد: هر چه بتوانيم آرمانهای انقلاب را تقويت كنيم و در تحقق اين آرمانها زمينهسازی كنيم، عطش مردم دنيا برای يك اجرای حكومت عدل و يك حكومت معنوی و حكومتی كه با فطرتها و روح خداجوی آنها سازگاری داشته باشد، همراهتر میشود و يقيناً در چنين شرايطی است كه وجود مبارك حضرت امام زمان(عج) ظهور خواهند كرد.
ذوالنور تأكيد كرد: امام زمان(عج) اگر بيايند نمیخواهند مردم را با قوه قهريه و شمشير مسلمان كنند، بلكه بر دلها حكومكت خواهند كرد و قطعاً حكومت بر دلها نياز به خواست درونی و اشتياق و علاقه دارد و طبيعتاً اگر جمهوری اسلامی بتواند يك نمونه كوچك و دوری از حكومت عدل اسلامی را نشان دهد و آرمانهای و ارزشهای انقلاب را بتواند در دنيا برجسته كند و جوامع بشری اين اثر را ببينند، دلهای آنها برای ظهور آمادهتر خواهد بود.
جانشين سابق نماينده ولی فقيه در سپاه با اشاره به الگوگيری مردم منطقه از انقلاب اسلامی و گسترش موج بيداری اسلامی در كشورهای اسلامی گفت: بقا و دوام انقلاب اسلامی و وجود الگوی نظام اسلامی، جرئت و جسارت و اميد را به نهضتهای آزادیبخش و جنبشهای بيداری اسلامی داد و نشان داد میتوان در برابر نظام نوين جهانی و قلدری و ديكتاتوریای كه قدرتهای استكباری بر دنيا حاكم كردهاند، ايستاد و نظام دستنشانده آنها را ساقط كرد و میشود در مقابله با همه تهديدها و تحريمها و كارشكنیهای دشمنان اسلام ايستاد و نظام اسلامی را بنا كرد و تحقق بخشيد.
ذوالنور تصريح كرد: نقطه اميدی كه نهضتهای اسلامی را پيروز كرد و وجدانهای بيدار مردم را اميدوار ساخت و موجب شكلگيری بيداری اسلامی در منطقه شد، بقا و دوام نظام اسلامی است و هر چه اين معنا توسعه پيدا كند و مردم ما در اين مسير پايداری كنند، يقيناً شاهد ثمرات بيشتری خواهيم بود.
وی با بيان اينكه ويژگی حركت مردم ايران اسلامیبودن آن است، گفت: مردم ايران از رفاه و نفسانيت و خودخواهیهايشان گذشتند و خدايی، اسلامی و آرمانی فكر كردند و سختیها و ناملايمات را تحمل كردند و امروز اثر اين حركتها را در دنيا میبينيم.