به گزارش رجانیوز، بر اساس اعترافاتي كه به تازگي از عوامل ترور امام جمعه انقلابي اهل سنت راسك منتشر شده است، اين ترور با فتوا و طراحی مولوی نقشبندی – از علمای وهابی منطقه بلوچستان- صورت گرفته بوسیله فردی به نام آبادیان و همکاری مستقیم پسر مولوی نقشبندی صورت گرفته است.
بر طبق اعترافات فرزند مولوی نقشبندی وی بر اساس فتوای پدرش و با پرداخت 700 میلیون تومان پول به فردی به نام آبادیان و چند فرد جوان ناآگاه منجمله فرزند خودن آبادیان این ترور صورت گرفته است.
فرزند مولوی نقش بندی اعتراف می کند که پدرش چندین بار به کشورهای همچون قطر و امارات رفته و از وهابیون این کشورها پول برای تبلیغ و گسترش وهابیت در بلوچستان ایران دریافت کرده است.
در اعترافات عوامل ترور مولوی جنگی زهی آمده است که مولوی نقشبندی از وهابیون قطر بابت این ترور 800 میلیون تومان پول دریافت می کند و از عوامل این ترور درخواست میکند که ازصحنه قتل فیلمبردای کرده تا او این فیلم را به قطر ارسال کند.
مولوی مصطفی به عنوان یک امام جمعه اهل سنت انقلابی که خود حتی فرمانده بسیج پایگاه منطقه راسک بلوچستان بوده وشخصا در برخی عملیات های نظامی نیز حتی حضور پیدا میکرده است ناگفته های دیگری از زندگی او وجود دارد که چرایی ترورش را بیش از پیش نمایان می کند.
كينه تفرقه افكنان از جنگي زهي از كجا نشات مي گرفت؟
دو ویژگی مولوی مصطفی وی را خاری در چشم جریان وهابی در منطقه و خارج از کشور تبدیل کرده بود که راهی را جز ترور وی برای سرویس اطلاعاتی قطر باقی نگذاشته بود.
در اوج بحث تحریم تلویحی انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه 90 از طرف برخی علمای وهابی منطقه در بلوچستان به پیروی از برخی جریانات تندرو اصلاح طلب مولوی جنگی زهی به صحنه می آید و فتوا حضور واجب در انتخابات را صادر میکند.
وی از سوی دیگر با اطلاع از تهدید خویش از طرف گروهک ریگی و برخی علمای وهابی منطقه نسبت به اسلام سلفی عربستان و برخی تحولات منطقه منجمله بحرین نیز سکوت نمی کند و دست به افشاگری می زند.
نقش مولوي نقشبندي در ترور مولوي انقلابي
در این میان مولوی نقشبندی که ارتباط وی اینک با با وهابیون برخی کشورهای عربی افشا شده با حمایت مالی قطر ماموریت طراحی، صدور فتوا ترور و تشکیل تیم ترور را برعهده میگیرد.
به گفته برخی نزدیکان مولوی نقشبندی که وی به علت نفوذ مولوی شهید جنگی زهی در میان مردم منطقه حسادت شخصی نیز به مولوی مصطفی داشته طی یک جلسه محرمانه با افرادی محدود منجمله فردی به عنوان آبادیان – به عنوان سرتیم ترور- و فرزند خودش نحوه ترور را طراحی می کنند و روز 30 دی سال قبل پس از برگشت مولوی جنگی از نماز جمعه وی را با شلیک ده ها گلوله به شهادت می رسانند و از تمامی لحضات جنایت نیز فیلمبرداری می کنند.
مولوی نقشبندی به آنها می گوید که این فیلمبرداری جز ویژه ای از عملیات می باشد که باید فیلم ترور را به قطر ارسال کند.
با این وجود این این اولین باری نیست که یک مولوی سرشناس که دارای حوزه علمیه نیز می باشد پایش به یک جنایت تروریستی و همکاری با وهابیون و سرویس های اطلاعاتی در سیستان و بلوچستان کشیده شده است.
پیش از این نیز دو تن از مولوی های معروف منطقه چاه جمال ایرانشهر که با گروهک ریگی همکاری داشته و انبار مهمات داشتند و در یکی از برنامه ها قصد ترور حجت السلام و المسلمین سلیمانی امام جمعه زاهدان را داشتند دستگیر و به مجازات رسیدند.
در کنار این نگرانی ها وجود جماعت تبلیغی که بسیاری از ظرفیت های آن به محلی برای مروج اسلام تکفیری تبدیل شده از دیگر موضوعاتی می باشد که همچنان به عنوان یکی از نگرانی های مذهبی و امنیتی در جنوب شرق محسوب می شود.
در همین حال مولوی عبدالحمید بارها نیز از جماعت تبلیغی که برخی تروریست ها رسما دلیل پیوستن به گروه های تروریست را عضویت در جماعت تبلیغی عنوان کرده اند حمایت کرده است.
این در حالیست که از چند سال قبل قانون طرح نظارت بر حوزه های علمیه اهل سنت سیستان و بلوچستان همانند حوزه های علمیه تشییع در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد ولی هیچگاه به صورت جدی اجرایی نشده است.
نکته قابل تامل اینکه پس از تصویب این قانون مولوی عبدالحمید بارها در خطبه های نماز جمعه مردم عوام اهل سنت را تحریک کرده و گفته زیر بار چنین قانونی نمی رود زیرا آزادی مذهبی اهل سنت را محدود می کند!
این در حالیست که این قانون ربطی به محتوای دروس تدریسی و همچنین جلوگیری از آزادی های مذهبی اهل سنت ندارد و تنها نظارتی می باشد که جزی از وظایف حکومتی حاکمیت و خواسته مردم برای جلوگیری از عملیات های تروریستی دیگر در منطقه می باشد .
در حال حاضر برخی حوزه های علمیه سیستان و بلوچستان و منجمله مسجد مکی زاهدان طلبه های خارج از کشوری از جمله تاجیکستان و افغانستان وجود دارد که در بسیاری از اغتشاشات سالهای اخیر خیابانی در زاهدان نیز از عوامل موثر بوده اند .
عدم اجرای طرح نظارت بر حوزه های علمیه اهل سنت در حالیکه نقش تعالیم افراطی مذهبی و برخی مولوی های وهابی در جنایات تروریستی سیستان و بلوچستان پرواضح است مورد انتقاد بسیاری از فعالین مذهبی و دلسوز این استان شده است. با این وجود هر از چندگاهی مولوی عبدالحمید با هیاهو تلاش می کند این قانون به درستی اجرایی نشود.
حال باید از مولوی عبدالحمید پرسید علت ترس وی از اجرای این قانون چیست ؟ و چرا وی از اینکه یک نظارت ساده و معمولی که در میان دیگر حوزه های علمیه تشییع مرسوم می باشد، واهمه دارد؟