کد خبر: ۱۰۷۸۰۲
زمان انتشار: ۰۹:۵۱     ۰۱ بهمن ۱۳۹۱
طراح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی گفت: قوانین فعلی متناسب با شرایط عادی اقتصاد است و امروز که با تحریم‌ها مواجه‌ هستیم باید متناسب با این رویکرد، مقررات لازم را تصویب کنیم که لازمه آن اطلاع از شرایط بانک مرکزی است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، محمدرضا پورابراهیمی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) پارلمان، در سخنانی به عنوان طراح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: جایگاه بانک مرکزی و تصمیمات آن در اقتصاد ملی، بر کسی پوشیده نیست و کوچک‌ترین تصمیم بانک مرکزی در موضوعات مختلف آثار گسترده‌ای بر اقتصاد کشور می‌گذارد.

وی افزود: بخش عمده‌ای از ساختار نظام مالی در کشور ما طی چند سال اخیر، بانک‌محور بوده است، از این رو اهمیت بانک مرکزی روشن می‌شود.

نماینده مردم کرمان در بخش دیگری از سخنانش مسئله مهم در این موضوع را استقلال بانک مرکزی دانست و تصریح کرد: استقلال بانک مرکزی می‌تواند کمک ویژه‌ای به اخذ تصمیمات مناسب در نظام مالی کشور کند و به نظر می‌رسد قوانین و مقررات فعلی متناسب با شرایط عادی اقتصادی است و امروز که با تحریم‌ها مواجه هستیم باید متناسب با این رویکرد، قوانین و مقررات لازم را تصویب کنیم که البته لازمه آن اطلاع از شرایط بانک مرکزی است.

پورابراهیمی با بیان اینکه طی دو سال اخیر شاهد اقدامات خاصی از سوی بانک مرکزی در زمینه صدور مجوزها هستیم، خاطرنشان کرد: چرا در کشور ما برخی نهادها که باید از بانک مرکزی مجوز بگیرند، بدون مجوز در حال فعالیت هستند و بانک مرکزی روی این موارد نظارتی ندارد، بانک مرکزی در زمینه نظارت بر نهادهای مالی بدون مجوز، چه اقدامی انجام داده است؟

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: باید تحقیق و تفحص از بانک مرکزی با نگاه کامل بر ابعاد عملیات اجرایی در بانک مرکزی باشد، مدیریت بازار ارز، مطلبی است که مشکلات اقتصادی کشور به آن معطوف شده است،‌ در حالی که بانک مرکزی باید رویکرد نرخ ارز شناور مدیریت شده را در دستور کار خود قرار می‌داد.

وی اضافه کرد: هم اکنون با 3 نرخ ارز مواجهیم، ارز 1226 تومانی، ارز با نرخ حدود 2500 تومان در اتاق مبادلات ارزی و همچنین ارز حدود 3 هزار تومان در بازار آزاد، چه کسی باید پاسخگوی مجلس و مردم باشد؟ صادرات مجدد به واسطه چند نرخی بودن ارز، رانت را در اقتصاد کشور تزریق می‌کند، چه کسی باید پاسخگو باشد؟

نماینده کرمان در پایان گفت: ماه‌هاست که به دنبال لیست تخصیص مربوطه هستیم، چرا مابه‌التفاوت نرخ ارز را به خزانه واریز نمی‌کنند، هم اکنون برخی بانک‌ها با تخلف با مردم تسویه ریالی انجام می‌دهند، بانک مرکزی این موضوع را ابلاغ کرده اما متأسفانه نظارتی در این زمینه انجام نمی‌شود.

به گزارش فارس، پس از اتمام سخنرانی پورابراهیمی، وکلای ملت با 171 رأی موافق، 36 رأی مخالف و 21 رأی ممتنع از 254 نماینده حاضر در جلسه، تقاضای تحقیق و تفحص از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را به تصویب رساندند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها