کد خبر: ۱۰۷۵۷
زمان انتشار: ۱۱:۱۳     ۱۷ فروردين ۱۳۹۰
کشورهای منطقه ی خلیج فارس از پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران در علوم نوین انگشت به دهان ماندند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، در پی شرکت دانشمندان ایرانی در پنجمین اجلاس منطقه ای "بررسی انگشت نگاری ژنتیک (PFGE) در خاور میانه" و ارائه مستندات پیشرفت های ایران در این زمینه حیرت و تعجب حاضرین را برانگیخته شد.

دکتر  پورشفیع دانشیار بیوتکنولوژی انستیتو پاستور ایران و همچنین رئیس بخش بیوتکنولوژی موسسه راهبردی "بنیان پژوهان صدر" در این اجلاس شرکت کرده و پیشرفت های ایران در زمینه انگشت نگاری ژنتیک را برای حاضران تشریح کردند.

گفتنی است این اجلاس در تاریخ 7 الی 9 فروردین 1390 در محل وزارت بهداشت کشور عمان (شهر مسقط) با دعوت سازمان بهداشت جهانی و با موضوع "بررسی انگشت نگاری ژنتیک(PFGE) در خاورمیانه" با حضور بسیاری از دانشمندان و صاحبنظران رشته های ژنتیک و بیوتکنولوژی از کشورهایی مانند روسیه، عربستان، مصر و...برگزار شد.

دکتر پور شفیع به عنوان نماینده ی جمهوری اسلامی ایران با ارائه ی مستندات در مورد دانش فنی و بومی ایران و همچنین قدمت ده ساله استفاده از دانش بومی حیرت بسیار از کشور های مدعی منطقه را برانگیخت.

رئیس بخش بیوتکنولوژی موسسه مطالعات راهبردی "بنیان پژوهان صدر" نیز با تشریح این مدل در ایران و چگونگی تکنیک انگشت نگاری ژنتیکی، توانایی متخصصان داخلی کشور در ریشه یابی منشا آلودگی ها و یکسان بودن و همانند بودن میکروبها، یا علل پیدایش بیماری های عفونی ،را به دیگر متخصصان خارجی نشان داد.

این عضو هیئت علمی انستیتو پاستور با تشرح ماجرای تابستان سال 1384 و شیوع "بیمار وبا" از طریق سبزیجات آلوده در تهران و همچنین استفاده موفق این شیوه برای ردیابی عامل بیمار، کارآمدی این شیوه را به متخصصان منطقه ای اثبات نمود.

گفتنی است این مهم بقدری مورد توجه حضار در جلسه قرار گرفت که در پی این ارئه، بسیاری از نمایندگان خواستار همکاری جدی علمی و تبادل تجربیات در این زمینه با جمهوری اسلامی ایران شدند.

لازم به ذکر است در شرایطی جمهوری اسلامی ایران از قدمت ده ساله این حرفه و تخصص در آن سخن می گوید که بسیاری از کشورهای صاحب نام در حوزه بیتکنولوژی، تازه در حال تشکیل کارگروههای تکنیک انگشت نگاری ژنتیکی در کشور خود هستند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها