کد خبر: ۱۰۷۵۳۱
زمان انتشار: ۲۳:۵۱     ۲۹ دی ۱۳۹۱
دبیرکل نهادکتابخانه‌های عمومی کشور:
دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با بیان اینکه آمارهای استکبار جهانی و کشورهای غربی درباره سرانه مطالعه ایران با هدف تحقیر و تخریب جامعه ایران ارائه می شود، گفت: کشور عزیزمان با میانگین 70 دقیقه مطالعه در روز، در میان کشورهای منطقه بالاترین رتبه را داراست.
به گزارش 598 به نقل از ایرنا: ˈمنصور واعظیˈ در سخنانی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته تهران با بررسی دغدغه های مطالعاتی جامعه و مقوله کتاب و کتاب خوانی در کشور افزود: یکی از مهمترین اقدامات استکبار جهانی، ارائه آمارهای غلط و بی اساس در خصوص سرانه مطالعاتی کشور ایران است .

وی ادامه داد : کشورهای غربی می خواهند با ارائه این آمارهای دروغ مبنی بر اینکه که سرانه مطالعه دو دقیقه برای هر نفر در روز است، جامعه ایرانی را تحقیر و تخریب کنند.

سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه تهران اظهار داشت : با انجام تحقیقات مستمر در سال 1387 آمار واقعی مطالعه در سطح روستاها و شهرهای کشور را به دست آوردیم که مطالعه 70 دقیقه و 34 ثانیه برای هر نفر در روز را تصدیق می کرد .

وی با بیان اینکه این آمار بر اساس مطالعه کتاب ، قرآن ، روزنامه و نشریات جمع آوری شده است، اضافه کرد : بر این اساس، مطالعه کتاب 15 دقیقه و 17 ثانیه، مطالعه قرآن و ادعیه 21 دقیقه و 35 ثانیه ، روزنامه 32 دقیقه و 56 ثانیه و نشریات هفتگی ، ماهانه و فصلنامه ها 5 دقیقه و 42 ثانیه در اردیبهشت ماه سال جاری در کشور است .

دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور اظهار داشت: این آمار که با اعداد و ارقام ارائه شده توسط غرب بسیار متفاوت است، حکایت از بالا بودن سرانه مطالعه در کشور و رشد چشمگیر آن در دولت های نهم و دهم دارد .

وی با بیان اینکه در بیشتر کشورهای غربی کیفیت مطالعه مورد توجه قرار نمی گیرد، افزود : مطالعات زرد بیشترین آمار موجود کتابخوانی غرب را به خود اختصاص می دهد به طوریکه خواندن یا نخواندن این کتاب ها، علمی را به خواننده اضافه نمی کند و تنها برای گذراندن وقت در مترو ها و وسایل عمومی مورد توجه است .

واعظی یادآور شد: از زمان پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، ساخت کتابخانه های عمومی رشد چشمگیری داشته است .

وی ادامه داد: نخستین کتابخانه عمومی را امیر کبیر ساخت و باگذشت 100 سال از این مهم، تنها 350 کتابخانه ساخته شد اما امروز به لطف خداوند و تلاش مسوولان و خیرین دو هزار 800 باب کتابخانه در کشورمان ساخته شده است .

دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور خاطرنشان کرد : این رشد چشمگیر مقوله کتاب و کتابخوانی در کشور مدیون توجه ویژه رهبر معظم انقلاب و ترغیب وی به مطالعه تمامی اقشار جامعه است .

وی یادآور شد : ما دینی داریم که مهمترین معجزه آن کتاب است و حضرت رسول (ص) یادگیری علم و دانش را به مسلمانان توصیه فرموده اند پس ما باید این وظیفه مهم را با نگاه ویژه به مطالعه برای بالا بردن سطح علم و دانش به انجام برسانیم.

واعظی اظهار داشت: در آغاز کار دولت نهم، فضای کتابخانه های کشور به اندازه هر نفر یک متر مربع بود که این مهم در دولت دهم به دو متر برای هر نفر رسید .

وی ادامه داد: امید آن می رود با نگاه ویژه مسوولان برای ساخت هر چه بیشتر کتابخانه های عمومی، فضای کتابخانه های کشور در سال 1404 به هشت متر مربع برای هر نفر برسد تا برنامه های سند چشم انداز توسعه در امر کتابخوانی محقق شود .
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها