کد خبر: ۱۰۷۵۳
زمان انتشار: ۱۱:۰۵     ۱۷ فروردين ۱۳۹۰

يک مقام فضايي بلندپايه ايران روز سه شنبه اعلام کرد اين کشور، ايتاليا را بر سر ماهواره "مصباح-يک" تحت فشار قرار داده است که سال دو هزار و پنج توسط يک شرکت ايتاليايي ساخته شد ولي هيچگاه به ايران تحويل داده نشد.

به گزارش البرز ، خبرگزاري فرانسه با قراردادن اين خبر روي خروجي تلکس خود در روز گذشته به نقل از حميد فاضلي سرپرست سازمان فضايي ايران اعلام کرد "ايران هم اکنون موشک هايي دارد که قادر به پرتاب مصباح-يک هستند ولي متاسفانه، ايتاليا از بهانه هاي مختلف همچون قطعنامه ها و تحريم هاي سازمان ملل براي ندادن اين ماهواره به ما، استفاده مي کند".

وي بدون ارائه جزئيات بيشتر، اعلام کرد ما رايزني ها را با مقامات ايتاليايي به منظور بازپس گيري اين ماهواره آغاز کرده ايم.

آنطور که فرانس پرس نوشته است: مصباح-يک که توسط شرکت "کارلو گاوازي اسپيس - Carlo Gavazzi Space " ساخته شد، بايد سال 2005 ميلادي و روسيه پرتاب مي شد ولي اين اتفاق به دلايلي که همچنان نامعلوم است، هيچ وقت روي نداد.

مسکو که همان سال - يعني 2005 - نخستين ماهواره ايراني ساخت روسيه را با نام "سينا-يک" پرتاب کرد، مي گويد مصباح-يک را اصلا دريافت نکرده است.

به گفته چندين پايگاه اينترنتي تخصصي، ايتاليا مجوز صادرات مواد مورد استفاده در چنين طرح هايي را به حال تعليق در آورده است زيرا اين مواد هم اکنون تحت تحريم هاي بين المللي است که به علت برنامه هسته اي جنجال برانگيز ايران، بر ضد اين کشور اعمال شد.

گزارش البرز حاکي است فرانس پرس در ادامه مطلب خود از تهران نوشته است: ايران بعدا شروع به ساخت مدلي از ماهواره ايتاليايي با نام "مصباح-دو" کرد که مقامات ايراني اميدوار هستند آن را سال 2011 به فضا پرتاب کنند.

تهران که برنامه فضايي خود را به اولويتي سياسي تبديل کرده است، از طرح هايي براي پرتاب چندين ماهواره تا ماه مارس 2012 خبر داده است.

در 2009 ميلادي ايران نخستين ماهواره ساخت داخل خود را به نام "اميد" سوار بر موشک ساخت داخل "سفير-دو" به فضا پرتاب کرد.

اين اقدام، واکنش شديد آمريکا و اروپا را به همراه داشت. برنامه فضايي ايران، نگراني هاي غرب را برانگيخته است که بيم آن دارد تهران به دنبال دستيابي به قابليت هاي بالستيک براي ساخت موشک هاي قادر به حمل کلاهک هسته اي باشد.
ايران هميشه تاکيد کرده است برنامه هسته اي اين کشور، اهداف نظامي ندارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها