کد خبر: ۱۰۷۳۳۳
زمان انتشار: ۱۱:۴۷     ۲۸ دی ۱۳۹۱
یک پایگاه تحلیلی، با اشاره به سفر علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان به قاهره و برگزاری نشستی از سوی تجزیه طلبان عرب تبار به چشم‌انداز روابط ایران و مصر پرداخته است.

به گزارش فارس، پایگاه تحلیلی «المانیتور» به نقل از روزنامه «السفیر» چاپ لبنان در مقاله ای تحت عنوان «روابط ایران و مصر و طناب بازی فرقه ای» به قلم «احمد عبدالفتاح» به جزئیات برگزاری نشست موسوم به «حمایت برای خلق اهواز» که با حمایت سلفی های مصر و وهابیون و همکاری تجزیه طلبان عرب تبار اشاره کرده و به حضور چهره های بعضا دولتی مصر در این نشست و تاثیر آن بر روابط میان دو کشور ایران و مصر پرداخته است.

* تشکیل نشستی موسوم به «حمایت برای خلق اهواز» در تاریخ 10 ژانویه در قاهره نیز بر تنش میان دو کشور افزود از آن رو که ترتیب دهندگان نشست مدعی شده بودند که «فارس ها سرزمین عربی اهواز را اشغال کرده اند.» 

* از زمان به قدرت رسیدن اخوان المسلمین، روابط میان مصر و ایران همراه با فراز و فرودهایی بوده است. تنش روابط میان دو کشور سال گذشته در جریان سخنرانی محمد مرسی رئیس جمهور مصر در نشست جنبش عدم تعهد در تهران بود.

در طول دیدار علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با محمد کمال عمرو، صالحی لبخندی دائمی بر لب داشت که موید آن بود که وی نیز خواهان آب شدن یخ میان روابط ایران و مصر است.

بعلاوه، تشکیل نشستی موسوم به «حمایت برای خلق اهواز» در تاریخ 10 ژانویه در قاهره نیز بر تنش میان دو کشور افزود از آن رو که ترتیب دهندگان نشست مدعی شده بودند که «فارس ها سرزمین عربی اهواز را اشغال کرده اند.»

از زمان به قدرت رسیدن اخوان المسلمین، روابط میان مصر و ایران همراه با فراز و فرودهایی بوده است. اوج تنش روابط میان دو کشور سال گذشته در جریان سخنرانی محمد مرسی رئیس جمهور مصر در نشست جنبش عدم تعهد در تهران بود.

 

با این حال روابط میان دو کشور احتمالا بدلیل همزمانی دیدار صالحی از قاهره و برگزاری نشست جنجالی مذکور دوره جدیدی را آغاز خواهد نمود.

* خوانشی سریع بر زمان برگزار این نشست و همزمانی آن با دیدار علی اکبر صالحی از قاهره نشان دهنده مخالفت سرسختانه برگزارکنندگان نشست با ملاقات این مقام ایرانی با مقامات مصری بوده است. چنین موضعی از سوی گروههای اسلامگرایی همچون سلفی ها و جماعت اسلامی مصر اتخاذ شده است که مستقل از جمعیت اخوان المسلمین هستند.

با این حال، عجیب ترین مسئله حضور عماد عبدالغفور مشاور رئیس جمهور بود که بعنوان یک سلفی در نشست مذکور شرکت کرده بود. این مسئله نشان می دهد که علیرغم روابط گرم ظاهری ای که مقامات مصری با همتایان ایرانی شان از خود بروز دادند، آنان در پشت پرده از حمایت کنندگان برگزاری این نشست بوده اند.

بنابراین بایستی سازمان دهندگان این نشست را همراستا و مرتبط با گروههای سلفی مصر دانست. در این نشست نمایندگان مسجد الازهر، شورای هماهنگی جهان اسلام، جنبش «عدالت» اهوازی، پژوهشگران فوروم مسلمانان و اتحادیه نهادهای بشردوستانه بین المللی حضور داشتند. همچنین در میان شرکت کنندگان در این نشست نمایندگان حزب مصری اصلاح و حزب سازندگی و توسعه شاخه سیاسی جماعت اسلامی حضور یافته بودند.

* عبدالغفور در این سخنرانی اظهار داشت «علت آغاز این نشست حمایت از مردم عرب در تمامی کشورهای عربی همسایه علیه فارس ها بوده است. ما صدای خود نه تنها به نام مردم عرب بلکه به نام کردهای سنی و مردم اهواز بلند می کنیم که تحت بی عدالتی به سر می برند! ما خواهان عبور از این وضعیت هستیم.»

*محمد العریفی واعظ سعودی نیز که سخنرانی ای را در این نشست انجام داد مدعی شد که ایران از 90 درصد از منابع گازی بهره می برد در حالیکه بیش از 87 درصد نفت تولیدی ایران از طریق اهواز تولید می شود و به سایر کشورهای جهان صادر می شود.

 

* در سایه چنین تنش هایی، چشم انداز روابط میان ایران و مصر پرسش برانگیز خواهد بود. با این وجود گزارشی از سوی نشریه تایمز چاپ لندن منتشر شده بود مبنی بر آنکه همکاری های امنیتی ای میان جمعیت اخوان المسلمین در مصر و حکومت ایران برای آموزش درس هایی از تجربه ایران در کنترل نیروهای امنیتی در آستانه وقوع انقلابی اسلامی در مصر در جریان بوده است.

عبدالغفور در مصاحبه با روزنامه السفیر وجود ارتباط میان زمان برگزاری این نشست با سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به قاهره را تکذیب کرد و مدعی شد که برنامه ریزی برای تعیین زمان برگزاری این نشست پیش از سفر صالحی به مصر انجام شده بود.

برگزاری این نشست بر سفر صالحی به قاهره سایه افکند. شیخ الازهر احمد الطیب در ملاقات با صالحی در مقر الازهر در قاهره مدعی شد که از سنی های ایران «درخواست کمک» دریافت نموده است و اظهار داشت که آنان به او گفته اند که از حقوق اساسی خود برای انجام مناسک سنتی و فرهنگی که حقوق اسلامی و بین المللی ذکر شده اند برخوردار نیستند.

صالحی نیز در این دیدار بر «حقوق کامل سنی های ایران» تاکید کرد و اظهار داشت که الازهر شائبه مداخله ایران در امور داخلی بحرین را رد کرده است.

پرسش اصلی در اینجاست که آیا تشکیل چنین نشست هایی باعث تعمیق شکاف موجود در روابط میان ایران و مصر خواهد شد و یا آنکه روابط میان دو کشور در آینده نزدیک گسترش خواهد یافت؟

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها