کد خبر: ۱۰۷۰۳۹
زمان انتشار: ۰۹:۲۳     ۲۷ دی ۱۳۹۱
رییس‌جمهور در ادامه صحبتهای خود در مجلس، با تاکید بر اینکه "کسی که حمله می‌کند همیشه برنده است و آن کسی که در موضع انفعال قرار می‌گیرد دائم چیزی را از دست می‌دهد"، گفت: جهت‌گیری اول (ادامه وضع موجود) به ضرر ماست و از دید و به اعتقاد ما، این جهت‌گیری نمی‌تواند شرایط را به نفع ملت ایران تغییر دهد.

به گزارش ایسنا، احمدی‌نژاد ادامه داد: البته دولت ایستاده و به طور شبانه‌روزی مشغول به کار است اما به نظر نمی‌رسد که ما با این روش بتوانیم کار را جلو ببریم. اگر اقدامات سریع دولت نبود، آنها (تحریم‌کنندگان) به همه اهداف خود می‌رسند، اگرچه آنها به لطف خدا و هوشمندی ملت به چنین اهدافی دست پیدا نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه "ما فکر می‌کنیم می‌شود با همدلی و همکاری هر طراحی را که دشمنان علیه ما دارند و همچنین هر تهدیدی را به فرصت و به یک عنصر سازنده در اقتصاد کشورمان تبدیل کنیم"، افزود: البته برای این کار باید نخست نقاط ضعف خود را بشناسیم.

رییس‌جمهور برای اقتصاد ایران چهار نقطه ضعف اصلی مطرح کرد و اولین نقطه ضعف در اقتصاد را جریان ثروت و سرمایه عنوان کرد و گفت: بیش از پنجاه سال است که این جریان به معنای ثروت و سرمایه اعم از نیروی انسانی کارآمد در جهات خاصی شکل گرفته و به لحاظ جغرافیایی از مناطق دورتر و محروم‌تر به مناطق برخوردارتر و مرکزی‌تر آمده است.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه "این جریان دائما ادامه دارد، چنانچه وقتی حتی یک نیروی متخصص توانمند در یک نقطه دور طلوع می‌کند،‌ نمی‌تواند در آنجا بایستد و باید به مرکز کشور بیاید"، افزود: به لحاظ دهک‌های درآمدی نیز جریان ثروت و درآمد از جیب دهک‌های با درآمد کمتر به جیب دهک‌های با درآمد بیشتر می‌رود. همچنین به لحاظ نوع فعالیت‌های اقتصادی از فعالیت‌های تولیدی،‌ مثبت و ماندگار به سمت سفته‌بازی و فعالیت‌های کاذب سوق پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: این نوع حرکت در یک نظام سرمایه‌داری توجیه‌پذیر است اما در کشور ما که به دنبال عدالت هستیم و همه ملت از نگاه مکتب و حاکمان حقوق مساوی دارند قابل قبول نیست. در واقع منحصر شدن عرصه اصلی اقتصاد به افراد خاص و محدود و خارج شدن توده‌های مردم از فعالیت های ماندگار اقتصادی موجب رشد تولید وابسته به ارز نفتی شده است. در این مسیر کسانی که دستشان می‌رسد و حمایت سیاسی می‌شوند بالاتر می‌روند و توده‌های مردم عملا کنار گذاشته می‌شوند.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: نمی‌شود که اصل اقتصاد کشور دست سه - چهار هزار نفر باشد و بقیه تابع و یا عنصر فرعی قلمداد شوند.

رییس‌جمهور ضعف سیستم بانکی کشور را عامل اصلی در تحقق این نقاط ضعف دانست و افزود: سیستم بانکی تنها کارکنان و مدیران نیستند، سیستم بانکی ما به گونه‌ای است که دائما ثروت را از نقاط دور و محروم به نقاط برخوردار منتقل می‌کند و مشکل این است. اگرچه نقطه مقابل این موضوع، کارهایی از سوی دولت انجام شده و اقداماتی مثل سهام عدالت، هدفمندی یارانه‌ها،‌ مسکن مهر،‌ مسکن روستایی، بهسازی روستایی و مواردی از این دست در نقطه مقابل این جهت‌ قرار گرفته است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها