به طور حتم شما هم در هنگام عبور از میدان پاسداران زاهدان با دیدن اِلِمان این میدان درگیر توجیه سازی مفهوم آن شده اید که این فرم و شکل چه زیبایی بصری را برای عموم مردم به ارمغان خواهد آورد و چه نمادی از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در قالب این اِلِمان تجلی خواهد نمود؟ این المان به دلیل آنکه به سفارش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ساخته شده است باید بیانگر ارزش های این نهاد انقلابی باشد. احتمالاً تعداد کمی از رهگذران از این میدان اصلی شهر، به مفهوم آن پی برده، که آن تعداد هم شاید با خواندن لوحه ی نصب شده بر این المان توجیهی در ذهن خود ساخته باشند. در ادامه به توضیحاتی در مورد این المان می پردازیم:
این اثر در قالب هنرهای پست مدرن قرار می گیرد که حجم آن نمادی از یک انسان را که در حالت ایستاده دست ها را به بالا برده نشان می دهد. همچنین در این اِلِمان، آیتم هایی عجیب و نامربوط وجود دارد که در صورت مقایسه با مبانی هنری غربی معنای آن ها مشخص خواهد شد که در ادامه به صورت اجمالی به تشریح آنها خواهیم پرداخت.
در لوحه قرار گرفته در پایه این المان توضیحاتی کوتاه برای آن توصیف شده است
در سطر اول این لوحه، اثر فوق را یک حجم متافیزیکی اعلام می نماید که نمادی از آزادگی پاسدار است، حال سوال اینجاست که چه نمادی در اثر فوق بیانگر آزادگی پاسدار است؟
در لوحه ی نوشته شده، اینگونه بیان شده است که "حجم المان نشان از یک تصویر متافیزیکی است که دارای مفهوم مراودت و مفاهیم عظیم برای سنبل و آن چیزی است که بشر به آن خداوند می گوید و این نشان از همان اعتلای این تفکر، یعنی پیش زمینه آن که همان آزادگی پاسدار است”، مگر این حجم متافیزیکی چه بار معنایی را به دوش میکشد که بیانگر موضوعی به این گرانبهاییست و این موضوع در کدام قسمت و با چه متریالی به کار رفته است؟
نکته ی قابل تامل دیگر در قسمت اولِ توضیحاتِ لوحه، استفاده از جملات توجیهی نامربوط و بدون ریشه می باشد که شاید در نگاه اول به ذهن خواننده موجه جلوه نماید اما با تاملی اندک مشخص خواهد شد که نه تنها فاقد هرگونه توجیه و مبنا هنری است بلکه به لحاظ ادبی نیز دارای ایراد است. ظاهراً فردی که توضیحات این اِلمان را نوشته هیچ گونه آشنایی با طراحی آن نداشته یا اینکه این توضیحات توسط طراحان اِلِمان برای سرپوش گذاشتن بر مفاهیم پنهانی آن نگاشته شده است.
به گزارش مطالبه گر در قسمت دوم این لوحه با اشاره صریح به آزادی از بندگی خداوند، نوشته شده است: "دستها نشان از کشف یک موضوع است کشف همان ذات مقدس کبریایی و آزادی و تلاش انسان برای رسیدن به آن”. احتمالا این جمله بهتر می تواند از اهداف انحرافی و پنهان این اِلِمان پرده برداری کند. اصولاً در مبانی اسلامی، انسان وقتی پی به ذات مقدس کبریایی می برد، شروعِ بندگیِ اوست و نه آزادی. ضمن اینکه در این جمله نیز مشخصاً استفاده از کلمات نامربوط، دیده می شود. اگر طراحان این اِلمان به مبانی اسلامی آشنا می بودند، می توانستند این دست ها را، نشانه ی نیایش و راز و نیاز کردن، که لازمه ی ایثار و پاسداری از مبانی انقلاب اسلامی است، بیان کنند.
چرخش کمر،نماد کمال
در سطر سوم این لوحه نیز نوشته شده است: "انحنا و قوس المان نماد سرزمین متعالی روح است و این همان نشانه مفاهیم کمال و یکپارچگی پاسدار است.” یعنی این قوس که دور کمر این فرد میگذرد نماد کمال آن فرد است، این موضوع از کجای هنر و یا هر علم دیگر استنباط میشود که چرخش کمر، نماد کمال و یکپارچگی است؟
با یک نگاه سطحی متوجه خواهیم شد که این المان یک اثر پست مدرن میباشد که آناتومی بدن یک فرد ایستاده را نشان میدهد و از منحنی که در این حجم دیده میشود میتوان اینگونه استنباط کرد که فرد در حین چرخش میباشد اما چند نکته وجود دارد که باید به آن توجه نمود حرکتی که در این المان به کار رفته است یعنی دست های بالا و آن منحنی که در کمر است، اینگونه برداشت میشود که یک فرد در حال رقص باله است که می توانید در عکس مشاهده نمایید
تاج خورشید بر سر المان
خورشید در تمدن های مختلف در طول تاریخ نماد خدایان مختلف بوده است همانند هوروس در مصر که همان نماد خدای اهریمن می باشد.
نکته ی بعدی استفاده از تاجِ خورشید در بالای سر این اِلمان است. همانگونه که از رنگ بندی این تاج (زرد و قرمز) پیداست ، نشانه ای از شعله های آتش می باشد. در مصر باستان، تاج خورشید بر سر هوروس ، که نماد اهریمن بوده است قرار داشته است.
هوروس نماد شیطان به همراه تاج خورشیدی
کفش زنانه در المان پاسدار
نکته بعدی،۳ کفش پاشنه بلند زنانه ایست که در وسط المان به کار رفته است و همانگونه که در لوحه هم هیچ سخنی از آن گفته نشده است هیچ توجیهی برای آن نمیتوان ابراز نمود، این سه کفش نماد زن بودن این المان می باشد.
به گزارش مطالبه گر یکی دیگر از عجیب ترین قسمت های این المان این است که در لوحه مذکور هیچ اثری از طراح وجود ندارد و تنها به نوشتن دو کلمه اکتفا شده است: "ساخت ایتالیا”
از دوره رنسانس این موضوع رواج پیدا نمود که هر هنرمندی پای اثر خود نام خود یا همان امضای خود را درج می نمود و هنرمندانی چون داوینچی ، میکل آنژ و…. همگی امضای خود را در آثار خود درج نموده اند اما در این اثر هیچ نامی از طراح نیست، گویا این هنرمند یا هنرمندان ریگی به کفش دارند که نمیخواهند نامشان فاش شود.
متاسفانه علی رغم تاکیدات بسیار امام خامنه ای (حفظه الله) مبنی بر وجود جنگ نرم، گاهاً مشاهده می گردد که نگاه جنگ نرمی ، همچنان قالب نشده است. دشمنی غرب با نظام جمهوری اسلامی ایران و علی الخصوص سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که ثابت کرده است در بحرانها، بازوی توانمند نظام برای مقابله با خباثت های غرب بوده است، ضرورت دقت در تعاملات فرهنگی-هنری با جریانات داخلی و خارجی را بیش از پیش روشن می کند.
گفتنی است یکی از مهم ترین و نرم ترین اقدامات دشمن در جنگ نرم جابجایی و جایگزین کردن نماد هاست. به ظاهر این تغییرات کوچک چندان قابل توجه به نظر نمی رسد اما در دراز مدت با تغییر در نمادها و سنبل های یک ملت، می توان آرمان های آن ملت را نیز تغییر داد.
در آخر به نکته ای از شهید سید مرتضی آوینی در تبیین حقیقت و سرچشمه و آبشخور هنر جدید اشاره می گردد: . . . هنر جدید خاص عالم جدید است . هنر جدید مولود تکنولوژی است . هنر جدید هنر خواص است . . . عوام درکش نمی کنند . . . آنها که در دفاع از استقلال هنر در اوایل قرن نوزدهم فریاد برداشتند که: هنر وسیله نیست هدف است، فایده هنر زیبایی است و همین کافی است و زیبایی را نیز چنین تعریف کردند که: هر چیز مفیدی زشت است و تنها اشیایی حقیقتا زیبا هستند که به هیچ فایده ای نیایند: اولین گام ها را در جهت جدایی هنر از حیات انسان برداشتند و چنین شد که آثار هنری بدون هیچ فایده اجتماعی در تبعیدگاه هایی به نام موزه و گالری جمع آمدند و اینها در حالی است که هنر عین تعهد اجتماعی است . چرا که وجود انسان عین تعهد است و هنر نیز به مثابه جلوه انسان نمی تواند از تعهدات فارغ باشد.
گفتنی است پایگاه خبری تحلیلی مطالبه گر چندی پیش توسط تعدادی از دانشجویان ارزشی زاهدان در راستای پیگیری منویات مقام معظم رهبری پیرامون عدالتخواهی و مطالبه گری راه اندازی شده است.