به گزارش 598، پیدا کردن معاون پالمانی احمدی نژاد آن هم در ماه های آخر
دولت دهم شاید کمی برای اصحاب رسانه سخت شده باشد و ما نیز از این قاعده
استثنا نبودیم.
به هر حال در
هفته ای که قرار است رئیس دولت در مجلس حضور پیدا کند به دفتر فروزنده
رفتیم. دفتری که بنابر اقتضای کار وی نزدیک بهارستان و پالمان است.
فروزنده
وقت کمی به ما داد و ظاهرا باید به جلسه بعدی اش می رسید اما همین مصاحبه
که در وقتی «بین مریض»! به خبرگزاری دانشجو حاوی نکات خوبی بود.
در ادامه مصاحبه این خبرگزاری با لطف الله فروزنده که شاید آخرین معاون پارلمانی احمدی نژاد باشد را می خوانید:
**به
عنوان اولین سوال؛ اجرای فاز دوم هدفمندی یارانهها به اختلاف جدی بین
دولت و مجلس تبدیل شده است؛ علیرغم مخالفت مجلس، دولت اصرار بر اجرای این
طرح دارد که اخیراً نیز رئیس جمهور و اعضای کابینه در حاشیه جلسه هیئت دولت
و در جمع خبرنگاران از اجرای این طرح سخن گفتند. با توجه به اینکه هنوز
لایحه بودجه به مجلس نیامده و اگر فاز دوم در بودجه لحاظ نشود عملاً دولت
توان هیچ اقدامی ندارد و تصویب آن به دولت بعدی واگذار می شود، سرنوشت فاز
دوم چه خواهد شد؟
دولت قصد اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها را ندارد
فروزنده:
اولاً هیچ کس نگفته که ما قصد اجرای فاز دوم هدفمندی یارانهها را داریم،
دوماً طبیعتا دولت برای اجرای مرحله دوم باید کار کارشناسی انجام دهد؛ این
یک حق و وظیفه دولت است. دولت فاز اول را اجرا کرده که دارای دستاوردهای
خوبی بود و باید نقاط ضعف و مثبت این دستاوردها مورد بررسی قرار گیرد.
اگر
دولت بخواهد فاز دوم را اجرا کند با توجه به اینکه این کار اقدام بزرگ ملی
است، باید از همه ظرفیتهای کشور استفاده کند و در حال حاضر نیز تنها در
حال بررسی گزینهها در کارگروههای مختلف بوده و هنوز هیچ تصمیمگیری قطعی
صورت نگرفته است.
طبیعتاً
مردم، خبرگان، اهل نظر و نمایندگان مجلس نیز تمایل دارند که وقتی دولت طرح
و یا لایحهای را تقدیم مجلس میکند کار کارشناسی مفصلی انجام داده باشد،
فاز دوم نیز در این مرحله است و زمانی که دولت به این جمعبندی رسید که به
همه جوانب و مسائل طرح توجه شده در صورت نیاز به دنبال فراهم کردن ساز
وکارهای قانونی، خواهد بود و در صورت داشتن اختیار، به اختیار خود عمل
خواهد کرد.
طبیعتاً
تمام تلاش دولت به عنوان قوه مجریه و نمایندگان مردم، اجرای طرحهایی به
نفع مردم است که موجب رشد عدالت و رونق بیشتر در جامعه میشود و فکر نمی
کنم در کشور هیچ بدنهای قوی تر، مطلعتر و آشناتر به مسائل جاری کشور از
دولت باشد.
فی
الحال تصور بعضیها این است که چون دولت در حال انجام کار کارشناسی است قصد
اجرای فاز دوم را دارد، خیر چنین چیزی نیست، آخرین بحثی که رئیس جمهور و
وزرای مربوطه مطرح کردند این است که طرح در حال بررسی در کارگروه بوده و من
فکر میکنم که این اقدام کاری بسیار ضروری و مورد نیاز است.
هدفمندی یارانه ها ربطی به بودجه ندارد/هدفمندی یارانه ها در بودجه نمی آید
** اگر در بودجه امسال بحث هدفمندی یارانهها در نظر گرفته نشود، دولت برای اجرای آن دچار مشکل نمیشود؟
فروزنده:
معلوم نیست ما هیچ قضاوتی نداریم و به جمع بندی که نرسیدیم، ابتدا باید به
جمع بندی برسیم. طبیعتا هدفمند کردن یارانهها که در لایحه بودجه
نمیآید و مرحله اول هم قانون خاص خودش را داشت. اگر نیاز باشد اجرای این
طرح قانون خاص خود را دارد و ربطی به بودجه نخواهد داشت.
** رئیس جمهور روز فردا در مجلس حضور پیدا خواهد کرد. با توجه به اینکه این
درخواست از طرف رئیس جمهور بی سابقه بوده و عادی نیست، چرا این حضور و
تعامل در سال آخر دولت رخ میدهد؟ مخصوصاً ماههای آخر آن! آیا امکان نداشت
این نوع تعامل و حضور زودتر صورت میگرفت تا از حاشیهها و شائبهها
جلوگیری شود؟
علت حضور رئیس جمهور در مجلس؛ ارائه برنامه جدید برای مقابله با تحریم ها
فروزنده:
مشکل موجود در کشور این است که برخی فکر میکنند چون دولت شش ماه وقت دارد
باید دست از کار بکشد. قبلاً بدین صورت بود و دولتها در سال آخرکار را
تعطیل میکردند، حالا این دولت میخواهد با نشاط و سرحال کار را انجام دهد،
کجای این اقدام اشکال دارد؟ کجای آن شُبهه ناک است؟
دولت
مصمم است، شش ماه را کم نمیکند، مصصم است که کار خود را جدی دنبال کند،
شش ماه آخر دولت برابر با دو سال دولت جدید است زیرا این دولت مجرب است
و چالشها و مسائل را میداند.
بیسابقه
بودن حضور رئیس جمهور نیز قابل طرح نیست. زیرا این دوره مجلس دوره جدید
است و در خرداد تشکیل شده و برخی از نمایندگان با رئیس جمهور همچنان دیدار
میکنند و تاکنون 110 نماینده نیز با وی دیدار داشتند و این هفته نیز 30 تا
40 نفر از دیگر نمایندگان به دیدار رئیس جمهور آمدند.
احمدی
نژاد به این نتیجه رسیده است که در شرایط تحریم باید کشور را به شکل دیگر و
با طرحهای جدیدتری مدیریت کرد و برای منفعل کردن دشمن برنامه دارد و به
این نتیجه رسیده که ابتدا با صحبت با نمایندگان مردم حرفها و مسائل خود را
عنوان کند. این در نوع خود بسیار خوب و موثر است و دقیقاً در راستای تعامل
است.
نگرش رئیس
جمهور این است که انجام کار بزرگ در کشور بدون همراهی همه ارکان نظام به
ویژه مجلس ممکن نیست و هدف هم همین است که بیایند و واقعیتهای اقتصادی
کشور را باز کرده و ظرفیتهای جدید کشور را بگویند تا با بیان ظرفیتهای
جدید، به بیان نوع نگاه جدید مورد نیاز و اقدامات لازم بپردازند.
مطمئناً
نمایندگان هم استقبال میکنند؛ چون امروز و در شرایط فعلی وظیفه همه ماست
که با قوت و با نشاط کار کرده و به ظرفیتها و منابع خود متکی بوده و با
ابتکار و خلاقیت پیش رویم و با ظرفیتهای عظیم مانند منابع طبیعی و انسانی
بتوانیم به راحتی تحریم را دور بزده و دشمن را ناامید کنیم، این اقدام میسر
نیست مگر اینکه با یکدیگر تعامل و ارتباط نزدیک داشته باشیم.
ما مسئول تصور دیگران در باره اقدامات دولت نیستیم
** اما حضور و علت حضور وی در مجلس دارای حاشیههایی است؟
فروزنده:
قرار نیست جواب حاشیه سازان را بدهیم. ما وظیفه خود میدانیم که در شرایط
فعلی کشور را به بهترین نحو اداره کنیم و برای اداره آن هم فکر می کنیم،
باید طرح و برنامه جدید داشته باشیم و طرح و برنامه جدید را باید با مجلس و
نمایندگان مردم در میان گذاشت. حال هر کسی هر تصوری میخواهد داشته باشد
به خودش مربوط است، مهم این است که ما چه کاره هستیم و قصد انجام چه کاری
را داریم.
ما واقعاً میخواهیم کشور را به خوبی اداره کنیم و فکر می کنیم در این لحظات باید حداکثر توان خود را به خدمت بگیریم.
اصلاً
هر کسی حتی از داخل دولت که فکر میکند قوه مجریه در شش ماه آخر نباید
کاری انجام دهد فکر غلطی دارد. دولت باید تا روز آخر هم به تأکید مقام معظم
رهبری و هم رئیس جمهور با قوت و قدرت کار کند. من فکر می کنم مردم نیز این
را از ما انتظار دارد که یک لحظه تردید نکرده و کار را با قدرت و قوت پیش
ببریم و ما مسئول تصور دیگران نیستیم.
من
معتقدم عموم مردم ما منصف بوده و به اقدامات صورت گرفته توجه دارند؛ حال
برخی ممکن است نگاه سیاسی داشته باشند، خوب داشته باشند این ربطی به ما
ندارد.
بین دولت و مجلس هیچ تنشی وجود ندارد
** در
سال اخیر اختلافات و اظهار نظرهایی بین دولت و مجلس به وجود آمد که اغلب
تنشزا بوده است، حضور شما به عنوان معاون پارلمانی و رابط بین دولت و مجلس
که میتواند این تنشها را کم کرده و باعث تعامل بیشتر بین دو قوه شود کم
رنگ بود، علتش چیست؟
فروزنده:
من این را قبول ندارم از زمان حضور من، نمایندگان یکشنبه هر هفته با رئیس
جمهور دیدار دارند، حدود 140 تا 150 نماینده با رئیس جمهور دیدار
کردند و تمام نمایندگان دولت در تمام کمیسیونها حضور پیدا میکنند. من
اصلاً قبول ندارم که بین دولت و مجلس تنش وجود دارد. اختلاف سلیقه طبیعی
است، من فکر می کنم تعامل فعال و خوبی بین دولت و مجلس وجود دارد و قرار
نیست دولت هر چه می گوید مجلس موافقت کرده و یا مجلس هر چه میگوید دولت
موافقت کند؛ این شیوه برای یک نظام دموکراسی نیست.
در
نظام دموکراسی اختلاف سلیقه وجود دارد و مهم خروجی داشتن آن است. برخی از
طرحهای دولت بوده که مجلس پذیرفته و برخی را اصلاح کرده برخی طرحها هم از
طرف مجلس مطرح شده که ما آن را دنبال کردیم. اگر از نمایندگان هم بپرسید
متوجه می شوید که فضای فعلی فضای تعاملی خوبی است.
نوع
حرکتهای آغاز شده از طرف معاونت پارلمانی، ارتباط آن با معاون اول، وزرا،
پاسخ به تذکرات، پاسخ به سئوالات، بازدید نمایندگان از پروژههای دولت،
حضور مرتب وزرا و معاونین وزرا در کمیسیونها همه نشان دهنده این است که
تعامل از قبل بهتر و قوی تر شده است.
ضمن
احترام به زحمات همکاران فکر می کنم طی سه الی چهار ماه گذشته از تشکیل
دوره جدید مجلس، ارتباطات بسیار خوبی برقرار شده و در این زمینه بهترین
قاضی نیز خود نمایندگان است.
مشی دولت، همان فرمایش مقام معظم رهبری است
**برخی
اظهار میکنند که دولت قصد ورود و تاثیر گذاری در انتخابات آتی را دارد و
بعضی اقدامات دولت همچون تغییر استاندار و عزل وزراء تقویت کننده این
شائبهها است که اخیرا هم برخی از نمایندگان به تغییر استانداران اعتراض
کردند.
فروزنده: ببین رهبر انقلاب چه گفته اند! شما در پی چالش در مصاحبه هستی؟ دنبال چه هستی؟
** من در پی واقعیت هستم.
فروزنده:
ما در پی چالش نیستیم! خیلی ها خیلی حرف ها زده اند. نظرات ما همان نظرات
مقام معظم رهبری است، همین که آقا فرمودند مسئولین وظیفه دارند انتخابات را
بسیار خوب و سالم برگزار کنند دولت هم در پی آن است؛ اما اینکه بگویند هدف
دولت از استخدامها و هدفمند کردن یارانهها انتخاباتی است و یا اینکه
دولت از تغییر یک استاندار که خوب عمل نکرده قصد دخالت در انتخابات دارد،
صحیح نیست.
شان برخی در حدی نیست که پاسخشان را بدهیم!
** شما به عنوان معاون پارلمانی رئیس جمهور و رابط بین دولت و مجلس باید این فضا را روشن کنید.
فروزنده:
غلط است! ما که نمیتوانیم وارد فضای منفعل شویم و جواب هر کسی را بدهیم.
اصلا برای چه باید جواب دهیم؟ شان برخی در حدی نیست که ما جوابشان را
بدهیم. دولت وظیفه خود را می داند و کار کشورداری هم اقتضائات خود را دارد،
باید با خلاقیت جلو رفت و بر همین اساس امکان دارد یک مدیری را تغییر دهی و
یکی دیگر را جایگزین کنی.
مشی
دولت همان فرمایش مقام معظم رهبری است که فرمودند: «وظیفه دولت فراهم کردن
صددرصد فضای قانونمندی است» و دولت نیز حتما این کار را انجام میدهد و
تمام همت دولت به سرانجام رساندن طرحها و برنامههایش است. طرح مهر
ماندگار و افتتاح پروژهها نیز در این رابطه بوده و تمام تلاشمان این است
که از فرصت باقی مانده برای خدمت به مردم کمال استفاده را ببریم. حال بعضی
ناراحتند که دولت با تلاش کار میکند، علتش را هم نمیدانیم.
کار
نکنیم میگویند کار نکردید! کار هم انجام دهیم یک حرف دیگر میزنند. فکر
میکنم صواب بر این است که محکم و قرص کار کرده و مراقب باشیم که همه در
چارچوب قانون صورت باشیم.
معاونت پارلمانی کاری به وحدت اصولگرایان ندارد
**در
مجلس جدید شاهد ایجاد دو فراکسیون اصولگرا هستیم آیا از طرف دولت ماموریتی
جهت تعامل این دو فراکسیون با دولت و وحدت آنها به شما محول شده است؟
فروزنده: اصل کار ما تعامل با مجلس است که این تعامل در دیدارها ایجاد میشود دیدار هفتگی نمایندگان با رئیس جمهور به معنای تعامل است.
ما
کاری به وحدت اصولگرایان نداریم. وظیفه ما این است که درخواستهای منطقی
نمایندگان مجلس با هر گرایشی را بررسی و پیگیری و اطلاعرسانی کنیم که در
حال انجام آن هستیم در حقیقت وظیفه ما پیگیری سوال و درخواستهای نمایندگان
است، ما کاری به فراکسیونهای مجلس نداریم.