به گزارش 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی
شبکه العالم، شیخ عبدالجلیل المقداد و شیخ سعید النوری، در بیانیه مشترک
خود تصریح کردند که مذاکرات جدّی و واقعی ضامن حل و فصل بحران بحرین است.
در بیانیه مشترک این دو عالم بحرینی آمده است:
«احکام ظالمانه ای که اخیرا صادر شد، بخشی از ظلم و ستمی است که رژیم آل خلیفه به مردم بحرین روا می دارد.
الف ) اصلاحات واقعی، هدف اصلی ماست.
ایجاد
اصلاحات واقعی و برقراری عدالت اجتماعی هدف اصلی ما است. مردم بحرین برای
ایجاد اصلاحات واقعی و پایان دادن به فساد انقلاب کرده اند و در این راه
جانفشانی های زیادی از خود نشان داده اند و متحمل زندان و شکنجه و دیگر
مصایب شده اند. باید اصلاحاتی نشأت گرفته از مطالبات و حقوق مردم صورت گیرد
و مردم بر روند اجرای اصلاحات نظارت داشته باشند و از " آزادی، عدالت و
عزت انسانی " برخوردار شوند.
ب) توکل به خداوند و ایمان به امدادات الهی
ما
معتقدیم که مردم مظلوم بحرین انقلاب اصلاح طلبانه خود را برای دستیابی به
حقوق قانونی خود آغاز کرده است. ملت بحرین در میدان مبارزه با دیکتاتوری و
ظلم و فساد رژیم حاکم تنها نیستند و خداوند به این ملت کمک می کند و به
آنها برای ادامه دادن به مسیر خود یاری می رساند. خداوند در قرآن کریم می
فرمایند: اگر خداوند یار و یاور شما باشد، هیچ کسی بر شما غلبه نخواهد کرد و
اگر شما را تنها بگذارد، هیچ کسی نیست که به شما یاری کند و مؤمنان باید
به خداوند توکل کنند. (سوره آل عمران آیه 160)
ج) اتحاد انقلابیون، مهمترین عامل پیروزی
ما
یقین داریم که رمز قوت و پیروزی ما، در وحدت و اتحاد نهفته است و اختلاف و
تفرقه منجر به شکست خواهد شد. برای حفظ وحدت باید به موارد ذیل توجه کرد:
1 - تلاش مجدانه برای تدوین برنامه سیاسی واحد و همکاری برای اجرای آن.
2
- باید برای ایجاد اصلاحات واقعی که خواسته مردم است، با یکدیگر همکاری
کنیم و همه گروه های معترض اعم از سیاسی، حقوقی و رسانه ای به همدیگر
احترام بگذارند و دوشادوش یکدیگر در مسیر انقلاب حرکت کنند.
3 –
شیخ عیسی قاسم فردی مورد وثوق و دارای شایستگی رهبری و ارشاد مردم در مسیر
انقلاب است و باید توجه داشت که هر انقلابی بدون وجود رهبر، به بن بست
منتهی می شود؛ لذا از مردم می خواهیم که از شیخ عیسی قاسم حمایت کنند و
دستورات ایشان را اجرا نمایند.
د) لزوم درپیش گرفتن روش های مسالمت آمیز برای تحقق مطالبات بحق مردم
تحقق مطالبات بحق مردم از روش های مسالمت آمیز، مستلزم رعایت اصل زیر است است:
1 – تداوم فعالیت های مردمی، سیاسی و حقوقی.
2 - آگاه کردن مجامع حقوقی و سیاسی بین المللی از اهداف و مطالبات مردم انقلابی بحرین.
3-
ضرورت حفظ صلح داخلی و ثبات اجتماعی و جلوگیری از انحراف از مسیر اصلی و
به خشونت کشیده شدن انقلاب، زیرا اینها تهدیدی برای صلح داخلی و عامل از
بین رفتن وحدت بافت اجتماعی و ملی است.
4- به حداقل رساندن خسارت های مالی گروه ها در حد توان و زمینه سازی برای مشارکت گروه های فراگیر و بزرگ.
5-
جلوگیری از تبدیل مطالبات سیاسی و حقوقی به درگیری های امنیتی و فیزیکی؛
به گونه ای که بهانه برای حکومت ایجاد شود تا حقوق سیاسی مردم را نادیده
بگیرد و حرکت مردمی را خدشه دار کند.
شاید برخی بر این باور
باشند که پایبندی مردم به تظاهرات مسالمت آمیز و پافشاری بر حفظ انضباط
شرعی و اخلاقی در اعتراضات، به مثابه نقطه ضعفی برای تظاهرات مردمی بحرین
به شمار رود. این دیدگاه تنگ نظرانه از سوی رژیم حاکم برای برتری جویی و
اعمال انواع ظلم و فشار بر مردم مورد سوء استفاده قرار گرفته است. این در
حالی است که تظاهرات مسالمت آمیز مردم بحرین که به رعایت اصول دینی و
اخلاقی پایبند است، یکی از بزرگ ترین افتخارات مردم بحرین به شمار می رود.
از
سوی دیگر این رویکرد توانست دستاوردهای مهمی را در عرصه های سیاسی، حقوقی و
رسانه ای برای مردم بحرین رقم بزند و فریاد مظلومیت و صبوری و جانفشانی
این ملت را به گوش جهانیان برساند.
هـ ) مذاکرات جدی، گزینه طبیعی و ضامن حل بحران های جاری است.
ما معتقدیم مذاکرات جدی واقعی با داشتن شرایط مناسب، بهترین گزینه طبیعی برای حل بحران و اجرای راه کار سیاسی مناسبی است.
اما
این روزها سخن از مذاکرات افزایش یافته و از آنجا که نشانه های واقعی بر
جدی بودن دولت نمی بینیم، لذا باید در انگیزه های دولت برای مذاکره، به
ویژه به دلیل صدور احکام ظالمانه اخیر توسط دولت شدیدا تردید کنیم، اما این
بدان معنا نیست که ضرورتا اوضاع تا ابد بر همین منوال ادامه یابد، زیرا
کنترل بحران سیاسی در دست رژیم آل خلیفه نیست.
اما ایمان به
محاسبه الهی، این امید را در دلهای ما ایجاد می کند که خداوند خالق مهربان،
شرایط محلی و منطقه ای و بین المللی را آماده خواهد کرد تا فضا برای
انتخاب راهکار سیاسی که پیروزی را به همراه داشته باشد، فراهم کند.
ما
نیز از ملت خود و انقلابیون شرافتمند می خواهیم در خصوص اقدامات دولت در
به تاخیر انداختن امور و دور زدن مسائل، شدیدا هوشیار واگاه باشند و به
درخواستهای مشروع و عادلانه مردم، پایبندی اصولی و راسخ داشته و با چشم
دوختن به الطاف الهی منتظر آینده روشن و پیروزی شکوهمندی باشند.
و) برقراری وحدت ملی و حق شهروندی برابر
هیچ
یک از مخالفان تاکنون خواهان دستاوردی برای یک گروه ویژه نبوده، چه رسد به
این که خواستار به حاشیه راندن یکی از گروه های سیاسی باشد. عدالت اجتماعی
به این معنا نیست که به گروه خاصی تعلق داشته و گروهی از آن محروم شوند و
اصلاحات برای گروهی نعمت و بهره؛ و برای گروهی بدبختی و محرومیت به همراه
داشته باشد.
ناگفته نماند مردم این کشور در صلح و
دوستی زندگی کرده اند واین منافع محدود سیاسی و بازی های سیاسی است که
تهدیدی برای صلح و دوستی و دشمن آنان است.
بلاهایی که زیاده
خواهی های سیاسی بر سر وطن آورده و شکافی که در بافت اجتماعی و وحدت ملی
ایجاد کرده، بر کسی پوشیده نیست. وطن برای همه گنجایش دارد و هیچ کس حق
ندارد با تصمیمات فردی خود یکه تازی کند.
سخن آخر این که، همه
مردم این کشور ازهردو طائفه باید با روشی کاملا دموکراتیک مسائل را به گونه
ای اداره کنند که ضامن عدالت اجتماعی و کرامت انسانی باشد وبرقراری عدالت و
تحکیم منافع عالی ملی تنها راهنمای آنها باشد، زیرا در این صورت شهرها
آباد و بندگان غرق نعمت می شوند و رحمت الهی نازل می گردد و دلها پس از
دشمنی به یکدیگر نزدیک شده و پس از اختلافات، وحدت برقرار می شود و
دیدگاهها و افکار پس از تفرقه به یکدیگر نزدیک می گردد. بنابراین مردم باید
خود را از حرص سیاسی و نیرنگ بازی دور نگاه دارند.
این
اصول اعتقادی ماست، پس چه ضرری متوجه ما می شود اگر در راه اصول و ارزش
های خود بر اذیت و آزار و زندانی شدن صبر کنیم و آرزومند یاری و تایید
خداوند باشیم،
عنایت الهی که با تمام وجود حس می کنیم از یک سو و
عادلانه بودن مساله ما و پایداری و استقامت مردم بزرگ ما از سوی دیگر، همه
ما را به صبر واستقامت و توجه نکردن به آرزوهای زودگذر دعوت می کند.
زندانی شدن برای اصول و ارزش های والا، نزد ما محبوبتر است از رسیدن به آرزوهای بی ارزش.
اصولی
که مطرح کردیم بیانگر دیدگاه ماست و ما مسئولیت آن را در پیشگاه خداوند و
مردم صبورو بزرگ خود برعهده می گیریم خداوند متعال نیز می فرماید: (آيا به
دستورى كه داديم كه همگى داخل در صلح و سلام شويد عمل مى كنيد و از اختلاف
دست بر مى داريد يا این که مى پنداريد بدون تحمل آنچه از مصائب درونى و
برونى بر اقوام و امت های پیشین گذشت، داخل بهشت شويد؟ نه ممكن نيست! شما
نيز مانند آنها امتحان خواهيد شد، آنها آنچنان آزمايش سختى شدند كه دچار
تزلزل گشتند گفتند: پس نصرت خدا چه وقت است؟ آن گاه به ايشان گفته شد: آگاه
باشيد كه نصرت خدا نزديك است)».
عبد الجليل المقداد
سعيد النوري