کد خبر: ۱۰۶۵۵۴
زمان انتشار: ۱۸:۰۹     ۲۴ دی ۱۳۹۱
آیت‌الله جعفر سبحانی با بیان این‌که «گزینش رییس‌جمهور از طریق رای مستقیم مردم پیامدهایی دارد» پیشنهاد کرد که رییس‌جمهور کشور، از طریق مجلس و نمایندگان ملت برگزیده شود.

به گزارش 598 به نقل از گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مشروح پیشنهاد این مرجع تقلید به شرح زیر است:

اتحاد و یگانگی، رمز پیروزی ملت‌ها در تمام زمینه‌هاست، «وحدت کلمه» سبب می‌شود که همه نیروها در یک جا متمرکز شود و بزرگترین آرزوها را جامه عمل بپوشاند.

ملت سرافراز ایران، در دوازدهم فروردین 1358، قریب به اتفاق به نظام جمهوری اسلامی رای مثبت داد و پس از تحمل سالیان درازی رنج و درد، بهترین نظام سیاسی را پی ریزی کرد و در حقیقت معجزه قرن را در منطقه، در سایه «انسجام» پدید آورد.

قرآن مجید، ملت‌های متفرق و پاره پاره را به سان کسی می‌داند که در دل چاه قرار گرفته و مرگ و نابودی در کمین اوست، مگر این که به «حبل الله وحدت» چنگ بزند و از این تنگنا بیرون آید.

«اتحاد ملت ایران» چیزی نیست که ارزان به دست آمده باشد بلکه در سایه ایثارگری‌های هزاران شهید این موهبت الهی به دست آمده و برای دیگر کشورهای منطقه، اسوه و الگو قرار گرفته است.

انتخاب رییس‌جمهور، از طریق رای مستقیم مردم، هر چند با قانون اساسی همسوست و خود نگارنده، در تصویب این قانون در خبرگان نخست، به آن رای مثبت داده است، ولی پیامدهای ناگوار این گزینش در شرایط کنونی، ملت را بر آن می‌دارد که در آن تجدیدنظر کنند، زیرا به روشنی می‌بینند که اجرای این اصل به این شیوه، مایه گسترش خصومت، به جای رقابت شده است و زیربنای نظام اسلامی را که همان وحدت مردم است، تهدید می‌کند. این نوع تجدیدنظر دور از واقعیت نیست و راهکار قانونی دارد و در گذشته هم در مورد برخی از مواد قانون اساسی تجدیدنظر انجام گرفت و به رای ملت گذاشته شد.

پیامدهای گزینش مستقیم رییس‌جمهور، چیزی نیست که بر کسی پوشیده باشد زیرا:

اولا: نیروهای سیاسی به دو گروه تقسیم شده‌اند و هر یک می‌کوشند بخشی از ملت را به سوی خود بکشانند و طبعا وحدت کلمه ملت را با این شیوه دچار آسیب فراوان می‌سازند.

ثانیا: هنگام تبلیغات انتخاباتی، آنچنان اسراف و زیاده روی رخ می‌دهد که میلیاردها ثروت ملت ایران، به کاغذ و مقوا و سپس به زباله تبدیل می‌شود.

ثالثا: این نوع گزینش سبب می‌شود که برخی از این گروه‌ها، اصول اخلاقی را نادیده گرفته و شخصیت‌های برجسته کشور را تخریب و متهم سازند و از همین طریق، دشمنی که در کمین است، از این راه بهره سیاسی را برده و ملت را نسبت به نظام بدبین می‌سازد.

رابعا: هنوز که قریب شش ماه به موعد انتخابات مانده است، بحث و گفتگو در این موضوع مطبوعات و رسانه‌ها و افکار عمومی کشور را هدف گرفته و به جای پرداختن به مسائل لازم و حیاتی، به همین موضوع می‌پردازند، خصوصا در ماه‌های نزدیک به ایام انتخابات، غالبا وزارتخانه‌ها و ادارات بزرگ، فعالیت‌های خود را کم کرده و همگی متوجه این هستند که چه کسی برگزیده می‌شود، و ضرر چنین کم کاری و رها کردن امور لازم بر کسی پوشیده نیست.

این‌ها یک رشته پیامدهای ناگوار است که این نوع گزینش دارد و پیامدهای دیگری نیز دارد که از بیان آن‌ها صرف نظر می‌کنم.

در این شرایط پیشنهاد می‌شود که رییس‌جمهور کشور، از طریق مجلس و نمایندگان ملت برگزیده شود، زیرا مجلس خانه ملت است و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، منتخبان ملت می‌باشند و گزینش آنها به یک معنی گزینش مردم است و از این طریق مشکل بزرگ پنجمی که دامن‌گیر وضع سیاسی ماست، مرتفع می‌گردد. گاهی مشاهده می‌شود که یک نوع دوگانگی میان مجلس و ریاست جمهوری وجود دارد و مسلما این نوع دوگانگی به زیان همگان است، ولی گزینش رییس‌جمهور از طریق پارلمان، این مشکل را نیز برطرف می‌کند.

این جانب این پیشنهاد را در اختیار مطبوعات و رسانه‌ها قرار می‌دهم و از علاقه‌مندان و صاحب نظران درخواست می‌کنم که به نقد این نظریه اثباتا و نفیا بپردازند، شاید آنچه صلاح ملت ایران و کشور عزیز ما باشد، رخ دهد و اگر در این دوره به خاطر ضیق وقت قابل اجرا نباشد، برای دوره‌های بعد، می‌تواند کارآمد و سودمند باشد. بمنه و کرمه

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱۳
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
شاهد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۳۹ - ۲۴ دی ۱۳۹۱
۳
۱۲
مثل اینکه تلاش دکتر لاریجانی کارساز شده برای جا انداختن نظام پارلمانیته !
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۹ - ۲۶ دی ۱۳۹۱
بهتر است اصل طرح را ارزیابی کنیم.
ضمن اینکه در صورت عملی شدن این طرح باید ورود به مجلس هم ساز وکار قوی تری بیابد و سطح مجلس بالاتر بیاید.
ناشناس
SWEDEN
۲۱:۰۸ - ۲۴ دی ۱۳۹۱
۱
۱
خیلی خوب است! با رای 25 درصدی رییس جمهور انتخاب می شود. ...
پاسخ
عباس شمس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۱۰ - ۲۴ دی ۱۳۹۱
۱۰
۰
مجلسی که به سه سوت دانشگاه آزاد را وقف می کند و در فاصله کمی رای خود را پس می گیرد شایستگی انتخاب رییس جمهور را ندارد. مجلس ما متاسفانه یک مجلس معامله گر است و ثبات رای هم ندارد. یک روز به یک چیز رای می دهد و روز دیگر به اجرای همان قانون معترض میشود. مثلا همین قانون هدفمندی یارانه ها متاسفانه چند بار اصلاحیه خورده است. تعداد اصلاحیه ها از تعداد سالهای اجرا بیشتر شده است. جاهای دیگر دنیا قانون را که مینویسند برای پنجاه مینویسند نه برای دو روز. این پیشنهاد آیت الله سبحانی با همه ارادتی که به ایشان دارم به نظرم در ظرفیت و حد و حدود مجلس ما نیست. رییس جمهور را که مردم مستقیما انتخاب می کنند این جوری میشود وای به حال اینکه بخواهد با لابی و لابی گری انتخاب شود
پاسخ
محمد علی محسن زاده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۱۷ - ۲۴ دی ۱۳۹۱
۴
۴
درود بر این مرجع بصیر این فرمایشات تبیین سخن امام خامنه ایست که در سف کردستان مطرح کردند وامثال هاشمی ها تحت دفاع از جمهوریت به مخالفت با ان پرداختند
پاسخ
ثنا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۹ - ۲۵ دی ۱۳۹۱
انصافا خودت فکر کن آیا آقا با این کار موافقت دارند؟! چطور ممکنه کسی که این همه روی اجرای قانون تأکید داره با این نظر خلاف قانون اساسی موافق باشه!
فکر نمی کنی اینطوری فرصت برای نشان دادن اهمیت به مردم و مشروعیت اجتماعی دادن یه رئیس جمهور از بین میره؟!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۴۴ - ۲۴ دی ۱۳۹۱
۰
۳
سلام 598
واقعا این را تیتر اول می کردید حرف مرجع با علم وعمل
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۱۹ - ۲۵ دی ۱۳۹۱
۰
۳
سلام
واقعا پول این برگزاری انتخابات چندین میلیارد وهزینه خود کاندیدا میلیاردی اسرا ف بیت المال است .همین چندین میلیارد رو برای ساخت کارخانه های کوچک وبزرگ کنند که ایجاد اشتغال شود و از تولید حمایت شود.
درود بر مرجع عالیقدر آیت الله سبحانی
پاسخ
حامد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۳:۰۲ - ۲۵ دی ۱۳۹۱
۴
۰
پیشنهاد ایشان خلاف قانون اساسی بوده و در صورتی امکان پذیر است که قانون تغییر کرده به همه پرسی عمومی گذاشته شود و مردم با آن موافقت نمایند که در صورت وقوع تازه لابی بازی ها شروع می شود البته این سخن رهبری در پاسخ سوالی بود که در مورد نظام پارلمانی مطرح شد و پاسخ ایشان این بود که به این زودی ها هم شدنی نیست و لوازم اجرایی خود را دارد
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۳۹ - ۲۵ دی ۱۳۹۱
۱
۰
کدام نماینده؟ هستند نماینده نماهایی که با هزار ترفند از مردم رای میگیرند و پس از آن پشت سرشان را نگاه نمی کنند .
پاسخ
علی
UNITED STATES
۰۷:۴۶ - ۲۵ دی ۱۳۹۱
۵
۰
با عرض سلام وادب:
سوال بنده این است که اگر باز هم در کشور ما مجلسی مثل مجلس ششم روی کار آمد که تا تعطیلی کامل مجلس پیش رفتند(دوره آقای کروبی) آن وقت تکلیف چیست؟ آن وقت باید بگوییم مردم نمایندگان ملت را انتخاب نکنند. مشکل جامعه این است که مسئولین به قسمی که روز اول میخورند معتقد نیستند باید هر روز تعقیبات نمازشان خواندن متن قسمنامه باشد.
پاسخ
مجتبی
UNITED STATES
۰۷:۳۳ - ۲۹ دی ۱۳۹۱
۱
۰
اصل نظر خوب است اما شرایط وفرهنگ مهیا نیست وباید علاوه بر تغیر قانون اساسی درباب مجلس هم تغیرات زیادی اتفاق بیفتد ما یک بد داریم یک بدتر بنظرم بااین شیوه انتخاب رییس جمهور روز بروز شرایط بدتر میشود سایه مراجع عظام مستدام باد
پاسخ
ali
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۲۳ - ۲۹ دی ۱۳۹۱
۱
۰
با این کار جلو ورود کسانی که وابسته به هیچ جریان وحزبی نیستند رو میبندیم واین با اهداف انقلاب ناسازگاره
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها