ظهور منجي بشر در دوران آخرزمان، باوري است قطعي و همگاني. اديان و شرايع توحيدي و غيرتوحيدي و نيز بعضي از مكاتب بشري، نويد چنين روزي را به پيروان خويش دادهاند. در اين ميان، اسلام با مباني قويِ نظري و عملي، موضوع ظهور را به صورت صحيح تبيين كرده و با راهكارهاي مناسب و درخور، واژه انتظار و منتظرِ مصلح را در ميان جوامع اسلامي تبيين كرده است.
به گزارش پایگاه 598، متن ذیل گزیده ای از سخنرانی حجة الاسلام انجوی نژاد در جمع جوانان در مشهد مقدس می باشد که به تبیین هر چه بیشتر انتظار پرداخته است.
امام سجاد(ع) در روایتی می فرمایند: " انتظار الفرج "در خود کلمه ی انتظار فرجی نهفته است. منتظران واقعی خودشان یک فرج و ظهوری را در وجودشان احساس می کنند.
اولین نکته جدی گرفتن بحث ظهور است. همیشه ظهور برای عده ای جدی و نزدیک بوده است، اما جامعه ی جهانی این نزدیکی را احساس نمی کرد. در نتیجه ظهور خاص آنقدر قوی نبود که باعث ظهور امام بشود.
قبل از میلاد آقا امام زمان این قضیه جدی بوده و جدی گرفته می شده ؛ بسیار نقل شده که امام رضا(ع) زمانی که اسم حضرت مهدی(ع) در نزدشان برده می شد، بلند می شدند و دست بر سر می گذاشتند. با این کار می خواهند این مفهوم را برسانند که ما قبل ازمیلاد، ظهور حجت را جدی گرفتیم، بعد از میلاد توقع ما این است که شما خیلی جدی بگیرید.
جدی گرفتن یعنی اینکه روی بحث ظهور حساب کنیم. بسیاری از کسانی که ظهور خاص را ادراک می کنند، کسانی هستند که برای دقیقه به دقیقه ی زندگی شان حساسیت و نگرانی به خرج می دهند ؛ انگار که یقین دارند تا شب قرار است آقا ظهور کند، کار آن ها را ببیند و تایید کند.
ولی متاسفانه آنقدر که غرب موضوع ظهور را جدی گرفته است، ما جدی نگرفته ایم ؛ غرب در مدت 3 ماه، 45 فیلم درمورد آخرالزمان ساخته است !!!وقتی ظهور را جدی نگیریم، ظهور اتفاق نمی افتد. شیعه باید بحث ظهور را بسیار جدی بگیرد.
جدی گرفتن این بحث، مانع برنامه ریزی برای زندگی نمی شود. الان ظهور خاص در وجود ما نیست، برای دنیا و آخرتمان برنامه ریزی نمی کنیم! کنایه ای هست که می گویند مومن همیشه دائم الوضوست، جون زمانی که آقا بیاید فرصتی برای وضو گرفتن نداری! این به معنی همیشه آماده و منتظر بودن است.
در این صورت،اگر هم از دنیا بروی و آقا ظهور کند، حتی اگر ظهور 100 سال بعد هم باشد، بر می گردی.
نکته ی بعد: دقت در اینکه باب تساهل و تسامح بسته شود. این باب ها در حکومت امام زمان اصلا وجود ندارد. امام باقر(ع) در جایی می فرمایند ما کوتاه می آییم ، اما فرزند ما مهدی(ع) هرگز کوتاه نمی آید.
جامعه ی جهانیای که بر مبنای تساهل و تسامح پایه ریزی شده و جامعه ی انسانی ؛ تویی که زندگی فردیات را بر مبنای انشاءالله و ماشاءالله استوار کردی، مشکل دارد.
جنس حکومت امام زمان(عج) از جنس قیامت است : وامتازوالیوم ایهاالمجرمون .. جایی که خوب و بد، کامل جدا می شود.
در زمان امیرالمؤمنین(ع) هنگام جنگ، آقا می توانست همه ی سپاه مقابل را بکشد، اما از عده ای می گذشت. زمانی که مالک اشتر علت را جویا شد، آقا فرمودند " به دلیل گنج های پنهان ؛ من در هفت نسل بعد این ها نگاه می کنم و اگر یک آدم خوب ببینم او را زنده می گذارم ؛ این آدم باید نسلش ادامه داشته باشد برای همان یک نفر."
در آخرالزمان دیگر این جریان نیست. شقی و سعید از هم کامل جدا می شوند. جهان به جایی رسیده که جهانیان حق و باطل را شناخته اند ؛ حتی اگر برخی تمکین کنند.
وقتی ظهور خاص اتفاق بیفتد، مردم دو دسته اند:
- أسعدالسُّعدا ------ سفید ِ سفید،
- أشقي الأشقیا ---- سیاه ِ سیاه.
یک عده از مردم جامعه ی جهانی، قشر خاکستری هستند. این ها هنوز تکلیف خودشان را مشخص نکرده اند.می فرماید در آخرالزمان وقتی ظهور خاص اتفاق می افتد، تو انتخابت را کرده ای! یا سیاه، یا سفید.
الان خط مرزی بین حق و باطل به قدری شفاف است که تعلل جایگاهی ندارد. وقتی امام ظهور کند، خاکستری بودن را دیگر بر نمی تابد ؛ یا سعید هستی یا شقی. وامتازوالیوم ایهاالمجرمون: در ظهور خاص، خاکستری ها تکلیف خودشان را مشخص می کنند.
پیامبر(ص) در روایتی می فرمایند: " یاعلی! شگفت انگیزترین مردم از نظر ایمان و بلند مرتبه ترین در یقین، مردمی هستند در آخرالزمان که نه من را دیده اند و نه تو را ؛ و با حجت هیچ ارتباط جسمی برقرار نکرده اند و فقط از روی نوشته ها و خوانده ها به ما ایمان آورده اند. "
مفهوم این است آن هایی که منتظرند آقا بیاید و او را ببینند و بعد ایمان بیاورند، در اشتباهند ؛ کسی که با بیّنه و بیّنات توجیه نمی شود، با معجزه هم توجیه نمی شود!
ظهور خاص این است که تو ندیده شناخته باشی، ندیده ایمان آورده باشی. ایمان از روی نوشته ها و خوانده ها یعنی یقین عقلی، بلوغ عقلی.