کد خبر: ۱۰۵۹۶
زمان انتشار: ۲۰:۲۲     ۱۳ فروردين ۱۳۹۰

پس از آنكه هفته گذشته روزنامه انگليسي گاردين با انتشار گزارش مفصلي از احتمال تقلب تحصيلي مهدي هاشمي رفسنجاني در نوشتن رساله دكتراي خود در دانشگاه آكسفورد و اساساً نحوه پذيرش وي در اين دانشگاه پرده برداشت و خبر داد كه اين دانشگاه كميته تحقيقي در اين زمينه تعيين كرده است تا صحت و سقم اعتراض يك استاد ايراني كهنه‌كار آكسفورد كه تأكيد كرده بود در اثر اعمال نفود احتمالي براي پذيرش هاشمي و تقلب او در پايان‌نامه‌اش، اعتبار دانشگاه به خطر افتاده است، اكنون ادعاي مشابهي در مورد مدرك تحصيلي دولت او يعني سيف‌الاسلام قذافي نيز مطرح شده است.

به گزارش رجانيوز، سيف قذافي فرزند ديكتاتور ليبي نيز كه روابط دوستانه و اقتصادي با مهدي هاشمي دارد، متهم شده است كه او نيز در نوشتن رساله دكترايش تقلب كرده است و در اين زمينه سفير انگليس در امريكا به او كمك كرده است.

اين در حالي است كه سفیر انگلیس در واشنگتن امروز اين ادعاها را در مورد کمک به پسر معمر قذافی برای نوشتن رساله دکترایش، رد کرد.

اما وزارت امور خارجه انگلیس تایید کرده است که "سر نایجل شینوالد" سفير دولت انگليس در امريكا با سیف الاسلام در دوران تحصیل وی در دانشگاه اقتصاد لندن دیدار کرده است، ما اين وزارت‌خانه اصرار دارد كه او هیچ نقشی در نوشتن رساله قذافي نداشته است.

دانشگاه اقتصاد لندن در حال تحقیق در مورد ادعاها در این زمينه است که پسر قذافی بخشی از رساله خود را کپی برداری کرده است.

روزنامه "دیلی میل" به نقل از یک منبع بلندپایه در دانشگاه اقتصاد لندن اعلام کرد سفیر انگلیس در آمریکا "علاقه زیادی" به تحصیلات پسر قذافی نشان داده و برای "کمک جدی" به وی اعلام آمادگی کرده است. این روزنامه به نقل از این منبع افزود: این کمک، غیررسمی و مشروع بوده است.

براساس این گزارش، "سیف فقط از روابط چشمگیر خود برای اطمینان خاطر از اینکه کیفیت کارش عالی خواهد بود، استفاده می کرده است."

شینوالد زمانیکه در سال 2004 نخستین بار با پسر قذافی دیدار کرد، دستیار تونی بلر نخست وزیر وقت انگلیس بود. وی مجدداً در سال 2007 با پسر قذافی دیدار کرد. شینوالد از سال 2007 تاکنون سفیر انگلیس در آمریکا بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه انگلیس روز شنبه با انتشار بیانیه ای، اعلام کرد "سر نایجل شینوالد با سیف قذافی در دوران تحصیل وی در دانشگاه اقتصاد لندن دیدار کرده و به همین علت مطلع بوده که وی در حال آماده کردن رساله خود است."

وی در عین حال افزود: "ولی سر نایجل قطعا هیچ نقشی در نوشتن هیچ بخشی از رساله سیف قذافی نداشته و هیچ پیشنهادی به وی یا هیچ‌کس دیگر برای تغییر آن نداده است."

به گزارش خبرگزاری فرانسه از لندن، پسر قذافی سال 2003 مدرک فوق لیسانس و سال 2008 مدرک دکترای خود را در رشته فلسفه از دانشگاه اقتصاد لندن دریافت کرد.

با این حال، این دانشگاه در حال بررسی ادعاها در مورد کپی برداری بخش هایی از رساله دکترای پسر قذافی است. دانشگاه اقتصاد لندن همچنین کمیته ای مستقل برای تحقیق در مورد رابطه این دانشگاه با رژیم لیبی، تشکیل داده است.

موضوع تقلب تحصيلي مهدي هاشمي متهم متواري از ايران نيز كه دوست و شريك تجاري سيف قذافي است، به كميته تحقيقي كه يكي از با سابقه‌ترين استادان حقوق دانشگاه آكسفورد در آن عضويت دارد، سپرده شده است.

هاوارد دیویس رئیس دانشگاه اقتصاد لندن ماه گذشته به علت روابط این دانشگاه با خانواده قذافی، استعفا و اعلام کرد اعتبار این دانشگاه از این مسئله لطمه خورده است. دیویس اذعان کرد که تصمیمش برای دریافت 300 هزار پوند (485 هزار دلار) کمک مالی از پسر قذافی، اشتباه بوده و سفرش به لیبی برای کمک به متحول کردن مؤسسات مالی این کشور، نادرست بوده است.

روابط ويژه سيف قذافي با انگليسي‌ها در حالي است كه او پيش از درگيري‌هاي ليبي بارها به انگليس سفر كرده، با بازرگانان ديدارهاي متعددي ترتيب مي‌داد و ويلاي شخصي مجللي نيز در لندن داشت. هفته گذشته نيز محمد اسماعيل مشاور و دست راست سيف در سفر ناگهاني به لندن رفت. سفري كه كارشناسان در مورد محتواي ديدارهاي او با مقام‌هاي انگليسي اظهار داشته‌اند وي احتمالاً باي يافتن راه نجات قذافي‌ها عازم اين كشور شده است. اين در حالي است كه وزارت خارجه انگليس تاكنون از هرگونه اظهارنظر در اين زمينه خودداري كرده است اما تقريباً همه اتفاق نظر دارند كه دولت انگليس قصد دارد فرآيند انتقال قدرت را در ليبي مديريت كند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها