کد خبر: ۱۰۵۷۸
زمان انتشار: ۰۲:۳۶     ۱۳ فروردين ۱۳۹۰
استاد حوزه علميه قم با انتقاد از ترويج مكتب ايراني به جاي مكتب اسلام، تاكيد كرد: درست است كه ايران مرز پرگهر و وطن ما است، اما اين اسلام، مذهب و روحانيت است كه ايران را نگه داشته است.

به گزارش خبرگزاري فارس از قم به نقل بنياد بين‌المللي اسرا، آيت‌الله عبدالله جوادي‌آملي در ديدار فعالان تشكل‌هاي قرآني خميني‌شهر اصفهان با تبريك سال جديد به ملت شريف ايران اظهار داشت: نظام اسلامي مديون قرآن و عترت است.
وي با تبيين ويژگي‌هاي جامعه قرآني، حركت در مسير قرآن و اهل بيت(ع) را رمز صيانت انسان از انحرافات دانست و با بيان اينكه اسلام و مذهب، ايران را نگه داشته است، از قرآن به عنوان ميزان و ترازوي سنجش انسان ياد كرد.
استاد حوزه علميه تصريح كرد: رويكرد نظام اسلامي ما قرآني است و با اين رويكرد حيات خود را ادامه مي‌دهد تا اين امانت به دست صاحب اصلي آن، حضرت صاحب الامر(عج) تقديم شود.
وي افزود: اينها سرمايه ما است، بنابراين با داشتن اين سرمايه‌ها هم مي‌توانيم تكبر نداشته باشيم، نه بي‌جا برويم و به بركت قرآن و عصمت و عترت يك سرو گردن هم از ديگران بالاتر باشيم و يقينا قرآن هم ما را حفظ مي‌كند.
‌جوادي‌آملي با اشاره به روايتي مبني بر اينكه خود را بر قرآن عرضه كنيد، تاكيد كرد: پيامبر گرامي اسلام و ائمه اطهار(ع) تاكيد مي‌كردند كه قبل از اينكه شما را وزن كنند، خودتان را وزن كنيد، مقصود از اين سخن وزن كردن ظاهري نيست بلكه مقصود جان و هويت انسان است.
اين مفسر قرآن كريم از اين كتاب آسماني به عنوان ميزان و ترازوي سنجش انسان ياد و خاطرنشان كرد: هويت انسان با قرآن سنجيده مي‌شود و اگر انسان قرآن را درست نفهمد، ميزان را درست نشناخته است و در چنين شرايطي توزين با ميزان ناشناخته امكان ندارد، ما بايد كيفيت بهره‌وري از قرآن را با تفسير و ادراك مفاهيم به درستي بفهميم و به آن عمل كنيم.
وي با اشاره به مفاهيم بلند و پرمحتواي قرآن كريم خاطرنشان كرد: براي توده مردم ادراك ابتدايي از قرآن كريم هم مقدور و هم وظيفه است، ما كه جزو توده مردم هستيم و از سوادي متوسط برخورداريم، بايد به اين امور توجه كنيم.
استاد حوزه علميه قم با بيان اينكه ذات اقدس اله دو شاخص مهم وزين و آسان بودن را براي قرآن كريم مشخص كرده است، عنوان داشت: قرآن كريم كتابي است وزين و آسان، اين دو شاخصه در كُنه اين كتاب آسماني وجود دارد و ما بايد به خوبي آن را تشخيص داده و هر روز خود را با آن بسنجيم و به همراه آن پيش برويم.
‌جوادي‌آملي گفت: قرآن كريم حرف سبك، بي‌محتوا، بي‌دليل نمي‌زند و اسطوره و خيالبافي در آن جايي ندارد؛ اگر حرفي بي‌دليل زديم و كاري بي‌دليل كرديم معلوم مي‌شود عمل و حرف ما قرآني نبوده است.
وي تصريح كرد: درست است كه آياتي در قرآن كريم وجود دارد كه بسياري از مفسران هم در آن مانده‌اند، اما همان آيات به‌وسيله مثل، قصه و داستان به قدري رقيق مي‌شود كه براي همه افراد قابل فهم است.
استاد حوزه علميه خاطرنشان كرد: قرآن كريم چون وزين است، قابل نقد نيست، چون با مغز است وزين است، اما سنگين نيست و چون با فطرت هماهنگ است، علم‌پذير است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها