کد خبر: ۱۰۵۷۱۴
زمان انتشار: ۱۳:۰۶     ۱۹ دی ۱۳۹۱
سخنگوي فراكسيون اقليت مجلس با انتقاد از اصلاح طلبان پناهنده شده به غرب از جمله عطاء مهاجراني وزير وقت ارشاد دولت اصلاحات گفت: آنهایی که به غرب پناه بردند و علیه نظام سخن می گویند همان هایی هستند که بحث عبور از خاتمی را در ذهن داشتند. مهاجرانی همان موقع در دولت خاتمی نمی گنجید ولو اینکه کنار هم گذاشته شد. رفتار آنها با ذات اصلی اصلاح طلبان همخوانی ندارد
سخنگوي فراكسيون اقليت مجلس با انتقاد از اصلاح طلبان پناهنده شده به غرب از جمله عطاء مهاجراني وزير وقت ارشاد دولت اصلاحات گفت: آنهایی که به غرب پناه بردند و علیه نظام سخن می گویند همان هایی هستند که بحث عبور از خاتمی را در ذهن داشتند. مهاجرانی همان موقع در دولت خاتمی نمی گنجید ولو اینکه کنار هم گذاشته شد. رفتار آنها با ذات اصلی اصلاح طلبان همخوانی ندارد و آنها در واقع با اصلاحات بیگانه هستند.



به گزارش بولتن نیوز، داریوش قنبری، سخنگوی فراکسیون اقلیت یا همان اصلاح طلبان مجلس هفتم، هشتم و فعال سیاسی اصلاح طلبان عصر روز يكشنبه دهم آذر مهمان بولتن نيوز بود.

قنبری به مدت دو ساعت حضور خود در تحریریه بولتن نیوز به سوالات متعدد خبرنگاران ما در عرصه مختلف سیاسی، سیاست خارجه، اجتماعی و اقتصادی پاسخ داد که خلاصه ايي از آن دوشنبه گذشته منتشر شد اما متن کامل اظهارات اين اصلاح طلب در تحريريه بولتن نيوز به شرح زیر است.

قسمتي از مهمترين اظهارات قنبري در اين مصاحبه به شرح زير است:
منشاء اصلی مشکلات اقتصادی جامعه از سیاست خارجه نشات گرفته است و تا این مشکل حل نشود وضعیت بهتر که نخواهد شد متاسفانه بدتر هم می شود.
آنچه که دولت احمدی نژاد در بحث هدفمند کردن یارانه ها آغاز کرده موضوعی نیست که دولت های آینده بتوانند آن را اصلاح کنند.
دولت آینده چه از همفکران احمدی نژاد یا در مقابل این تفکر باشد تا زمانیکه بحث سیاست خارجه را حل نکند باز هم مشکلات بر قوت خود باقی است.

اصلاح طلبان می توانند اوضاع فعلی اقتصاد را متحول کنند.
سیاست نگاه به شرق یکی از بزرگترین اشتباه دولت احمدی نژاد است.
بنای دولت خاتمی، معلق ماندن بحث هسته ای نبود.

حساب اصلاح طلبان افراطی از ما جداست
آنهایی که به غرب پناه بردند و علیه نظام سخن می گویند همان هایی هستند که بحث عبور از خاتمی را در ذهن داشتند. مهاجرانی همان موقع در دولت خاتمی نمی گنجید ولو اینکه کنار هم گذاشته شد.
رفتار آنها با ذات اصلی اصلاح طلبان همخوانی ندارد و افرادی که به دنبال پیش گرفتن این روش ها هستند در واقع با اصلاحات بیگانه هستند.

در حال حاضر انگیزه های ورود به انتخابات در اصلاح طلبان ضعیف است.
خاتمي، عارف، جهانگيري، روحاني و كواكبيان گزينه‌هاي اصلاح طلبان و علی اکبر ولایتی، غلامعلی حدادعادل، محمدباقر قالیباف، محسن رضایی، علی لاریجانی، اسفنديار مشايي و غلامحسين الهام از جمله کاندیداهای اصولگرایان برای انتخابات آینده ریاست جمهوری هستند.
آقای خاتمی در مجموع شرایط بهتری برای تایید صلاحیت نسبت به آقای مشایی دارند.

برنامه های اقتصادی دولت احمدی نژاد با معیارهای علم اقتصاد همخوانی ندارد
بولتن نیوز: شما سیاست های اقتصادی دولت را چگونه ارزیابی می کنید؟
-
آنچه که امروزه در عرصه اقتصاد کشور شاهد هستیم با معیارهای علم اقتصاد همخوانی ندارد چرا که فاقد پویش های درونی اقتصاد است. منشاء اصلی مشکلات اقتصادی جامعه از سیاست خارجه نشات گرفته است و تا این مشکل حل نشود وضعیت بهتر که نخواهد شد متاسفانه بدتر هم می شود.
بولتن نیوز: به نظر شما اگر سیاست خارجه رونق بگیرد دولت احمدی نژاد می تواند موفق عمل کند؟
-
یکی از مشکلات موضوع سیاست خارجه است و عامل مشکل ساز دیگر در ایجاد آشفتگی در حوزه اقتصاد، بحث یارانه هاست. در واقع منظورم عدم اجرای درست قانون هدفمندی یارانه هاست. البته در مجلس هشتم این وضعیت پیش بینی شده بود. مرکز پژوهش های مجلس در بررسی های خود اعلام کرده بود که هدفمند شدن یارانه ها 70 درصد تورم ایجاد می کند و متقابلا 70 درصد کاهش ارزش پول ملی را در بر دارد! با اجرای هدفمندی یارانه ها سالی 50 هزار میلیارد تومان تزریق پول صورت می گیرد که طبعا کاهش ارزش پول ملی را به دنبال دارد. وقتی موضوع هدفمندی یارانه ها مطرح شد این طور نبود که به این شیوه پول توزیع شود و پول ملی را با بحران مواجه کند. بحث هدفمند شدن یارانه ها ابتدا در دولت آقای هاشمی رفسنجانی مطرح شد؛ بدین صورت که به جای اختصاص یارانه به واردات فلان اقلام کالا به بخش سلامت یا آموزش یا دستگاه هایی که نیاز بیشتری احساس می شود، پرداخت شود و در کنار این امر مبلغی هم به دهک های پایین واریز شود. اما امروز پول بدون برنامه به جامعه تزریق می شود و نهایت قدرت نقدینگی بالا می رود و نتیجه آن تورم و کاهش ارزش پول ملی می شود که شده است. رویه پیش گرفته دولت احمدی نژاد با معیارهای علم اقتصاد جور در نمی آید

بولتن نیوز: شما وضعیت اقتصاد جامعه را در دوره آینده با این تصور که دولت در دست یاران احمدی نژاد است، رو به بهبود پیش بینی می کنید یا اینکه مشکلات بیشتری در انتظار جامعه است؟
-
با تغییر دولت معجزه خاصی شکل نمی گیرد یا اتفاق مهمی که در حد تحول بنیادی در اقتصاد کشور باشد، نمی افتد. آنچه که دولت احمدی نژاد در بحث هدفمند کردن یارانه ها آغاز کرده موضوعی نیست که دولت های آینده بتوانند آن را اصلاح کنند. در حال حاضر بحث پرداخت یارانه ها هزینه جاری است که قابل حذف شدن نیست. این بار بر دوش هر دولتی است که بر سر کار می آید. بنابراین اینکه دولت توسط همفکران احمدی نژاد ادامه پیدا کند یا دولت دیگری بخواهد این رویه را ادامه دهد در بهتر شدن وضعیت اقتصاد تاثیری ندارد. متاسفانه باید گفت اوضاع بدتر هم خواهد شد. باید بپذیریم که عمده پروژه های عمرانی در کشور تعطیل شده اند؛ تخصیص اعتبارات عمرانی با تاخیر صورت می گیرد! همه تلاش دولت بر این است که یارانه ها و حقوق کارمندان را به موقع پرداخت کند. در حال حاضر حتی در پرداخت حقوق کارمندان با مشکل مواجه شده اند؛ حذف اضاف کار که موجب نارضایتی عده بسیاری از کارمندان شده است، گواه این ادعاست. ادامه این روند جزو تعطیلی کارهای عمرانی و تولیدی نتیجه ای را به دنبال نخواهد داشت. با این روش یک اقتصاد هیاتی در کشور درست شده است؛ پول نفت بین مردم توزیع می شود و سطح فقر وسیعی در کشور به وجود می آید به نحوی که با این روش یک جامعه سوسیالیستی ایجاد می شود. تولید در کشور به سمت تعطیلی می رود و کارهای اقتصادی هم فلج می شود و نهایتا همه به درآمد حاصل از فروش نفت وابسته می شوند که آنهم با وجود بحث تحریم ها با مشکلات جدی مواجه شده است.
بولتن نیوز: یعنی ما از فروش نفت درآمد چندانی نداریم؟
-
در حال حاضر از فروش نفت درآمد ارزی چندانی نداریم چراکه بخش قابل توجهی از صادرات نفت را از دست داده ایم مضاف بر اینکه آن مقدار نفتی هم که به فروش می رسد با سیاستی که علیه کشور ما اتخاذ شده است، بحث نفت در مقابل کالا قرار گرفته است. یعنی معامله پایاپای را بر ما تحمیل کرده اند؛ ما نفت می دهیم و در عوض کالا تحویل می گیریم و ممکن است آن کالایی که دریافت می کنیم نیاز داخل کشورمان نباشد. ما گاهی اوقات به اجبار اجناسی را وارد می کنیم که شاید مشابه داخلی بسیار خوبی در کشور داشته باشیم در نتیجه با واردات آن کالاها تولیدات ملی را با مشکلات جدی مواجه می کنیم. همان بحث تعطیلی کارخانه ها و فعالیت های تولیدی در کشور و در نتیجه پویش درونی اقتصاد با چالش جدی روبرو می شود.


بولتن نیوز: چه ارتباطی بین سیاست خارجه و بحث اقتصادی است؟
-
واقعیت این است که مسائل اقتصادی فعلی پیوند تنگاتنگی با مسائل حوزه سیاست خارجه دارد. دولت آینده چه از همفکران احمدی نژاد یا در مقابل این تفکر باشد تا زمانیکه بحث سیاست خارجه را حل نکند اولا بخش قابل توجهی از مشکلات وجود دارد و دوما با توجه به ساختار معیوبی که اقتصاد کشور پیدا کرده است بر فرض اینکه دولت آینده گرایش اصلاح طلبانه در عرصه اقتصاد داشته باشد و بخواهد سر و سامانی به این آشفته بازار بدهد باز هم مشکلات بر قوت خود باقی است و به این سادگی حل نخواهد شد.

اصلاح طلبان می توانند اوضاع فعلی اقتصاد را متحول کنند
بولتن نیوز: اگر اصلاح طلبان بر سر کار بیایند برای حل این معضل برنامه ای دارند؟
-
اگر اصلاح طلبان هم روی کار بیایند نباید انتظار معجزه از آنها داشته باشیم اما با نگاه علمی که اصلاح طلبان به اقتصاد دارند و نیز اصلاحاتی در بحث هدفمند کردن یارانه ها می توان امید به بهبودی وضعیت در حوزه اقتصادی را داشت. البته این اصلاحات به معنای حذف پرداختی نیست بلکه باید با تزریق پول، تولید داخلی را احیا کرد. با اقداماتی که در دولت اصلاحات انجام می گیرد مطمئنا اوضاع فعلی اقتصاد متحول می شود اما باز موفقیت اصلاح طلبان در گرو حل مشکلات سیاست خارجی است. معتقدم اصلاح طلبان ظرفیت بیشتری برای حل این مسائل دارند. سیاست هایی که اصلاح طلبان در گذشته پیش گرفته بودند یعنی تنش زدایی و سیاست گفتگوی تمدن ها، در برهه حساس کنونی می تواند مثمر ثمر واقع شود و حلال مشکلات شرایط کنونی باشد.

سیاست نگاه به شرق یکی از بزرگترین اشتباه دولت احمدی نژاد است
بولتن نیوز: این طور که از حرف های شما برداشت می شود شما معتقدید که رئیس جمهور در این هشت سال نتوانسته در عرصه سیاست خارجه موفق ظاهر شود. دلایل شما چیست؟
-
در دوران ریاست آقای احمدی نژاد انحراف جدی در بحث سیاست خارجه شکل گرفت و آن انحراف هم از نادیده گرفتن شعار محوری انقلاب اسلامی سر منشا گرفته است. زمانیکه آقای متکی به عنوان وزیر خارجه دولت هشتم به مجلس معرفی شد ما این خطر را گوش زد کردیم. آقای متکی سیاست نگاه به شرق را به عنوان برنامه خود معرفی کرد. نگاه به شرق با شعار محوری نه شرقی نه غربی فاصله بسیار زیادی دارد. جمهوری اسلامی نباید غربی باشد و نه شرقی اما در حال حاضر کاملا شرقی است. اگرچه سیاست خارجه با نگاه به شرق موجب تقویت روابط با کشورهای چین، هند و روسیه شده است اما این کشورها علیرغم برخی حمایت ها از حقوق هسته ای ایران، به قطعنامه هایی که در شورای امنیت علیه ایران تصویب شده، رای داده و به نوعی حمایت کرده اند! اگرچه در ظاهر ژست حامی بودن را به خود گرفته اند اما آنچه که در مقام عمل اتفاق افتاده همسویی آنها با کشورهای غربی است. واقعا نمی دانم چرا شعار محوری جمهوری اسلامی در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد نادیده گرفته شده است. شرقی ها به لحاظ تکنولوژی و سایر موارد نمی توانند نیازهای کشورمان را برآورده کنند. هدف ما این بود که به جز اسرائیل با دیگر کشورها ارتباط خوبی داشته باشیم. سوال این است که چرا علیرغم استراتژی نه شرقی و نه غربی ما سیاست ضد غربی را پیش گرفتیم و به سمت شرق گرایش پیدا کردیم؟! این یکی از اشتباهات بزرگ دولت آقای احمدی نژاد است.
بولتن نيوز: به نظر شما آيا دولت احمدي نژاد در عرصه سياست خارجي اشتباه ديگري هم داشت؟
-
اشتباه دیگر این دولت در عرصه سیاست خارجه این بود که به جای ادامه دادن روش دولت های گذشته که منافع ملی را تامین می کرد رویه ای متفاوت با آنها را پیش گرفت. آمریکا را در نظر بگیرید؛ دموکرات ها یا جمهوری خواه ها که بر سر کار می آیند منافع ملی آمریکا را در یک راستا پیش می برند. در انگلستان هم همین طور است؛ بین حزب کارگر یا محافظه کار در بحث سیاست خارجه اختلاف چندانی وجود ندارد. ما باید عرصه ای را تعریف کنیم که خیلی مسائل جناحی و سیاسی ورود پیدا نکند در اصل باید تنها به فکر منافع ملی باشیم. احمدی نژاد به جای دنبال کردن روش تنش زدایی و گفتگوی تمدن ها از همان ابتدا صحبت از سیاست خارجه تهاجمی کرد و وقتی این روش را دنبال کرد باید منتظر پاتک های قوی کسانی که به آنها تهاجم شده، باشیم. در بحث هولوکاست ما به چه نتیجه ای رسیدیم؟ اینکه واقعیت داشته یا نداشته چه کمکی به پیشبرد منافع ملی ما می کند؟ اصلا به مصلحت کشورمان نبود که احمدی نژاد در آن برهه خاص که پیشبرد سیاست هسته ای را داریم، بحث محو اسرائیل را مطرح می کند! آنها بحث هسته ای ما را مطرح کردند و در کنارش گفتند که ایران می خواهد سلاح هسته ای بسازد تا اسرائیل را محو کند. خوشبختانه صحبت های به موقع مقام معظم رهبری فضا را تلطیف کرد. رهبری فرمودند که منظور ما از بیان محو اسرائیل برگزاری انتخابات آزاد است و ما نمی خواهیم کشوری را با حمله نظامی از بین ببریم. اگر فرمایشات رهبری در این زمینه نبود قطعا با شرایط بحرانی تری مواجه می شدیم. کشور ما نیاز به همراهی دیگر کشورها دارد تا بتوانیم سیاست خارجه را پیش ببریم اما متاسفانه رفتن به سمت مطرح کردن مسائل جنجال برانگیز کاری عقلانی نبود.


در دولت اصلاحات تنش ها کنترل شده بود
بولتن نیوز: اما در دوره آقای خاتمی گفتگوی تمدن ها چندان هم موفق نبود. در همان زمان ما رابطه خوبی با اروپا و آمریکا نداشتیم؟.
-
رابطه بهتر از شرایط فعلی امروز بود. البته این بستگی دارد که شما رابطه خوب را چطور تعریف می کنید. شاید روابط دوستانه نبود اما تنش ها کنترل شده بود. رابطه ما با آمریکا در حد کنترل تنش ها باشد، کفایت می کند. آلبرایت، وزیر خارجه آمریکا، با گذشت چند دهه بابت کودتای 28 مرداد سال 32 عذرخواهی کرد و این دستاورد مهمی است که در دولت آقای خاتمی شاهد آن بودیم. در دولت خاتمی ما فراتر از کنترل تنش ها به سمت برقراری نوعی روابط محدود هم رفتیم که نتیجه آن برداشتن تحریم از برخی اقلام صادراتی به آمریکا مانند فرش، پسته و... بود.
بولتن نیوز: آقاي قنبري قطعا شما فراموش نكرديد كه در زمان ریاست جمهوری خاتمی، فعالیت هسته ای ایران به صورت تعلیق درآمده بود.
-
بله. اما بنای دولت خاتمی، معلق ماندن بحث هسته ای نبود. سیاست هسته ای در کشورمان همیشه دارای کش و قوس هایی بوده است. گاهی اوقات شرایط در عرصه مذاکره و دیپلماسی ایجاد می کند که سیاست یک گام به پیش و دو گام به پس را پیش بگیریم تا زمانیکه اوضاع مناسب شود تا بتوانیم دوباره به جلو پیش برویم. سیاست خاتمی در آن مقطع نیاز کشور بود؛ درواقع باید در آن زمان فشارهایی که بر ما ایجاد شده بود را مدیریت می کردیم تا در برهه ای که شرایط مساعد است فعالیت های هسته ای را از سر بگیریم. به بیان دیگر سیاست پیش گرفته آقای خاتمی بر اساس اعتماد سازی بود و به نوعی توپ را در زمین آنها انداختن بود. اگر ما همچنان آن رویه را ادامه می دادیم با هزینه کمتر به نتایج بهتری می رسیدم. در آستانه انقلاب اسلامی بحث وابسته بودن صنعت موجب جوشش مردم شد. در واقع بحث خوداتکایی مطرح شده بود. هیچ کسی در کشور مخالف هسته ای شدن و دارا بودن پیشرفته ترین تجهیزات، صنعت و علوم روز نیست. قطعا سیاستمداران ما هم در راستای تحقق خواست ملی گام بر می دارند اما رسیدن به این ایده آل ها نباید با پرداخته هزینه های گزاف از سوی بر مردم باشد. در حال حاضر پاکستان و هند دارای بمب اتمی هستند با این تفاوت که آنها به اندازه ما در مسائل هسته ای تحریم نشده اند و افکار عمومی علیه آنها بسیج نشده است.

انگیزه ای در خاتمی برای ورود به عرصه انتخابات ندیده ایم
بولتن نیوز: حال و هوای انتخابات در جبهه اصلاح طلبان چگونه است؟ آیا آنها عزم خود را برای ورود به عرصه انتخابات جزم کرده اند؟
-در حال حاضر انگیزه های ورود به انتخابات در اصلاح طلبان ضعیف است. در واقع اصلاح طلبان منتظر تصمیم آقای خاتمی هستند. انتظار می رود که آقای خاتمی اعلام موضع کند و در انتخابات ریاست جمهوری حضور پیدا کند. تا به امروز انگیزه چندانی از آقای خاتمی برای ورود به عرصه انتخابات ندیده ایم. این موضوع مقداری اوضاع اصلاح طلبان را برای ورود با تردید مواجه کرده است.

بولتن: اگر آقاي خاتمي كانديدا نشود چي؟ كانديداهاي اصلاح طلبان چه كساني خواهند بود؟
-
اما معتقدم اگر آقای خاتمی هم در عرصه حضور نداشته باشند، حمایتشان از یک شخص تاثیر گذار خواهد بود. در شرایط فعلی هیچ کدام از گزینه های اصلاح طلبان به جز آقای خاتمی ظرفیت رای آوردن ندارند و بهترین گزینه هم ایشان هستند. البته در این میان می توان به حضور آقای عارف اشاره کرد. او بعد از آقای خاتمی یکی از جدی ترین گزینه هاست. اگرچه معتقدم آقای عارف با حضور آقای خاتمی در عرصه انتخابات حضور پیدا نمی کند. گزینه های بعدی اصلاح طلبان می تواند آقایان جهانگیری و روحانی باشند هرچند آقای روحانی صراحتا اعلام حضور نکرده اند. مضاف بر اینکه به انگیزه انتخاباتی آقای کواکبیان هم می توان اشاره کرد. در کل یا آقا خاتمی کاندیدای اصلاح طلبان خواهند بود یا فردی که مورد حمایت او است به صحنه انتخابات می آید.

حساب اصلاح طلبان افراطی از ما جداست
بولتن نیوز: برخی از افراد شاخص در دولت آقای خاتمی مانند آقای مهاجرانی به غرب پناه برده اند و مکرر علیه نظام جمهوری اسلامی ایران صحبت می کنند. نظر شما در این باره چیست؟
-
در آن زمان عده ای بحث عبور از خاتمی را مطرح کردند. آنها به دنبال ایجاد شرایط افراطی بودند که در چارچوب اصلاح طلبان نمی گنجید. اصلاح طلب یعنی حرکت ملایم؛ معتدل و مبتنی بر آرامش. یعنی متحول کردن رویه ها طوری که چارچوب ها آسیب نبیند و در عین حال تحولات اتفاق بی افتد. عده ای در میان اصلاح طلبان به دنبال تغییرات تند و افراطی بودند. آنهایی که به غرب پناه بردند و علیه نظام سخن می گویند همان هایی هستند که بحث عبور از خاتمی را در ذهن داشتند. مهاجرانی همان موقع در دولت خاتمی نمی گنجید ولو اینکه کنار هم گذاشته شد


بولتن نیوز: پس شما معتقد هستید که آنهایی که علیه نظام صحبت می کنند اصلاح طلبان افراطی هستند؟
-
تا حدودی پاسخم مثبت است. آنها روش های افراطی را پیش گرفتند که بعضا موجب خارج شدنشان از اصلاحات شده است. عرض کردم اصلاحات با حرکت های معقول، منطقی، تدریجی و آرام پیش می رود و نه با حرکت های افراطی و تند. رفتار آنها با ذات اصلی اصلاح طلبان همخوانی ندارد و افرادی که به دنبال پیش گرفتن این روش ها هستند در واقع با اصلاحات بیگانه هستند.

قدرت برای اصولگرایان شیرین است
بولتن نیوز: انتخابات در جبهه اصولگرایان را چطور ارزیابی می کنید؟
بحث ورود به انتخابات در اردوگاه اصولگرایان جدی تر از ورود اصلاح طلبان است. تمایلات اصولگرایان برای ماندن در قدرت بیشتر است اگرچه در حال حاضر هم قدرت در دست آنهاست اما ظاهرا قدرت برایشان شیرین است و قصد از دست دادن آن را ندارند. کاندیدای متعددی در طیف اصولگرا در حال فعالیت در عرصه انتخابات هستند که می توان به آقایان ولایتی، حداد عادل و قالیباف اشاره کرد. البته گزینه دیگری هم هست که تا حدودی اصولگرا به حساب می آید و در میان اصلاح طلبان هم پایگاهی دارد که می توان نامی از آقای محسن رضایی برد. معتقدم آقای لاریجانی هم یکی از کاندیدای ریاست جمهوری از طیف اصولگرا خواهد بود. بسیاری از اصولگراهای ریشه دارتر تمایل به حضور ایشان در عرصه انتخابات را دارند.
چندی است که اصولگرایان مدلی به نام چند به علاوه چند را در آستانه انتخابات تشکیل می دهند که بتوانند به وحدتی برسند اما واقعیت این است که مشکل اختلافات داخلی در جبهه اصولگرایان آن قدر حاد هست که این مدل ها در انتخابات پیش رو نمی تواند آنها را به وحدت برساند. اگرچه از همین الان صحبت 2+1 ؛ ائتلاف آقای حداد عادل، ولایتی و قالیباف مطرح شده است. به شخصه بعید می دانم که در انتخابات پیش رو اصولگرایان با یک گزینه ورود پیدا کنند البته اگر آقای خاتمی ورود به عرصه کنند فکر می کنم اصولگرایان منسجم تر عمل کنند.
آقایان رضایی و قالیباف به شکل جدی فعالیت های خود را در عرصه انتخابات آغاز کرده اند. به نظرم آقای لاریجانی هم منتظر دعوت و تعارف همفکران اصولگرا برای ورود به عرصه است. احتمال حضور آقای حداد عادل به نظرم چندان پررنگ نخواهد بود. چرا که به نظرم او بیشتر به دنبال یک جایگاه معاون اولی در دولت آینده است و از یک کاندیدا که احتمال موفقیت بیشتری دارد، حمایت خواهد کرد. آقای ولایتی هم در حال سبک و سنگین کردن شرایط برای حضور است. اخیرا هم صحبت از حضور آقای سعیدی کیا در عرصه انتخابات به گوش می رسد که حتی صراحتا به رای آوردن خود اظهار امیدواری کرده اند. البته تمام این گزینه ها متغییر هستند و با گذشت زمان و نزدیک شدن به ایام انتخابات همه چیز، غیر قابل پیش بینی است.

دورنمای وحدت بین احمدی نژاد و اصولگرایان بسیار تیره و تار است
بولتن نیوز: به نظر می رسد انگیزه حضور همفکران دولت احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری پررنگ تر از جبهه اصولگرا و اصلاح طلب است.
-
آقای احمدی نژاد گزینه اصلی اصولگرایان در انتخابات 2 دوره گذشته بود اما با توجه به عملکرد رئیس جمهور به ویژه در حوزه اقتصاد و ناتوانی او و کابینه اش در حل معضلات کشور، اصولگریان می خواهند احمدی نژاد را جریانی جدا از اصولگرایان معرفی کنند. البته احمدی نژاد هم بی میل به جدایی از بدنه اصولگرایان نیست چرا که می داند اصولگرا بودن دیگر تابلویی نیست که بتواند برای او رای و اعتبار کسب کند و از طرفی هم اصولگرایان پایگاه چندانی در اجتماع ندارند. احمدی نژاد در واقع به دنبال این است که با گرفتن ژست های روشنفکرانه و با تقویت سیاست های پوپولیستی بتواند موفقیت را از آن خود و همفکران خود کند. در آخرین مصاحبه احمدی نژاد که از رسانه ملی شاهد پخش آن بودیم کاملا مشخص بود که او هم به دنبال جذب طبقات حاشیه شهری و روستاییان است و هم به دنبال جذب روشنفکران. البته در صورتی که اصلاح طلبان کاندیدا نداشته باشند آقای احمدی نژاد سعی می کند تا کاندیدای دولت به عنوان یک اصلاح طلب تمام عیار در عرصه ظاهر شود. گزینه اصلی دولت آقای مشایی است اما با توجه به قضیه تایید صلاحیت برای ورود با تردید مواجه هستند. در این میان می توان به حضور احتمالی آقای الهام هم اشاره کرد هر چند الهام از پایگاه اجتماعی محکمی نسبت به آقای مشایی برخوردار نیست.

در حال حاضر پایگاه احمدی نژاد در میان اصولگرایان به شدت تضعیف شده است و اصولگراها دیگر از کاندیدای مورد تایید او حمایت نخواهند کردند البته باز هم این نکته را در نظر داشته باشید که معادلات انتخاباتی در کشور ما همواره در لحظات آخر تعیین می شود و به احتمال زیاد شاهد تغییراتی خواهیم بود اما آنچه که قابل مشاهده است دورنمای وحدت بین احمدی نژاد و اصولگرایان بسیار تیره و تار است. علیرغم اینکه مجلس و دولت در یک خط هستند اما شاهد گسترش اختلاف مجلس و دولت هستیم و این حکایت از اختلافات بین اصولگرایان و احمدی نژاد دارد


بولتن نیوز: پیروز انتخابات اصولگرایان هستند یا اصلاح طلبان و یا گزینه سوم یعنی دولت؟
-
بستگی به سطح مشارکت دارد. اگر قطعا و یقینا اصلاح طلبان در انتخابات شرکت کنند و مشارکت در سطح وسیع صورت بگیرد، اصلاح طلبان شانس بیشتری برای پیروزی و موفقیت دارند. به ویژه اگر با کاندیدایی مانند آقای خاتمی به عرصه ورود پیدا کنند. اما در غیر این صورت یعنی اگر مشارکت اصلاح طلبان ضعیف باشد رقابت بین طیف دولتی و اصولگرایان مطرح است.

خاتمی همواره چارچوب نظام را مد نظر داشت
بولتن نیوز: همانطور که بحث تایید صلاحیت آقای مشایی مطرح شده است، با توجه به فتنه 88 موضوع تایید صلاحیت آقای خاتمی هم مطرح است، شما این موضوع را چطور ارزیابی می کنید؟
-
آقای خاتمی در مجموع شرایط بهتری برای تایید صلاحیت نسبت به آقای مشایی دارند. به نظرم باید عرصه را برای مشارکت باز تر کنند. آقای خاتمی همواره اصول و چارچوب های نظام را مد نظر داشته است. اگر قرار باشد فردی مانند او تایید صلاحیت نشود فکر می کنم تنگ نظری زیادی صورت گرفته است. البته عدم تایید آقای خاتمی تاثیر بسیاری بر سطح مشارکت اصلاح طلبان خواهد داشت و آن هم تنزل مشارکت اصلاح طلبان است که نهایتا رقابت بین کاندیدای اصولگرایان سنتی و دولت صورت می گیرد.

انتخابات بدون رقیب معنا ندارد
بولتن نیوز: هم زمان با انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری، بحث انتخابات میان دوره ای مجلس هم مطرح است. با توجه به نیاز حضور یک نماینده دیگر از استان ایلام، آیا شما در انتخابات میان دوره ای مجلس شرکت خواهید کرد؟
-
من در انتخابات دور گذشته با اختلاف بسیار کمی از حضور در مجلس نهم جا ماندم اما با توجه به انتظاراتی که دوستان همفکر در سطح استان دارند، حتما کاندیدای انتخاباتی میان دوره ای مجلس خواهم شد.
بولتن نیوز: در این میان رقیبی هم دارید؟
-
انتخابات بدون رقیب که اصلا معنایی ندارد.
بولتن نیوز: ضمن تشکر از حضور حضرتعالی در تحریریه بولتن به عنوان آخرین سوال هرآنچه که با شنیدن این کلمات به ذهنتان خطور می کند، بیان بفرمایید.
قانون اساسی: میثاق ملی
هاشمی رفسنجانی: مصلح
دولت اصولگرا: احمدی نژاد
دولت اصلاح طلب: خاتمی
آقای خاتمی: اصلاحات
آقای احمدی نژاد: گرانی
زندانی سیاسی: زندان اوین
عارف: میانه رو
قالیباف: تکنوکرات
محسن رضایی: معتدل و معقول
مشایی: چالش
بولتن نیوز: چالش علیه اصلاح طلبان و اصولگرایان


بولتن نيوز: خيلي از زحمات شما تشكر مي كنيم.
-من هم از بولتن و اعضاي تحريريه شما متشكرم
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
احسان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۲ - ۱۹ دی ۱۳۹۱
۰
۰
سید عطاا...!سیدعطاا....!حتما سیدش رابگوئید!سید محمد خاتمی!سیدمحمد خوئینی ها!سید حسن خمینی!سیدحسین خمینی!!!سید محتشمی پور و سید سیدسید!چراالان سیدش رانمیگوئید؟!
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها