کد خبر: ۱۰۵۴۵۹
زمان انتشار: ۱۲:۵۲     ۱۸ دی ۱۳۹۱
امیر حاج رضایی گفت: ترجیح من در انتخاب مرد سال 2012 فوتبال جهان زاییده یک علاقه تیمی است، نه عشقی فردی. کریستیانو رونالدو را برمی‎گزینم چون ستاره پرتغالی، لباس تیمی را به تن دارد که مرا به یاد نوستالژی دوران نوجوانی‌ام می‎اندازد.

به گزارش 598 به نقل از خبرنگار مهر، مراسم انتخاب برترین بازیکن فوتبال سال جهان امشب در زوریخ سوییس برگزار می شود و لیونل مسی و آندره اینیستا از بارسلونا و کریستیانو رونالدو از رئال مادرید برای کسب این جایزه با یکدیگر رقابت می کنند.

امیر حاج رضایی در گفتگو با مهر در خصوص بازیکن سال فوتبال جهان اظهار داشت: از روزهای مطالعه دنیای ورزشی و کیهان ورزشی و عکس  سیاه و سفید ستارگانی مانند جنتو، پوشکاش، دی استفانو را به خاطر می آورم. به یاد دارم آن دوران معدود مجلات ورزشی در مقیاس گسترده به پوشش اخبارمربوط به رئال مادرید، قدرت غالب دهه 50 فوتبال اروپا می‌پرداختند.

وی افزود: دربین آن همه ستاره رنگارنگ عاشق بازی مدافعی به نام "سانتا ماریا" شدم. حالا درگذر زمان و ورود موج سوم  یا همان موج تکنولوژی نمی توانم دشمن ابدی تیم محبوب سال‌های نوجوانی ام و تک ستاره اش را تحسین نکنم اما هنوزعلاقه‌ام به رئال مادرید، ترجیح کریس رونالدو به مسی را در پی دارد.

کارشناس فوتبال ادامه داد: طرفدار بارسا نبوده و نیستم؛ هرچند در صف تحسین‎گران مسی و فوتبال بارسا ایستاده‌ام. در سوی مقابل تصور می کنم این بار پس از سه کامیابی متوالی اعجوبه آرژانتینی، باردیگر نوبت رونالدو باشد که مانند سال 2008، تاج پادشاهی فوتبال دنیا را بر سر بگذارد چون در تمام طول سال گذشته میلادی به اندازه کافی قدرت، لیاقت و توانایی‌هایش رانشان داده است. اگر در انتخابم به دنبال ردپایی از قیاس می‎گردید، سخت در اشتباه هستید چون اصولا با مقایسه مخالفم؛ درست از همان زمان که خیلی ها از نسل سوخته حرف می‌زدند و داشته‌های  نسل‌های بعد از خودشان را به دلیل استفاده  از تکنولوژی روز در راه کسب موفقیت، زیر سوال می بردند.

حاج رضایی افزود: شرایط فردی و اجتماعی هرعصر با عصر دیگر تفاوت دارد و شما نمی توانید بدون در نظر گرفتن شرایط اجتماعی وعوامل فرهنگی، یک نسل را سوخته و نسلی دیگر را به اصطلاح "حاضری خور" بنامید. مسیِ آرژانتینی از هر نظر، حتی بازی با سر قدرتمند نشان می دهد اما نمی توان توانایی‎های رونالدو و اینیستا را هم  نادیده گرفت. به هرحال در جایزه‎ای که دوشنبه شب به برنده خوشبخت اهدا می شود، عوامل زیادی دخیل هستند. مربیان و کاپیتان‌های صاحب رای و حتی انتخاب کنندگان مجله فرانس فوتبال، بیشتر اوقات علایق فرهنگی و اجتماعی خودشان را در رای گیری لحاظ می کنند واینجاست که درست مانند جایزه اسکار و هر عنوان معتبر دیگری، صدای اعتراض‎ها گسترده تر می شود.

وی در پایان گفت: اجازه می خواهم اندکی موضوع را به جنبه‌های فرافوتبالی سوق بدهم. وقتی "سخنرانی پادشاه" جایزه اسکار گرفت، یک منتقد آمریکایی فریاد اعتراض سر داد و اعلام کرد "شبکه اجتماعی" ساخته دیوید فینچر به دلیل برخورداری از فاکتورهایی متفاوت از استحقاق بیشتری برای دریافت جایزه برخورداربود.به طور کلی درجوایزی مهم سال می توان ردپایی از سیاست را هم دید. مثال بالا قابل تعمیم به فوتبال هم خواهد بود و از این منظر ستاره پیروز انتخابات امسال به شکل سنتی مورد هجوم عده ای و زیر باران ستایش گروهی دیگر قرار می گیرد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها